S/y Renatan lokikirjat maaliskuu 1998

Sunnuntai  1.3.1998

Sijainti                                Sää                    Lämpötila (°C)

Chaguaramas, Trinidad    aurinkoista, vähän pilviä  30

Havaintoja

Saatiin lainaksi naara, jolla voitaisiin ankkuria etsiä. Lähdimme puolenpäivän aikaan, mutta pitkälle emme päässeet, kun moottori alkoi pitää kummallista mörinää. Reko tutki ja totesi, että kumilätyskät, jotka hän oli asentanut, vaihteiston ja potkuriakselin välinen keskitys oli pielessä johtuen katkenneesta sokasta. Palasimme takaisin ja Reko korjasi vian samantien. Kello oli jo niin paljon, ettei enää kannattanut lähteä.

Suunnittelimme teettävämme naaran ja Trinidadista lähtiessä yrittää ankkurin nostoa. Siten ei tarvitsisi enää tulla takaisin.

Maanantai  2.3.1998

Sijainti                                Sää                        Lämpötila (°C)

Chaguaramas, Trinidad     aurinkoista, vähän pilviä    31

Havaintoja

Reko kävi viemässä videokameran korjaukseen Karl Kellerille. Hänellä on oma varsin työntäyteinen toimistonsa Peaksin telakka-alueella. Lupasi korjata kameran mikrofonin ja katsoa mitä voi tehdä macin akulle. Metallimies hitsasi varsinaisen naaraushäkkyrän. Luulisi sen väkisin tarttuvan ankkurikettinkiin.

Joachim käytiin virallisesti siirtämässä Renatan miehistöön. Maahanmuuttoviranomaiset selvittivät, ettei Trinidadissa ja Tobagossa saa oleskella turhanpäiten. Jos purjehtija poistetaan miehistöstä, hänen on ostettava lentolippu kotiin. Joachim ei halunnut lähteä edellisestä veneestä ennenkuin uusi oli löytynyt.

Kävin katsomassa koiraäitiä. Poikaset olivat avanneet silmänsä. Kaksi jäljellä olevaa möyrivät ja vikisivät. En tiedä, mitä kahdelle muulle oli tapahtunut. Vein sikanautaa emolle, jotta se jaksaisi imettää.

Tiistai  3.3.1998

Sijainti                                Sää                       Lämpötila (°C)

Havaintoja

Reko oli vähän kuumeinen ja jäi veneenvahdiksi kun me muut lähdimme Port-of-Spainiin asioille. Antti ja Joachim kyselemään Joachimille viisumia Venezuelaan, minä etsimään veneeseen tarvittavia tavaroita. Viisumitoimisto meni kuitenkin kiinni jo kahdeltatoista. Eivät siihen ehtineet, kun piti vielä käydä otattamassa valokuva alakaupungissa. Minulta meni koko päivä kuuman ja pölyisen kaupungin vilinässä. Aikaa kuluu, kun ei tiedä mistä kaupasta löytyy mitäkin ja missä putiikit sijaitsevat. Hintaerotkin saattavat olla huomattavat. Amerikan tapaan apteekista voi ostaa leluja ja kirjoitusvälineitä. Kampaamoissa sen sijaan ei myydä shampoota. Ihmiset mielellään opastavat paikasta toiseen,mutta ei heidänkään neuvot ihan aina osu oikeaan. Etsin tietokoneliikettä ja minut neuvottiin kirjakauppaan, jossa teknillistä tietämystä kyllä oli filmien kehityksen muodossa.

Keskiviikko  4.3.1998

Sijainti                                Sää                     Lämpötila (°C)

Chaguaramas, Trinidad    aurinkoista, vähän pilviä   33

Havaintoja

Tällä kertaa Joachim ehti viisumitoimistoon ennen kahtatoista. Viisumin saaminen tuntuu hänen kertomansa mukaan tuntuu monimutkaiselta. Kyselevät kaikenlaista ja vaativat, että pitäisi tarkalleen tietää mihin ja milloin menee minnekin. Purjeveneellä matkustettaessa se on hankalaa. Paperit pitää täyttää ja tulla huomenna uudestaan, sanoivat.

Reko on kuumeessa ja nukkuu levottomasti. Suomalaiset Mirja ja Matti Kati 3:sta jo peloittelivat Dengue-kuumeella. Sen aiheuttaa virus, joka välittyy ihmisesta ihmiseen Aedes Aegypti-hyttysen pistosta. Tauti ei ole kuolettava, mutta kuume saattaa nousta 40°C. Päänsärky ja lihaskivut kuuluvat myös oireisiin, samoin kuin kutina ja ihottuma. Kärsimystä voi kestää parikin viikkoa. Tautia ei voi virusperäisenä parantaa, mutta sitä voi ehkäistä suojelemalla ihoa hyttysen pistoilta. Kotipihoilta pitäisi poistaa kaikki avoimet vedet ja sellaiset paikat missä hyttyset lisääntyvät. Samat proseduurit kuin malariaakin vastaan. Tarkistin lääkärikirjasta myös, mitkä ovat malarian oireet, jos vaikka Reko ei ollutkaan vain vilustunut. Ruokahaluttomuus oli yksi oireista, ja sitä ei Rekolla onneksi ole ollut.

