s/y Renatan lokikirjat elokuu 1997



 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
2.8. 1997  17.40  Helsinki 
Sää        Lämpötila   
Aurinkoinen hellepäivä  23°C 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

Maailmalle  540  5.7  Lounas 
Päivän ateria        Päivän askareet   
Kaivopuiston kiinalaisravintolan päivällinen  GPS:n ja autopilotin ohjelmointi, verhojen valmistus 
Havaintoja           
Oli mukavaa, että Suomesta jäi muistoksi matkalle kaunis ja helteinen kesäpäivä ja rannalla hyvästelevät ystävät ja sukulaiset. 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
3.8. 1997  12.30  21°35.82 it.pit.. 59°10.58pohj.lev. 
Sää        Lämpötila   
Utuinen ja poutainen. Aurinko paistaa pilviverhon takaa.  22°C 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

230°  656   116  19   0  Lounas 
Päivän ateria        Päivän askareet   
Makaroonia ja Nötköttiä herkkusienillä á la Antti   Elektronisen lokikirjan luominen. Umpisolmun teko kuumavesiputkeen. 
Havaintoja           
Taivasta ja vedenpintaa on lähes mahdoton erottaa. Näkyvä ympärillä on hämmästyttävän vaalensininen ja samanlainen.Yllättävää on huomata maapallon kaareva muoto. Kun istut kannella ja katsot kiikarilla, kaukana olevasta laivasta näkyy vain masto, mutta kun nouset seisomaan, näet jo kannenkin.Merilevää on siellä täällä veden pinnalla Jostain on veneen sisälle eksynyt kärpäsiä, vaikka maihin on n. 60 Nm (1 Nm = 1,8 Km). Gotlanninkärkeen on 92 Nm.Tankkereita ja konttilaivoja näkyy silloin tällöin horisontissa. 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
4.8. 1997  12.00  paikallista aikaa   Visbyn satama 
Sää        Lämpötila   
Aurinko paistaa, harsopilveä  25°C 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

795  139    24  luode 
Päivän ateria        Päivän askareet   
Pizza Visbyn paikallisessa ravintolassa  tutustuminen Visbyyseen 
Havaintoja           
Visbyyssä on meneillään 'Keskiaika-viikko'. Sitä tullaan juhlimaan ympäri Ruotsia. Tapasimme kaksi linnanneidoiksi pukeutunutta tyttöä, jotka olivat tulleet Upsalasta pukeutumaan keskiaikaiseen tyyliin. Ihmisjoukosta voi erottaa keskiaikaisia munkkeja, herttuaita vaimoineen, linnanneitoja ja kerjäläisiä kiertämässä kuppi kädessä almua anoten. Kadunkulmassa ja torilla saattaa nähdä jonglööri-narrin taituroimassa veitsillä. Trubaduureja on siellä täällä soittimineen ja kävelipä vastaan myös vuohipaimen vuohineen. En tiedä miten kameli liittyy keskiaikaan Ruotsissa, mutta sellainenkin tuli Visbyn kapeilla, mäkisillä ja kiemuraisilla mukulakivikaduilla vastaan. 

Ilta oli lämmin, joten meno jatkui iltamyöhään terasseilla ja vanhan linnanmuurin suojissa. 

Visbyyläiset ovat ystävällisiä ja avuliaita. 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
 5.8. 1997  17.00  Visbyn satama 
Sää        Lämpötila   
 Aurinko paistaa, pilviä on vähän.  20 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

 230°   795   15   lounas 
Päivän ateria        Päivän askareet   
Makaroonia ja lihapullia.   asiointi Visbyyssä ja lähtöön valmistautuminen 
Havaintoja           
Satamassa oli tyyntä, mutta kun päästiin aallonmurtajan ohi, olivat aallot n. kaksimetrisiä eli melkoisia monttuja. Tavarat lentelivät ja vesi roiskui vastaiseen kun mentiin. Visby oli mukava kaupunki, mutta tuntui, että matkaa oli jatkettava. 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
6.8. 1997  18.10  16°16.551' it.pit. 56°00.692' pohj.lev. 
Sää        Lämpötila   
Aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta.  18 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