Torstai  5.3.1998

Sijainti                                Sää                       Lämpötila (°C)

Chaguaramas, Trinidad    aurinkoista, vähän pilviä    31

Havaintoja

Kirjoittelin juttuja koko päivän ja lähettelin niitä ennen viittä toimistosta. Reko makasi kuumeessa. Antti ja Joachim kunnostavat venettä ja yrittävät löytää vuotokohtia.

Antti kävi pyytämässä armonaikaa aseille. Ne nimittäin toimitetaan poliisille Port-of-Spainiin, jos satamassa on kauemmin kuin kaksi viikkoa. Lupasivat odottaa viikonlopun yli.

Koiraäiti oli kadonnut kolostaan! Telakka-alueella on aina ihmisiä ja hälinää. Toivottavasti se oli löytänyt rauhallisemman paikan poikasten hoitamiseen.

Radiossa puhuttiin alkavan naisten viikkoon liittyen perheväkivallasta. Miehet kohtelevat vaimojaan huonosti. Samoin lapsia lyödään ja jätetään rangaistukseksi yöksi ulos koirien kanssa. Näitä ongelmia ratkova klinikka mainostaa palvelujaan, jotta väkivallan kierre saataisiin katkaistua.

Perjantai  6.3.1998

Havaintoja

Joachim sai viisumin ankaran paikasta toiseen juoksemisen, hikoilun ja jonottamisen jälkeen. Viisumien hankkiminen Grenadalta oli lastenleikkiä hänen kertoman rinnalla.

Tietokoneen näppis käy yhä mahdottomammaksi, että kävimme Antin kanssa näyttämässä sitä korjausmies Karlille, Hän ehdotti, että ostaisimme irtonäppäimistön. Videokameran mikrofoni toimii taas, samoin vanha macintosh.

Antti jäi Rekon kanssa puuhailemaan veneen kunnostuksen parissa kun minä menin tietokoneliikkeeseen. Siellä yritettiin sovitella erilaisia ulkoisia näppäimistöjä, mutta jostain tuntemattomasta syystä emme saaneet tietokonetta niitä tunnistamaan. Olisihan se toisaalta ollut hassua kirjoitaa ilman ä:tä ja ö:tä. Espanjalaistakin näppäimistöäkin kokeiltiin hassuine väärinpäin olevine kysymysmerkkeineen, mutta ilman tulosta. Saksalainenkin olisi kelvannut, mutta mies selitti, että niitä tulee tänne vain vahingossa ja harvoin.

Työpäivänsä päättäneet ihmiset pysähtyivät katsomaan puistokadulle rakennetulla lavalla esiintyviä naisia. Naisten asiaa ajettiin myös kojuissa, joissa jaettiin lehtisiä ja keskusteltiin naisten asemasta ja roolista.

Paluumatkalla taksikuski pyysi kyydistä kuusi $TTja tarkensi vielä, että viisi ja yksi. Anttikin oli huomannut myyjien kaupassa laskevan usein väärin. Ehkä he eivät sittenkään tehneet sitä tahallaan.

Lauantai  7.3.1998

Chaguaramas, Trinidad    aurinkoista, vähän pilviä   30

Havaintoja

Toshiba vietiin Kellerille korjaukseen ja lähdimme yrittämään ankkurin pelastamista puolenpäivän aikaan. Olimme kuulleet, että pohja on kivikkoa. Naaraaminen ei siis tulisi kysymykseen, jos asia niin on. Pelkästään sukeltamalla tumman rautapalan löytäminen on onnenkauppaa. Mutta yrittänyttä ei laiteta, sanoo sananlasku.

Ensimmäisessä Bocasissa eli salmessa, oli aavistuksen vastavirtaa, mutta toisella puolella myllytys vasta alkoi. Vastatuuli, suuret ja vaahtopäiset aallot. Vähän matkaa jyrättiin koneella, mutta vetisestä Tobagonreissusta viisastuneina käännyimme takaisin. Parempi pyytää paikallisten apua. Palasimme ankkuriin Chaguaramasiin.

Sunnuntai  8.3.1998

Sijainti                                Sää                       Lämpötila (°C)

Chaguaramas, Trinidad    aurinkoista, vähän pilviä    31

Havaintoja

Kun kerran joudumme odottamaan postia, paras tehdä jotain hyödyllistä. Herrat hioivat ja lakkasivat veneen tiikkiosia. Minä pakenin pesemään pyykkiä ja juttelemaan Kati 3:en Mirjan ja Matin kanssa. Pesuhuoneessa tapasin amerikkalaisen purjehtijan, joka ystävänsä kanssa on kunnostanut venettä kohta kuukauden. Seuraavan puolen vuoden aikana he aikovat purjehtia takaisin Floridaan, mistä paatti on kotoisin. Hän haaveilee joskus ostavansa talon pohjoisesta, Montanasta. Kesät hän viettäisi siellä ja talvet purjehtisi Karibialla. Se oli hänen ajatuksensa siitä, mitä mukava elämä voisi olla. Matti ja Mirja taas nauttivat talvisista hiihtokeleistä ja tietysti myös Suomen kesästä.