 240°  917   112   1  pohjoisesta 
Päivän ateria        Päivän askareet   
Makaroonia ja lihapullia kastikkeessa.  Navigointi, lukeminen ja nukkuminen 
Havaintoja           
Akseligeneraattori ei oikein tuota virtaa muuten kuin koneen käydessä. Jääkaappi laitettiin pois päältä, että sähköä riittäisi autopilotille. Tuulta on tarpeeksi, jotta vene kulkisi, mutta moottoria on käytettävä tuottamaan energiaa. Aurinkopaneelit lataavat myös, mutta niiden tuotto on vähäistä.Aallot ovat olleet koko matkan Visbystä lähtien aika korkeita. Kaikki se, minkä voi tehdä istualtaan onnistuu sen verran keikuttaa. Jos veneen sisällä alkaa helposti heikottamaan ja valillä onkin tultava kannelle tuijottamaan horisonttia. Oolannin rannikko näkyi vähän aikaa sitten kaukana taivaanrannassa, mutta on ympärillä vain merta ja jokunen tankkeri.Visbyystä samaan aikaan lähtenyt kuunari oli vielä yöllä vierellä, mutta se otti tiukemman kurssin lounaaseen ja meni menojaan. Mukavaa myötätuulta. 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
 7.8 1997  15.20  Rönne, Bornholm 
Sää        Lämpötila   
 Aurinko paistaa melkein pilvettömältä taivaalta.  25 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

aa  4,5   87,5  11  itä 
Päivän ateria        Päivän askareet   
Makaroonia, nötköttiä herkkusienillä, porkkanaraaste  Ohjausyksikön hydraulipumpun korjaus. 
Havaintoja           
Yöllä katkesi hydraulipumpun työntövarren pään ja kvandrantin välinen ruuvi. Reko asensi siihen nyt uuden ja tuki sen Antin tekemillä vahvikkeilla. Suomesta ollaan soitettu apua, jotta saataisiin akseligeneraattori toimimaan. 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
  8.8.1997  14.00  itämeri 
Sää        Lämpötila   
Aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta.  23° 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

 236°  1099  11,5  itä 
Päivän ateria        Päivän askareet   
Nötköttiä ruskean kastikkeen kera.   Ensimmäisen raportin anto Radio Novaan 
Havaintoja           
Reko ja Antti laittoivat vavan kiinni veneen kaiteeseen ja vieheen perään kalasaaliin toivossa. Antti lupasi valmistaa siitä hyvän aterian. Kohta loppuu itämeri ja tulleen Kielin kanavaan, jossa on varmasti liikennettä. Syötiin äsken ja Antti ja Reko huilaavat. Minä vahdin taivaanrantaa ja vapaa. Epäilen kylläkin, etteivät kalat jaksa uida 5 solmun vauhtia, jota nyt etenemme. Kärpäset taisivat löytää paremmen kodin, sillä nyt niitä ei onneksi ole. Sisällä voi nyt tehdäkin jotain, kun ei niin kamalasti heiluta. Sähköä on vähänlaisesti, jännite on alle 12. 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
  lauantai 9.8.1997  1330  Kielin kanava 
Sää        Lämpötila   
Aurinko paistaa, kumpupilviä silllä täällä.  27 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

 274°   1197  98   15   1   itä 
Päivän ateria        Päivän askareet   
corned beef soup eli sikanautaa lihasoppana  verovapaiden tarvikkeiden osto, öljyjen vaihto moottoriin
Havaintoja           
Paljon erilaisia rahtilaivoja sekä onkivia saksalaisia, joku joutsen. Yleistä: Kielin kanava on valmitunut 1894 ja se yhdistää Itämeren ja Pohjanmeren. Kanava on noin 100 km pitkä ja sillä sijaisee kaksi sulkua 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
10.8. sunnuntai  21.00  Pohjanmeri. 
Sää        Lämpötila   
Aurinko porottanut pilvettömältä taivaalta.  27° 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

 256°   1330   133  11   2   itä 
Päivän ateria        Päivän askareet   
Nötköttiä ja makarooneja. Riisipuuroa ja kiisseliä  autopilotin hydrauliyksikön ruuvien kiristys 
Havaintoja           
Uskomatonta, että keskellä Pohjanmerta on näin tyyntä ja lämmintä. Hiki virtaa ja aurinko polttaa ihoa. Isoja tankkereita ja muita laivoja saa väistellä. Kaikenlaisia paatteja sitä on rakennettu ja ties mitä tarkoitusta varten. Meno on ollut koneella leppoisaa pöröttämistä.Kirjaa lukee jokainen. Antti Minä Claudiusta, Reko Hirvenmetsästäjiä ja minä Antiikin tarnoita.Nötköttiä ja makarooneja syötiin taas. Aamulla oli vähän vaihtelua, kun nautimme riisipuuroa ja mustikkakiisseliä. Illemmalla eli hetki sitten laitettiin purjeet ja mennään ihan hyvää vauhtia.Akseligeneraattori lataa nyt ja tuottaa virtaa. 

 
 
Päivämäärä 
 Maanantai 11.8 .  22.10  3°44.99' it. pit. 53°06.17' pohj. lev. 
Sää        Lämpötila   
Aurinko on paistanut pilvettömältä taivaalta.  25 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

 204°  1451  121   etelä 
Päivän ateria        Päivän askareet   
 Hernekeittoa, näkkileipää  lukeminen
Havaintoja           
Tämä päivä ollaan kynnetty Pohjanmerta. Suurten laivojen tieltä on kannattanut pysyä poissa, joten niitä ei ole pahemmin näkynyt. Kaasulauttoja sitävastoin on reitille osunut noin kymmenkunta. Autiolta ovat ja kunnioitusta herättäviä, kun he keskellä aavaa jököttävät. Aamulla lensi veneen kannelle huilaamaan pieni lintu. Oliko kenties eksynyt, sillä maihin oli pitkä matka. Vähän aikaa se malttoi olla, kunnes vahingossa lensi sisälle veneeseen eikä löytänyt ulos. Lopulta otin sen varovasti kämmeneen ja kannoin ulos. Höyhenet pöllähti, kun se jatkoi matkaa. 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
.12.8.1997  23.00  2°08it.pit.  51°12pohj. lev. 
Sää        Lämpötila   
 tyyntä, ei tuule, aurinko on paistanut koko päivän  23 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

 230°   1607  156  18  etelä 
Päivän ateria        Päivän askareet   
 hernekeittoa, myöhemmin sikanauta makaroni yllätys  Antti järjesteli venettä, opiskelimme vuorovesitaulukoita 
Havaintoja           
Kolme pulua lepäsivät kannellamme muutaman tunnin. Tarkistimme polttonesteen ja totesimme sen riittävän joko Ranskaan tai Englantiin. Lähestyttäessä kanaalia liikenne voimistui samalla kun pimeni, joten päätimme yrittää Ranskaan Dunkerqueen maihin ja päästä mahdollisimman pian pois väylältä. Lähestyttäessä Dunkerquea jouduimme käyttämään ensimmäisen kerran VHF:ää ja kysymään satamasta paljonko siellä on vettä. Saimme vastaukseksi 1,4 metriä, joten jäimme ankkuriin sataman ulkopuolelle odottamaan nousuvettä. Renata vaatii vähintään 1,8 metriä vettä. Vuorovesivaihtelut voivat olla hyvinkin suuria Englannin kanaalissa, yleensä noin kuusi metriä riippuen siitä onko spring vai neap. Spring on tilanne jolloin aurinko ja kuu ovat samalla linjalla, jolloin niiden vetovoimat yhdistyvat ja vuorovesivaihtelu on voimakkaimmillaan. Neap on tilanne jolloin aurinko ja kuu ovat toisiinsa nähden 90° kulmassa, tällöin ne kumoavat hieman toistensa vaikutusta ja vuorovesivaihtelu ei ole niin suurta. Pääsääntoisesti joka kuudes tunti satamassa on vettä ja joka kuudes tunti ei ole. On myös otettava huomioon virtaus, joka aiheituu joko vuoroveden nousemisesta tai laskemisesta. Satamaan mentäessä tällainen virtaus sattaa olla enimmillään Englannin kanaalissa jopa 6-8 solmua, jolloin satamaan ei yksinkertaisesi pääse ainakaan purjeveneellä. 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
13.8.1997 Keskiviikko  13.00   Dunkerique 
Sää        Lämpötila   
Aurinko on paistanut pilvettömältä taivaalta.  30 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

 -   1609   11   lounas 
Päivän ateria        Päivän askareet   
 Ranskalaistyyppinen salatti á la Antti   Pyykinpesu, tutustuminen Dunkeriqueen
Havaintoja           
Aamuyöstä tuuli nousi niin kovaksi, että soitimme Dunkeriquen satamaan ja kysyimme, että olisiko siellä jo tarpeeksi vettä. Paikallenen satamavahti ilmoitti vedenkorkeuden olevan 2,6, joten saatoimme turvallisesti ajaa sisäsatamaan ja käydä nukkumaan.Puolenpäivän aikaan tuli satamanhoitaja kyselemään satamamaksuja. Lähdimme tutustumaan paikalliseen kaupunkiin ja Normannialaiseen kulttuuriin. 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
14.8.1997  22.00   Calais 
Sää        Lämpötila   
merellä oli kova aallokko , satamassa hyvä sää. Aurinko paistoi koko päivän.  20 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