Maanantai  9.3.1998

Havaintoja

Lakkaustouhu jatkui vielä toisella kerroksella. Lattialankut ja rappuset olivat kannella kuivumassa. Veneen sisällä liikkuminen on hidasta, ja vaatii tarkkuutta ja tasapainoa, kun joissain seinissäkin on märkää lakkaa.

Reko kävi hakemassa Karlilla olevat korjattavat vempaimet. Näppis oikkuilee pahasti, mutta sain sentään lähetettyä emailit.

Otimme yhteyttä sukellusliikkeeseen ja sieltä saimme pari puhelinnumeroa pohjoisrannan kalastajille. Voisimme mennä sinne lahteen ankkuriin ja pyytää jotakuta viemään meidät merelle.

Tiistai  10.3.1998

Sijainti                                Sää                 Lämpötila (°C)

Chaguaramas, Trinidad    sataa!                        29

Havaintoja

Turistit alkavat vähetä, mutta katukaupustelijat tarjoavat edelleen matkamuistokamaa. Valkoihoisena on hieman kiusallista kävellä kojujen ohi, vaikkei kukaan minua ole ahdistellut. Paikalliset kyllä kehoittavat olemaan varovaisia ja huolehtimaan tavaroistaan.

Puistokadun kojuissa ja lavalla oli tällä kertaa aiheena terveys ja sen hoitaminen. Sairaalat ja terveydenhoito- oppilaitokset esiintyivät. Kerrottiin ehkäisystä ja rokkoja vastaan annettiin rokotuksia. Lavalla oli vauhdikas jumppaesitys soca-musiikin tahdissa ja lapset kertoivat miten he haluaisivat aikuisten kohtelevan heitä. Tärkeimpinä he pitivät kärsivällisyyttä ja hyvänä pitoa. Lapset toivoivat myös, ettei heitä lyötäisi, eikä heille rähjättäisi.

Keskiviikko  11.3.1998

Sijainti                                Sää                 Lämpötila (°C)

Chaguaramas, Trinidad    aurinkoista                 33

Havaintoja

Matti ja Mirja Kati 3:lta lähtivät Suomeen. Ehdimme vielä jutella hetken ja kiittää kaikista hyvistä neuvoista ennenkuin Reliable John eli taksi tuli heitä hakemaan.

Tuuli on kääntynyt pohjoiseen ja kovasti yltynyt. Lisäksi huomenna on täysikuu ja se taas sekoittaa vesiä.

Ankkurinetsimis-projekti on siis vaakalaudalla korkeiden aaltojen ja sameiden vetten takia. Saimme kalastajan numeron, joka voisi auttaa viemällä meidät merelle, jos Renatalla on hankalaa. Lähdemme huomenaamulla aikaisin, ankkuroimme kylän edustalle ja katsomme sitten miten toimimme. Tulemme sitten takaisin hoitelemaan loput asiat.

Kävimme täyttämässa Renatan dieseltankin. Litra löpöä maksaa täällä vain 1,3 $TT. Ankkuroimme Renatan uuteen paikkaan. Tuuli oli kova ja ankkuri antoi periksi. Olimme jo lähellä toista venettä. Yritimme irroittaa ankkuria mennäksemme kauemmaksi, mutta sepä ei lähtenytkään pohjasta, vaikka ankkurivinssi vinkui ja ylikuumeni monta kertaa. Kiersimme toiselle puolelle varoen toisia aluksia. Mistään suunnasta ei onnistunut. Perässä söhräävät jollat nostettiin ylös ja koska emme päässeet irti menimme kylkikiinnitykseen viereiseen veneeseen saadaksemme vedon pois ankkurikettingistä. Toivoimme, että sen ankkuri kestää molempien painon. Antti ja Reko pukivat sukellusvehkeet päälle ja pulahtivat mustaan veteen. Onneksi meduusat ovat vähentyneet, rannoille munimaan tulleet kilpikonnat ovat syöneet ne. Näkyvyys oli huono, mutta parin sukelluksen jälkeen ongelma alkoi selvitä. Pohjassa törrötti iso rautapalkki, jonka ympärille ankkurikettinki oli kiertynyt.