 -  1636  25   6  merellä 14, satamassa 5   länsi 
Päivän ateria        Päivän askareet   
lihakeittoa paikallisten vihannesten kera   kaupassa käynti Dunkeriquessa 
Havaintoja           
Dunkeriquessa tankkasimme kallista dieselia ja lähdimme kohti Boulognea. Pian lähdän jälkeen huomasimme, että tuuli oli aivan vastainen ja aallokko kovaa, noin 2-3 metrisiä teräviä aaltoja, jotka kastelivat meidät täysin. Onneksi apunamme oli myötävirja ja Volvo Penta. Purjeiden laitto ei tullut kysymykseenkään. Teimme uuden reittisuunnitelman ja päätimme mennä Calaisiin yöksi, josta lähtisimme aamulla ylittämään kanaalia Doveria kohti. Vene kesti hyvin rynkytyksen, mutta vettä tuli sisälle luukkujen tiivisteistä, jotka pitää uusia. Patjat märkinä pääsimme Calaisiin kello 21.00. Ajoimme satamaan ja odottelimme portin aukeamista ja vierasvenesatamaan pääsemistä. Tällaisissa paikoissa kuten Calais ei voi mennä satamaan milloin vain, vaan on katsottava taulukosta milloin on high water (mer pleine). Satamakirjasta täytyy vielä tarkistaa millon portti on auki. Calaisin tapauksessa se on 1,5 tuntia ennen ja puoli tuntia jälkeen korkean veden. Vuorovesi-vahtelu on springin aikaan jopa 9.5 metriä. Mielenkiintoista, ainakin tulee rannikkolaivurikurssin vuorovesiosuus testattua käytännössä. 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
15.8.1997 Perjantai  16.40   Dover 
Sää        Lämpötila   
Aurinko paistaa, tuulee viileästi 20   
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

 -  1664  28   4   5  etelä 
Päivän ateria        Päivän askareet   
sipulilihakeitto-makaroonipata-juustokeitto sekoitus  Lipun asetus, Doveriin tutustuminen 
Havaintoja           
Aamulla heräsimme 9.30 ja katsoimme oliko portti auki. Kiinni oli, onneksi se avattiin 10.30 ja pääsimme ulos vierasvenesatamasta. Olimme onnellisesti nukkuneet jonkun paikallisen veneen paikalla joka ei sillä hetkellä ollut satamassa. Sataman ulkopuolella menimme parkkiin ja aloimme tuskailemaan Radia Novaan nauhoitettavan raportin kanssa. Parin tunnin jälkeen lähdimme ylitämään kanaalia. Hyvin meni, kunnes tuli sumu. Sen sakeudesta sai käsityksen kun kuulimme jonkun kovalla äänenellä lähestyvän meitä. Ohitsemme ajoi puolen mailin päästä todennäköisesti ilmatyynyalus, joka ystävällisesti väisti meitä. Saavuttuamme Doveriin huutelimme VHF:llä apua satamaan menemisessä. Satamassa näimme ilmatyynyaluksen maissa ja ymmärsimme miksi ne ovat niin käteviä; niillä pääsee maalle asti ja ne eivät ole riippuvaisia vuorovesistä. Nyt satamassa, polkupyörät ruumasta purettuamme, keräämme voimia pienelle Doverin tutkimusretkelle. Kayapoyilla on todella mukava mennä ihan mihin vaan. Visbyn mutkaisilla kaduilla ja täällä Doverin kalkkikivikallioilla. Kumit tosit ovat puhjenneet noin kymmenen kertaa ja kymmenenstä kohdasta. Okei, hyvä on, kuudesta. En kestä, sanoi Reko, kun yritettiin pumpata ilmaa pyörään  kun Antilla oli kiire. 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
16.8.1997 Lauantai  21.00  Dover 
Sää        Lämpötila   
Aurinko on paistanut koko päivän.  24 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

 -   1664   0 
Päivän ateria        Päivän askareet   
Fish and ships  Doverin linnaan tutustuminen 
Havaintoja           
Doverin kalkkikivikallioiden laella Doverin linna joka yksi Englannin mielenkiintoisimmista nähtävyyksistä . Sen historia ulottuu Rauta-ajalta ihan tähän päivään asti. Linnan, joka siihen aikaan käsitti varsinaisen linnan (keep), sisemmän ja uloimman linnanpihan (inner bailey and outer bailey)sekä niitä kertävät muurit rakennutti kuningas Henry toinen 1180 luvulla. Henry oli ensimmäisiä Ranskasta tulleita normannialaishallitsijoita, joista eivät alkuperäisväestö eli anglit ja saksit yhtään pitäneet. Henryllä oli useita linnoja Englannissa. Pitääkseen paikallisen maalaisväestön mielessä valta-asemansa hän kerteli hovi- ja sotaväkineen linnasta linnaan. Aina kuninkaan vierraillessa kerättiin paikallisilta vero ja pidettiin isossa salissa juhlat, joihin kutsuttiin ritaarit, herttuat ja linnanneidot. Linnan pihalla pidettiin turnnajaisia tai kahakoitiin muuten vain. Niistä saimme käsityksen kun seurasimme niitä havannoivan esityksen, jossa miekat kalskahtelivat ja huudettiin vastustajan lannistamiseksi. Kun kuningas taas jatkoi matkaa, linnaa jäi hoitamaan linnanvouti (constable). Sittemmin linnaa on vahvistettu aikojen saatossa. Rakennettiin aina vain uusia muureja ja vahvistettiin entisiä. Linnasta haluttiin tehdä täysin mahdoton valloittaa. Siinä onnistuttiinkin ja viholliselle jäi usein ainoaksi keinoksi piirittää linna. Näitä piirityksiä (siege) kesti usein kuukausia, sillä linnassa oli hyvät ruokavarastot. Vettä saatiin 140 metriä syvästä kaivosta ja sadevettä keräämällä. Napolenkin sitä yritti linnaa valloittaa, mutta kuten sen ajan asuun pukeutunut opas meille vauhdikkaasti selitti, turhaan. Linnan alle jo keskiajalla kaivetuihin säkkipimeisiin tunneleihin ja niihin asetettuihin ansoihin kuoli moni tunkeilija. Maailmansodan aikana (1939-1945) linnan merenpuoleisissa maanalaissa tilossa toimi komentokeskus ja sairaala. 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
 Sunnuntai 17.8.1997  20:45  Dover 
Sää        Lämpötila   
Aurinko on paistanut kuumasti koko päivän.  25 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

 173°  1664  itä 
Päivän ateria        Päivän askareet   
Kanaa paikallisessa ravintolassa.  Doverin kalkkikallioihin tutustuminen ja trikolorin asennus 
Havaintoja           
Antin kanssa lähdimme kallioille Tuntureilla, Sanna jäädessä kaupungille rullailemaan. Ajoimme kovaa ja kauas. Kallioit olivat upeta! Katso kuvat. Oli upea tunne ajaa maastopyörällä kapeaa polkua pitkin, jonka toisella puolella 200 metrin rotko. Ajoimme pieneen kylään saakka josta etsimme ruokapaikan. Mielenkiintoinen pubi jonka takapihalla sattoi syödä kyyhkyslakan, sekä peltopyyhäkin vieressä. Kuntoilimme takaisin doveriin, söimme veneellä ja lähdimme tutustumaan paikalliseen elämään. 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
.Maanantai 18.8.1997  18.00  Brighton 
Sää        Lämpötila   
aurinko paistaa  30 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

 -   1736  72  12 
Päivän ateria        Päivän askareet   
itsevalmistettu Fish and ships -ateria  Brightonissa kertely 
Havaintoja           
Olemme nyt Sussexiin kuuluvassa Brightonissa. Vaikka Doverissa oli paljon turisteja, on niitä täällä vielä enemmän. Kun kysyt tietä, et välttämättä saa vastausta. "I'm sorry, I wouldn't know, I don't live here", tulee ystävälliseksi vastaukseksi. Rantalinja on monen mailin mittainen ja sen varrella monenlaista huvitusmahdollisuutta: karuselleja, minigolfia ja autoratoja. Palace Piereltä joka on paikallinen huvipuisto, löysimme samoja laitteita kuin suomalaisista 'kieputuskeskuksista'. Reko ja Antti suuntasivat tuntureilla hiekkarannalle vai pitäisikö sanoa kivirannalle, sillä rae koko on noin pienen kananmunan luokkaa. Vesi oli kuulemma lämmintä ja näpsynpeluu mukavaa. Minä rulluttelin ympäri kaupunkia ja satuin aukiolle, jossa oli muitakin rullaluistelijoita. Olinkin ihmetellyt eikö heitä Englannissa ole ollenkaan, mutta erehdyin. Siellä he kuulemma viettävät aikaansa, luistelevat ja opettelevat uusia temppuja jotkut kilpailuja varten, jotkut ihan muuten vain. Brightonissa oli hyvät ja siistit tiet luistelulle, paisi ihan keskustassa, jossa on paljon ihmisiä, liikennettä ja laattoja. 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
19.8. 1997 tiistai  12.00  50°46.42"pohj.lev 0°11.61"länt.pit 
Sää        Lämpötila   
aurinko on paistanut koko päivän  24 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