Alunperin ankkuri se ei siihen ollut tarttunut, koska oli antanut periksi. Kettingin oli täytynyt kiertyä palkin ympärille kun yritimme eri suunnista ankkuria irroittaa! Loppu hyvin, kaikki hyvin. Nyt olemme toisessa ankkuripaikassa. Antti ja Joachim pelaavat Doomia, Reko nukkuu

Torstai  12.3.1998

Chaguaramas, Trinidad    aurinkoista, vähän pilviä   30

Havaintoja

Lähdimme auringon noustessa hakemaan ankkuria. Kun olimme päässeet salmen läpi meren puolelle, moottori alkoi pitää ihan kamalaa ääntä kunnes sammui. Tyyntä oli ja virta vei merelle Rekon tutkiessa ohjekirjoja. Suodattimen vaihto auttoi, ja Volvo toimi taas. Lähdimme auringon noustessa hakemaan ankkuria. Kun olimme päässeet salmen läpi meren puolelle, moottori alkoi pitää ihan kamalaa ääntä kunnes sammui. Tyyntä oli ja virta vei merelle Rekon tutkiessa ohjekirjoja. Suodattimen vaihto auttoi, ja Volvo toimi taas. Puskimme vastatuuleen kohdalle, mihin ankkuri jäi. Yritimme naarata, ilman tulosta. Ankkuroimme Renatan aalloista huolimatta. Reko ja Antti pukivat sukellusvehdeet päälle ja pulahtivat veteen. Syvää oli noin 35 metriä. Ei kulunut kuin kymmenisen minuuuttia, kun he jo palasivat. Pohjassa oli näkyvyys ollut nolla, lamput eivät olleet auttaneet yhtään. Pohja oli paksua mustaa mutaa. Kylmyys, pimeys ja veden paine teki paikasta ahdistavan. Uimme hetken pohjaa pitkin, mutta tajusimme kaiken hautautuvan leijuvaan mutaan.

Jatkan tästä vielä...

Perjantai  13.3.1998

Chaguaramas, Trinidad      aurinkoista, vähän pilviä   30

Lauantai  14.3.1998

Chaguaramas, Trinidad       aurinkoista                    32

Sunnuntai  15.3.1998

Isla de Margarita               aurinkoista                     33

Havaintoja

Saavuimme Margaritan saarelle iltapäivällä. Purjehdus sujui mukavasti myötätuulessa keikuttaen. Margarita avautui eteemme vuorineen ja rantakaupunkeineen. Syvyys on jännästi relatiivinen käsite. 20m rannan tuntumassa ei huolestuta, mutta kun syvyysmittari näyttää 18m vaikka rantaan on matkaa 12km pelkään kölin karahtavan pohjaan. Ei ollut syytä huoleen, karttakin todisti, että matalat vedet ympäröivät saarta. Renatakin piti jättää ankkuriin kauas rannasta. Onneksi jollan perämoottori toimii taas, vaikka onhan soutaminen hyvää lihasliikuntaa.

Olimme valinneet Matin ja Mirjan neuvojen mukaan pienen kalastajakylän, San Juan Griegon, saaren länsipuolelta, vaikka sisäänkirjoittautuminen pitäsi suorittaa Pampatarissa. Se olisi kuulemma ollut hankala prosedyyri ja arvelimme visiitimme lyhyyden vuoksi sen turhaksi ajanhukaksi. Jos joku tulisi kaupungilla kyselemään sanoisimme etsivämme tullia maahan ilmoittautuaksemme. Onhan meillä kuitenkin viisumi Venezuelaan.

Maanantai  16.3.1998

Isla de Margarita               aurinko paistaa   33

Havaintoja

On se jännää, kun yhden vuorokauden purjehdus muuttaa kaiken paitsi ilmaston ihan erilaiseksi. Kieli on nyt espanja, talot neliöitä, liikenne oikeanpuoleinen, keskipäivän seista ja musiikki latinalaisamerikkalaista. Palmutkin näyttävät erilaisilta. Ikävöin Karibian hassua englantia, jota jo opin ymmärtämään, ja soca-musiikkia. En osaa selittää, mikä tekee kaupunkikuvasta venetzuelalaisen. Yritän mielessäni vertailla Port-of-Spainia ja Porlamaria, jossa kävimme ruokaostoksilla. Kaupat ja niiden ikkunat vaan olivat erilaimuotoisia. En saisi tänne Karibialaisvaikutelmaa vaikka vaihtaisin Trinidadin mustat tänne ja lähettäisin mestitsit Port-of-Spainiin. Kaikkeen kuitenikin aikanaan tottuu ja vähitellen tähän espanjalaisvaikutteiseen ympäristöönkin.

Margaritalla toimii samantapainen systeemi kuin maksitaksit Trinidadissa. Por puesto linja-autot ovat vähän kalliimpia kuin tavalliset linja-autot, mutta huomattavasti halvempia kuin varsinaiset taksit. 20km matka Juan Griegosta Porlamaariin maksoi 280 bolivaria, eli noin 2,80mk. Taksi takaisin (oli pakko ottaa ostosten takia) maksoi 6000 bolivaria eli noin 60 mk.

Saari on hyvin kuiva, vuoria peittävät pensaikot ovat osaltaan harmaita. Jollain tapaa maisemat ovat kuin Gran Canarialla.

On hienoja taloja, joissa pieni suihkulähde pihassa. Toisinaan oli roskaista ja kolkon näköistä. Talot ovat yleisesti matalia neliöitä katujen varsilla. Illalla palatessamme monet istuskelivat asuntojensa edustalla tai oviaukossa. Isommat lapset tulivat ilmeisesti koulusta, sillä heillä oli koulupuvut päällä ja reput selässä. Siesta taitaa toimia kouluissakin, sillä kello oli jo kuusi ja aurinko laskemassa.