 240°   1740  koillinen 
Päivän ateria        Päivän askareet   
 Spaghettia nötkötti-papu-tomaatti-kastikkeella  Öljyjen vaihto moottoriin ja sääfaksilaitteen kokeilu 
Havaintoja           
Toinen päivi Brightonissa. Tarkoituksena oli lähteä Sannan kanssa kaupungille ja rannalle. Eksyimme kuitenkin paikalliseen venekauppaan josta piti ostaa erilaisia tiivisteitä. Kaupasta kuitenkin löytyi jo pitkään haluamamme lyhytaaltovastaanotin,jonka voi kytkeä tietokoneeseen ja vastaanottaa sääkartta mistä vain sateliittien välityksellä. Yllätykseksemme se jopa toimi. Antti oli kerännyt voimia rannalla ja teki Volvolle huollon. Vaihdoimme suodattimet, hihnat ja öljyt. Volvo piti toimenpiteestä ja lähti kuljettamaan meitä kohti Poolea. 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
20.8.1997 Keskiviikko  23.00  Poole 
Sää        Lämpötila   
aurinkoista, kevyttä tuulta  25 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

1823  83  16   3  koillinen 
Päivän ateria        Päivän askareet   
Intialaista paikallisessa ravintolassa   Pooleen tutustuminen
Havaintoja           
Saavuimme Pooleen noin kello kolme iltapäivällä. Yöllä oli vastavirta voimakkaimmillaan viisi solmua mutta muuttui sitten myötävirraksi. Poole sijaitsee altaan pohjalla, josta on kapea väylä merelle. Etsiskelimme aikamme satamaa ja huutelimme VHF:llä eri satamiin, että voiko sinne tulla. Lopulta löysimme sataman joka oli hieman suuremmille paateille, ja joka oli myös hieman kalliimpi. Joka tapauksessa oli ihan mukavaa olla uivien huviloiden keskellä. Lähdimme pyöräilemään kohti kaupungin keskustaa ja löysimme ruokapaikaksi mukavan intialaisen ravintolan jossa oli tulisinta syömääni ruokaa. Hyvää oli. 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
 torstai 22.8.1997  22.30  Poole 
Sää        Lämpötila   
Satoi ensimmäisen kerran koko aikana  20 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

 -  1824  0.5 
Päivän ateria        Päivän askareet   
leipää, papuja riisiä lihaa  etsimme Cetrekin edustajan, vene uuteen parkkiin 
Havaintoja           
Parkkeerasimme Poolen keskustaan. Kaupunki alkaa tästä. Ihmiset kulkevat ohi ja yli veneemme. Ohikulkevat ihmettelevät sen mallia ja purjehtijoiden kansallisuutta, ja ylimenevät varmaan myös samaa kun loikkiessaan omalle jahtilleen. (Vessan ikkunasta näkyi äsken jonkun loikkarin kenkä)Veneen ja laiturin yhdistäviä köysiä on löysättävä ja kiristettävä sitä mukaa kun vesi nousee tai laskee. Tässä pysyisimme ilman niitäkin, sillä meissä kylkikiinnityksessä olevat kolme muuta samankokoista purjealusta ovat lisäksi kiinnittäneet itsensä laituriin. Nyt jos tulisi joku sisälle, ei varmaan olisi kauaa, sillä Reko harjottelee jousipyssyn käyttöä tähtäilemällä ympäri venettä. Antin kohteena sitävastoin on paikallinen keramiikkatehdas joita tuntuu olevan jokaisessa englantilaisessa kaupungissa..Minä yritän opetella sekstantin käyttöä, sillä jos GPS ei toimi, on hyvä tietää miten tähtien mukaan löydetään sen hetkinen sijainti.Äsken vastaanotimme radiosta tietokoneelle sääkarttoja ja totesimme, että nyt olisi hyvä aika lähteä ylittämään Biskajan lahtea. Autopilotin hydrauliyksikkö on korjattavana, ja lähdemme heti kun se on kunnossa. 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
23.8.1997 Lauantai  21.00  Poole 
Sää        Lämpötila   
aurinko paistaa  24 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

1824 
Päivän ateria        Päivän askareet   
Riisiä ja lihapullia  ruokaostosten teko 
Havaintoja           
Ruokakaupat ovat lauantaisin samoin kuin muinakin päivinä auki viiteen tai kuuteen. Kassien kanssa olimme jo palaamassa veneelle, kun vereisestä jahdista saimme kutsun tulla lasilliselle viiniä. Jahdin omisti liikemies Paul, joka esitteli meidät vaimolleen Melissalle, sekä Stevenille, jolta isäntämme oli juuri ostanut helikopterin. Heidän seurassaan viihdyimme yöhön asti. 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
 24.8.1997 Sunnuntai  00.50   Poole 
Sää        Lämpötila   
Aamulla satoi vettä, iltapäivällä on aurinko paistanut  24 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

 -   1824   0 
Päivän ateria        Päivän askareet   
 Voileipää  zzzzzz 
Havaintoja           
Ihmisiä oli vähän liikenteessä, mikä ihmetytti, sillä jos Suomessa on kolme vapaapäivää peräkkäin, niin ilo otetaan irti vielä viimeisenkin aattona. Paulin ja hänen autonkuljettajansa Christenin kanssa istuimme hetken veneellämme. Satoi hieman ja Christen osoitti tyypillistä brittiläistä toleranssia tarvitsematta sateenvarjoa ja toteamalla meille: "I can't believe you guys are having umbrellas!" 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
26.8.1997 Tiistai 
 
 20.20  Poole 
Sää        Lämpötila   
 sadekuuroja, aurinko paistaa ajoittain   23
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

 -   1824   0   0   14  kaakko 
Päivän ateria        Päivän askareet   
 Kalaa ja makaroonia  Stereoiden korjaus, ikkunoiden tiivistys, sääfaksiradion kiinnitys 
Havaintoja           
Tänään toivoimme jo pääsevämme lähtemään Plymounthiin, mutta hydrauliyksikön saamisessa on ongelmia. Soitimme Cetrekin tehtaalle ja tiedustelimme milloin voisimme saada uuden, vanhaa kun ei voi korjata. Sieltä luvattiin katsoa, mitä asialle voidaan tehdä. Tänään on sentään tehty töitäkin: Antti laitteli eristystä ikkunoihin ja kiinnitti sääfaksiradion kattoon. Reko korjaa stereoita ja kohta pitäisi rokin soida. Tässä laiturilla on paljon elämää. Päivällä perheitä lapsineen kalastamassa katkarapuja ja pariskuntia katselemassa veneitä ja koiria kävelyttämässä. Illalla laiturille kerääntyy moottoripyöräilijöitä nahkapuvuissaan ja nuoret istuskelevat ringeissä asfaltilla. Rekon stereomankka kokee kovia aikoja; se oli porattava auki kun liimaa levisi muuallekin kuin kasetinavausluukunpidikkeeseen ja nyt on menossa 'damage report' eli  Reko tarkastelee mitä muuta on liimautunut… 
Klo24.00 Tuuli sen kun yltyy. Äsken oli 11 metriä sekunnissa tässä satamassa ja merellä on varmaan kaksinverroin. Aallot ovat korkeita, veneiden mastot heiluvat ja kyljet kolkkaavat toisiaan ja laituria vasten. Fendarit ovat kovilla. Meidän vierellämme on kolme venettä, joiden kannella istuskelee illanviettäjiä heilunnasta huolimatta. Muuten laituri on hiljainen; ei moottoripyöristä eikä pubin edessä parveilleista ole tietoakaan. Reko sai mankan kuntoon ja nyt kuunnellaan jonkun italialaise tenorin laulua kasetilta. Ulkona eräs pariskunta yrittää tunkea  fendareita veneen ja laiturin väliin. Paras mennä auttamaan, sillä tuuli ja vierellä olevat veneet painavat laituria vasten kovalla voimalla. Virtaa on vähän, energia on kortilla. Tietokone, digitaalikamera,puhelimet, paristot, kaikki tarvitsisivat latausta. Musiikki soi onneksi ja luo hyvän tunnelman. 