Pimeän tultua suuntasimme merelle. Saimme Rekon sukulaisen Jaskan kiinni puhelimella. Hän on nyt Chichivirichessä, johon sovimme treffit parin päivän päästä.

Tiistai  17.3.1998

matkalla Venezuelaan       aurinko paistaa                30

Havaintoja

Mukavaa myötätuulta. Virta auttaa myös. Aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta. Meri on jotenkin eriväristä, vaaleamman sinistä. Vesi on myös kylmempää kuin esim Parian lahdella tai Tobagossa. Olemme kaikki vuorollamme yrittäneet opiskella ja vaihdella Cetrec-autopilotimme ohjaussäätöjä. Ne ovat varsin monimutkaisia, mutta niin mutkittelee Renatakin pilotin ohjatessa. Antti ja Joachim virittelevät kalanpyydyksiä. Yksi syötti meni jo parempiin suihin. Siima ei kestänyt. Reko kirjoittelee sähköposteja ja minä yritän opetella espanjaa.

Keskiviikko 18.3.1998

Sijainti                                    Sää                Lämpötila (°C)

Chichiriviche, Venezuela         aurinko paistaa          34

Havaintoja

Leppoisan päiväpurjehduksen jälkeen saavuimme Chichirivecheen. Kävimme vierailulla Kulkurissa, joka on 24 metrinen betonivene. Veneen omistaja  Jaakko Haikala ei ollut paikalla, mutta Jukka ja Tapani esittelivät meille tiikillä sisustettua alusta. He kertoivat  tekevänsä sukellus-sharttereita mm. Bonaireen ja Los Roguekselle.
Venezuelassa varkaudet ovat arkipäivää, ja maassa vallitsee villinlännen lait. Varkaan saa tappaa verekseltään, ja poliisit ampuvat  toisiaan keskinäisiissä välien selvittelyissä. Kulkurin laivakoiralla Koiralla on siis tärkeä tehtävä vahtiaa venettä. Venezuelassa on hurja  inflaatio. Dieselin hinta on noussut 000000000000000000

Chichirivichen kylässä asuu kalastajia. Poukaman edustalla olevat saaret ovat luonnonsuojelualuetta, mutta Pääsiäisenä ne täyttyvät retkeilevistä venezuelalaisista.Vain silloin saa autiosaarilla viipyä yön yli.

Torstai  19.3.1998

Sijainti                                    Sää                Lämpötila (°C)

Chichiriviche, Venezuela        aurinko paistaa          33

Havaintoja

Jaska tuli ja hän kertoi, että vene oli puoli vuotta sitten ryöstetty. Aseelliset miehet olivat tulleet laivaan, vieneet kaiken irti lähtevän ja pahoipidelleet laivassa yksin olleen kokin. Nyt he ovat ottaneet Koira-koira haukkumaan kaikkia, jotka tulevat veneeen lähelle. Luvan saatuaan Koira on ystävällinen ja leikkisä. Käytiin kylän rantaraitilla. Jos on meininki kuin entisaikaan villissä lännessä, niin on katunäkymäkin. Matalia taloja, kuivaa ja pölyistä. Ihmiset  olivat ystävällisiä ja yrittivät ymmärtää mitä halusimme. Tapasimme myös laivan kokin, Ollin.

Istuimme Kulkurissa ja kuuntelimme Jaskan ja Tapanin sukellus- ja purjehdusjuttuja. He ovat seilanneet yhdessä ja erikseen monta vuotta. Varsinaisia merikarhuja siis.

Illalla varastettiin Kulkurin jollasta  perämoottorin koppa ja ropelli. Jaska lähti vielä yöllä ajamaan Valeciaan ja löysi perämoottorin kopan. Se ei ilmeisesti ollut kelvannut rosvoille.

Perjantai  20.3.1998

Sijainti                                   Sää                 Lämpötila (°C)

Chichiriviche, Venezuela        aurinko paistaa          30

Havaintoja

Kävimme ostamassa läheisestä baarikaupasta vettä. Ystävällinen kauppias yrittää kuulemma ensi myydä sitä kalliine lasipulloineen, mutta suostuu kaatamaan omiinkin kanistereihin. 20 litraa maksoi 5mk.Tapasimme Jaskan vaimon Janeten ja heidän pienen  poikansa Olavin. Viehättävä Janette on venezuelalainen, mutta hänessä on intiaaniverta. Hän toimii lääkäriä klinikalla ja hän osaa puhua espanjan lisäksi englatia ja suomea.

Illalla suuntasimme pohjoiseen Bonairen saaria kohti. Saari on kuulemma maailman parhaiden sukelluskohteiden joukossa, vaikka Jaskan mielestä Tortugalla on enemmän kaloja. Bonaire kuuluu Hollannille ja sisäänkirjouttautumiset  kävisivät helpommin.