 
 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
 25.8.1997 Maanantai   17.30   Poole
Sää        Lämpötila   
 Aamulla satoi, iltapäivällä on aurinko paistanut   24
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

 -   1824   0   1   -   -
Päivän ateria      Päivän askareet     
 Kalaa ja makarooneja herkkusienikastikkeessa  kalastusvälineiden ja kalaillallisen hankinta 
Havaintoja           
Hyvästelimme ystävämme Paulin, Melissan ja heidän autonkuljettajansa Christenin, jotka suuntasivat kotikonnuilleen Lontoon lähelle.Virtaa on niin vähän, ettei puhelimet eikä tietokone toimi. Konetta on täytynyt käyttää. Tässä satamassa on kyllä juomavettä, muttei sähköpistettä. Lisäksi pilvinen sää alentaa muuten hyvin toimivien Nesteen aurinkopaneeleiden sähköntuotantoa. Britanniassa on yleinen vapaapäivä, Bank Holiday. Kaupat ja toimistot ovat kiinni. Reko ja Antti kipaisivat viehekaupassa tiedustelemassa kalastusapajia sekä ostamassa koukkuja ja tuhatjalkaisia, joita käytetään matojen tapaan.. Meno jollalla oli hieman kiikkerää, sillä oli vuoksi, paljon vettä ja aaltoja. Silloin on kuitenkin paras kalastusaika eli täällä kolmen ja seitsemän välillä. Tuhatjalkaiset (n. 20cm) eivät olleet kovinkaan yhteistyökykyisiä ja kiemurtelivat vimmatusti ja sylkivätkin vielä kun niitä yritti koukuun tunkea. Kaloille ne kuitenkin olivat herkkua, heti kun heitti, nappasi. 22 mulloa oli tyytyväisten kalamiesten saalis. Antti niistä valmisti maukkaan paistoksen ja pitihän ensimmäistä itsehankittua ateriaa juhlistaa viinillä. 

  Päivämäärä
  Aika    Sijainti   
 27.8.1997 Keskiviikko   22.00  Poole 
Sää      Lämpötila   
 Aurinko on paistanut, sadekuuroja   22 
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

1824   -   ?   länsi 
Päivän ateria        Päivän askareet   
 Pastaa, chilibeansejä, jauhelihaa à la Antti  Cetrekkiin soittelu, tavaroiden järjestely, jollan nosto kannelle 
Havaintoja           
Soiteltiin Cetrekin pomolle täällä sekä Suomessa.Täältä ei kuulemma saanut yhteyttä Suomeen, ja asia viivästyi sen vuoksi. Järjesteltiin venettä yritäen löytää tavaroille omat paikkansa. Illalla käytiin raptile show’ssa, missä oli kaloja, käärmeitä, hämähäkkejä, haita (paitsi että yksi niistä oli suhteellisen suuri) ja hyönteisiä. Kokemuksesta viisastuneena suuntasimme Amusement Quayllä (pelihallissa) pelaamassa autosimulaattoria (Antti voitti) ja flipperiä. 

 
Päivämäärä    Aika    Sijainti   
 28.8.1997 Torstai  16.30  Poole 
Sää        Lämpötila   
   
Suunta 

Loki 

Nm  Moot.Aika  Tuulen nopeus 

Tuulen Suunta 

1824     2  lounas 
Päivän ateria        Päivän askareet   
 Kaksi yhden hinnalla paikallisessa ravintolassa   Autopilotin hydraulipunpun hankinta ja asennus 
Havaintoja           
 Antti ja Reko lähtivät pyörälenkille ostamaan Cetrekin tehtailta piuhaa, joka yhdistäisi autopilotin keskusyksikön ja käsiohjaimen. Yksi sellainen on jo, mutta pitempi toisi enemmän liikkumavaraa, voisi esim. ohjata keulakannelta. Aamulla soittelin Cetrekin pomolle ja hän kertoi, että asiat saatiin kuntoon Cetrekin Suomen edustaja kanssa, ja että pumppu toimitetaan teille. Lähetti toi paketin, mutta joutui tekemään vielä toisen reissun tuodakseen käsiohjainyksikön, joka oli korjattavana. Todella hyvää palvelua sekä Suomen päässä että täällä. Asennus hommia on siis pojilla edessä kun tulevat. Tänään olisi jo kiva lähteä, mutta säätiedotus varoitti gail 7, joka tarkoittaa vaahtopäitä ja noin 7-14 m/s tuulta ja meille se olisi vastaista, joten kannattaa odottaa huomiseen ja katsoa muuttuuko säätyyppi. 

20.45 Asennukset on parhaillaan meneillään. Samalla kuunnellaan radiota; tiistaisessa myrskyssä oli kuulemma kuollut purjehtijoita heidän ylittäessään Biskajan lahtea. Eli kannattaa siis meidänkin odottaa hyviä säitä, kun lähdemme yrittämään samaa. Maailmanradiosta löydettiin sattumalta suomalainen kanava, josta tuli Jumalanpalvelus.