Olisi ollut oiva tilaisuus suunnistaa Pohjantähden  mukaan, mutta pilvet peittivät taivaan ja tuuli yltyi. Voimakas sivutuuli ja melkein vastaiset aallot tekivät  yöstä levottoman. Keula hakkasi aaltoja vasten  ja tavarat sisällä kolisivat. Laivoja sai väistellä silloin tällöin.

Lauantai  21.3.1998

Sijainti                         Sää                            Lämpötila (°C)

Bonaire                    aurinko paistaa, tuulee            30

Havaintoja

Aamuun sarastaessa kaukaiset valot sammuivat ja saaren ääriviivat alkoivat hahmottua. Taisimme mennä liiaksi lähteen. Matalaa saaren lähellä ei olisi ollut, mutta pimeässä on vaikea arvioida välimatkoja. Horisontissa näkyvä majakan valo saattaa olla lähellä, saaren rannat samoin. Parempi kiertää kaukaa kuin ajaa karille. Toisaalta emme olisi voineet kääntää paljoa koilliseen, tuuli olisi ollut liian vastainen.

Bonairella tuulee kovaa tai erittäin kovaa. Ihan kuin olisi Eurooppaan tullut! Hollantilaistyyppisiä värikkäitä taloja ja siistejä katuja. Tapasimme entisen poliisimiehen, joka eläkepäivillään tekee lukkosepän hommia. Hän kertoi, että hollanti on tämän Alankomaiden Antillien virallinen ja kouluissa käytetty kieli. Saarelaiset ovat myös joutuneet opettelemaan englantia ja espanjaa turistien vuoksi. Kaiken lisäksi bonairelaisilla on vielä oma äidinkielensä, papiamento, joka on kaikkien edellisten kielten sekoitus. Kuka tahansa saa muuttaa hollantiin ja monet nuoret menevät sinne yliopistoon opiskelemaan.

Sukellusliikkeestä ostimme vuoden voimassa olevan sukellusluvan ja kuulimme, että Bonaire ja varsinkin pienempi Kleine Bonaire on korallien päällä. Saarien lähistöllä ei saa ankkuroida, etteivät korallit vahingoitu. Sitä varten onkin laitettu poijuja, joihin saa veneen kätevästi kiinnitettyä. Vähän matkaa rannasta alkaa pudotus jopa 60 metriin. Näkyvyys on ihan uskomaton ja helposti olisi voiut mennä pohjaan asti, mutta pysähdyimme 40 metriin. Jaska oli ollut oikeassa, korallit ovat upeita, mutta kaloja suhteellisen vähän.

Sunnuntai  22.3.1998

Sijainti                       Sää                              Lämpötila (°C)

Bonaire                  aurinko paistaa, tuulee              33

Havaintoja

Sukelsimme Kleine Bonairen rannalta uudestaan hieman eri kohtaan. Samanlaista kuin edellisellä kerralla. Koralliseinämä oli täynnä mitä erilaisempia muodostelmia ja kasveja. Yksi barracuda kyttäsi kaloja. Ihailimme sitä hetken kun se veden vellonnasta huolimatta pysyi liikkumatta.

Las Palmasissa tapaamamme ruotsalaiset insinöörit (nyt enää kaksi jäljellä)  tulivat tapaamaan meitä. Heidän kanssaanhan teimme treffit jouluksi Bequialle, me vain emme ehtineet ajoissa. Heidän purjehduksensa jatkui sieltä pohjoiseen. Dagen ja Peterin mielestä Bonairessa on halpaa verrattuna niihin paikkoihin, joissa he olivat olleet. Me taas olimme hämmästelleet korkeita hintoja. Trinidadista olisi kannattanut ostaaa enemmänkin ruokatarvikkeita, eikä luottaa Margaritan hintoihin. Toisaalta Bonair on turvallinen, ihmiset eivät varasta toisiltaan kuten Venezuelassa.

Maanantai  23.3.1998

Sijainti                      Sää                            Lämpötila (°C)

Bonaire                  aurinko paistaa, tuulee            33

Havaintoja

Vierailimme Saint Bernardusschoolissa eli Pyhän Bernardussin koulussa. Ehdimme käydä vain yhdessä luokassa. Lapset olivat toisella asteella eli noin 7-8 vuotiaita. Ennen ensimmäistä luokkaa mennään esikouluun viimeistään viisivuotiaana. Koulupukuja ei ollut käytössä. Luokan opettajatar kertoi tulleensa kymmenen vuotta sitten Surinamista, joka ennen oli Hollannin alusmaa. Mrs Marlene van Wilgen piti työstään ja oppilaat kuuntelivat kun hän käänsi hollanniksi, sen mitä Suomesta kerroimme. Heillä oli juuri olleet aiheena vuodenajat, joita Bonairella ei oikestaan ole ollenkaan, niinpä kertomukset talvesta, lumesta ja pimeydestä kiinnostivat. Marlene opettaa aina toista luokkaa, eli saa joka vuosi uudet oppilaat. Hänen miehensä on Suomalaisen yhtiön palveluksessa ja heillä on käynyt kylässä vieraita Suomesta. Niin pieni on maailma!

Joachim ei ollut varma uskaltaako lähteä Panamalle, koska oli Jaskalta kuullut ettei sieltä välttämättä saa kyytiä Margaritalle tai Martiniquelle, josta lähtee laiva takaisin Saksaan. Hän kävi kyselemässä ankkurissa olleilta veneiltä, mihin suuntaan he ovat menossa.

Tiistai  24.3.1998

Sijainti                     Sää                           Lämpötila (°C) Suunta

Bonaire                 aurinkoista, vähän pilviä         30     280°

kaakko            13                             7789

Havaintoja

Lähdettiin Bonairelta Panamaa kohti. Olimme iloisia Joachimin päätöksestä tulla mukaamme ja ottaa sitten vaikka lento Panamalta Martiniquelle. Joachim ja Antti tankkasivat Renatan ja hoitivat tullausjutut. Matkalla sukellettiin Hilma Hookerin hylylle 30 metriin. Upea kaksimetrinen vihreä mureena vahti hylyn alla. En osannut enää pelätä, kun olin kuullut, että mureena ei auokkaan suutaan ärhennelläkseen tai teräviä hampaita esitelläkseen, vaan hengittääkseen. Veden pitää virrata sen suun läpi, jotta se saisi tarvitsemansa hapen. Hylku oli iso ja hieno. Se oli oikeasti uponnut ja makasi pohjassa kyljellään. Käytiin sen sisällä ja Antti löysi ilmalukon. Siihen olisi ehkä voinut laittaa päänsä ja yrittää hengittää. Laivan ympärillä parveili trevalleja, joista suurimmat olivat metrin mittaisia.

Nyt matkaamme kovassa tuulessa länteen. Edessämme on noin viikon purjehdus eli pitäisi olla perillä viimeistään tiistaina.

Keskiviikko 25.3.1998

Sijainti                                       Sää                     Lämpötila (°C)   Suunta

13°08’pohj.lev. 69°50’länt.pit.  aurinkoista, vähän pilviä   25    304°

kaakko      12-14            92           7881

Havaintoja

Ensimmäinen koko päivä merellä. Tuulee voimakkaasti, tuulimittari näyttää jopa 17 metriä sekunnissa. Me menemme tuulta pakoon, jolloin. Reko laskelmien mukaan todellinen tuulennopeus on 75 kilometriä tunnissa (km/h). Monen maailmankiertäjän mielestä tämä osa Karibian merta on ollut hakalin. Aallot pakkautuvat ja suurenevat Panamaan päin. Aallot ovat meidänkin mielestä isompia kuin Atlantilla. Taas tunnen itseni vähän huijatuksi, sillä odotin mukavaa myötätuulipurjehdusta. En ollut kuullut, kun Jaska oli kertonut hurjista myrskyistä ja pulaan joutuneista purjeveneistä tällä alueella. Hänen mielestään olisi paras tapa selvitä myrskystä on pitää pientä rättiä (purjetta), jotta ehtii tuulen alta pois ja ottaa aallot vastaan veneen lonkalla, eli ei ihan perästä, vaan vähän sivuilta. Autopilotti huutaa ja Renata lingurtelee aaltojen välissä. Kovasti keikuttaa ja kovaa mennään.

Torstai  26.3.1998

Sijainti                                       Sää                     Lämpötila (°C)   Suunta

12°48’pohj.lev. 71°45’länt.pit.  aurinkoista, vähän pilviä    26    320°

kaakko         9-10            135         8017

Havaintoja

Ei mitään kummallista, tuulee kovaa ja mennään kovaa. Välillä vauhti pohjan suhteen nousee jopa kahdeksaan solmuun, joten meitä auttaa virta eteenpäin. Keulassa nukkuminen on hankalaa, sillä siinä osassa venettä keikuttaa eniten. Kauhukseni minulle paljastellaan veneen rakenteellisia ominaisuuksia tipotellen ja tietinkin vasta merellä. Keulahytin erottaa merestä vain sentin paksuinen lasikuitukerros! Ilmankos kuulen aaltojen kohinan veneen seinien läpi. Mitä lujempaa mennään sitä kovempi on kohina.

Perjantai 27.3.1998

Sijainti                             Sää                               Lämpötila (°C)

Kolumbian rannikko      aurinkoista, vähän pilviä             25

Havaintoja

Taas yksi keikutuspäivä. Leivoin leipää ja saatiin tähän asti isoin dolphin eli kultamakrilli. Paksun siiman ansiosta kala oli helppo vetää veneen viereen ja vetäistä nostokoukulla ylös. Sen pää oli isompi kuin minun ja se painoi noin 15 kg.

Lauantai 28.3.1998

12°33’pohj.lev. 75°54’länt.pit.  aurinkoista, vähän pilviä   27    235°

itä              9-10            286         8303           3

Havaintoja

Tuulee yhä voimakkaasti. Huhti-toukokuussa pitäisi olla paras aika ylittää Karibian meri. Sitä ennen Atlantillakin puhaltavat tuulet (tradewind) ovat kovia, mutta heikkenevät kevättä kohti. Kesällä on taas vaarallista hurrikaanien vuoksi. Me kaikki luemme jotain kirjaa ja meno on aika hurjaa, tunnelma veneessä on unelias ja rauhallinen.
Aurinko paistaa keskipäivällä zeniitistä vaikkemme ihan päiväntasaajalla olekaan. Helposti nahka palaa, vieläkun tuulee ei huomaa auringon kuumotusta.

Sunnuntai 29.3.1998

Sijainti                         Sää                           Lämpötila (°C)

Panaman rannikko      aurinkoista, vähän pilviä        29

Havaintoja

Tähtitaivas on upea. Kuuta ei ole ollut häiritsemässä. Ihmettelin sitä, sillä uuden kuun olisi jo pitänyt näkyä. Nautical Almanakassa luki, että kuu nousee ja laskee näillä leveysasteilla melken samoihin aikoihin kuin aurikokin! Päivällä aurinko on niin kirkas,ettei kuutaa voi erottaa. Te siellä Suomessa näette läntisellä taivalla kapean kuunsirpin alkuillasta. Se katoaa horisintin taakse tuntia myöhemmin kuin täällä kymmenennellä leveyspiirillä. Lisäksi talvella Suomessa pimeä tulee aikaisemmin,joten kuu näkyy kauemmin.

Jännä huomata, että pohjoiset tähtikuviot kuten Joutsen ja Lyyra näkyvät loppuillasta samoin kuin eteläiset Scorpioni ja Jousimies, Kentauruksen sekä Etelän Ristin lisäksi. Ison Karhun tähdistö ja Pohjatähti ovat näkyneet koko ajan vaihtaen vain asentoa. Tähtisumu näkyy selvästi, aivan kuin ollessani kesällä Pohjois-Amerikassa, Wisconsinissa. Toivomuksia olen miettinyt valmiiksi, että ehdin ne nopeasti lausua tähdenlennon nähdessäni. Niitä täällä kun näkee vähän väliä.

Maanantai 30.3.1998

Sijainti                                       Sää                      Lämpötila (°C)   Suunta

10°08’pohj.lev. 79°11’länt.pit.  aurinkoista, vähän pilviä   33     245°

itä                   3            257         8303           5

Havaintoja

Tuuli on täysin tyyntynyt ja vauhtimme laski alle kahden solmun. Hyvä tilasuus harjoitella aseen käyttöä. Tyhjä kokispullo laitettiin veneen perään maalitauluksi. Siihen oli vaikea coltilla osua, varsikin kun se parin osuman jälkeen painui veden alle. Siksipä hakivat haulikot avuksi ja pamauttelivat pullon pohjaan.

Kalaonni suosi, kun Reko nosti kymmenkiloisen vahuu-kalan kannelle. Sillä on terävä nokka ja pienet terävät hampaat. Sen poikittain menevät tummat viirut katosivat sen kuollessa, samoin kuin pakenee kultamakrillienkin väri. Kalan valmistaminen tuli ongelmaksi, sillä ruokaöljy oli loppu, eikä meillä muuta rasvaa ole ollutkaan. Onneksi Antti muisti halsterin. Kala sen väliin, kaasuhellalle leikkeihin ja hyvää tuli. Vahuun liha oli mehukkaampaa kuin kultamakrillin.

Vauhti alkoi hidastua entisestään ja GPS:n mukaan olisimme olleet perillä vasta tiistai iltana. Genaakkerilla saimme vaudin nousemaan parilla solmulla, jotta ehtisimme Panaman kanavan suulle Coloniin ennen pimeää.

Kuumaa oli ja kun tuuli tyyntyi entisestään, pulahdimme veteen Renatan keulasta. Kiireesti piti ehtiä ottaa veneen perässä roikkuvasta köydestä kiinni, ettei jäänyt jälkeen. Yllättävän lujasti sai puristaa, vaikkei vauhti kova ollutkaan. Kroolata sai tosissaan veneen vierellä pysyäkseen. Veneeseen kapuaminen oli vähän romuluista ilman narutikkaita.

Tiistai 31.3.1998

12°33’pohj.lev. 75°54’länt.pit.  aurinkoista, vähän pilviä   27    235°

kaakko        9-10            135         8303           3

Havaintoja

Koneella ajettiin sitten loppuaika. Aamulla erottui jo Kanaallin suulla olevat aallonmurtajat, joiden välistä ajetaan sisään. Isoja laivoja oli reitillä odottamassa. Löysimme Panama Channel Yacht Clubin, jonka laituriin kiinnityimme. Pois pääseminen voi olla hankalaa, sillä laituripaikka oli rannan vieressä ja niin matala, että Renata jämähti pohjamutaan. Nousuvesi voi vähän auttaa, mutta sekin on täällä vain kaksi jalkaa, eli n 60 cm.

Viereisestä norjalaisveneestä, jonka olimme nähneet Las Palmasissa, neuvottiin, että pitää soittaa mittausmiehet veneeseen. He arvioivat kanavan läpimenohinnan. Sen jälkeen voi joutua odottamaan lupaa mennä sulkujen lävitse.