s/y Renatan lokikirjat Joulukuu 1997


Maanantai 1.12.1997

 Sijainti                Aika         Sää                             Lämpötila (°C) Suunta
Las Palmas       23.30     aurinko paistaa, pilvistä       25                

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki       Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)      aika (h)
                                                                                 

Päivän ateria                                              Päivän askareet
makaroonia ja tonnikalaa herkkusienillä     lokikirjojen lähetys, sukellus         

Havaintoja
 Tultiin juuri yösukellukselta. Jännää oli. Yhdeksän aikaan, kun olin tulossa tietokoneliike Obriksesta lähettämästä lokikirjoja, Reko ja Antti olivat saaneet sukellusinspiraation. Nyt on niin hyvät vedenalaiset lamput, että pitää lähteä kokeilemaan. Kalat kalastavat yöllä ja elämää veden alla olikin enemmän kuin viime kerralla. En tiedä, saako satama-altaassa sukeltaa, isot veneet saattavat jyrätä. Reko harppunoi pienen ahvenen sukuisen kalan, joka kuitenkin karkasi kassista. Antti saalisti tursaan. Pieni sekin oli, mutta yllättävän vahva. Laiturilla sitä paloitellessamme ihmettelimme sen limaisuutta ja kovaa nokka-suuta. Esalta, joka tuli parahiksi, kyselimme valmistusohjeita, johon hän totesi forssalaismurteella että, ‘en mää vaan tiiä’. Antti pisti suomalaiseen tapaan palaset pannulle voinokareen sekaan. Ihan ei tainnut olla oikea valmistustapa, sillä sitkeätä oli ja haisi pahalle. 

Tiistai 2.12.1997

 Sijainti                Aika         Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
 Las Palmas        23.30    aurinkoinen                       25             

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki       Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)      aika (h)
                                                                                 

Päivän ateria                                            Päivän askareet
 cocktail-dippejä, mm.lohta ja lihapullia   paketin jäljitys, itsenäisyyspäivän juhlinta 

Havaintoja
Cetrekin paketti Suomesta tuli. Kun soitimme Tanskaan KVH:n paketista , saimme tietää, että se on tullut sunnuntaina lentorahtina. Reko sitä sitten soittelemaan, että onko rahtitoimisto auki ja onko pakettimme vielä siellä. Hermot meinasi taas mennä, kun englantia ei ymmärretty ja ohjattiin eri numeroihin, jotka sitten eivät vastanneet.
Antti kävi kaupassa ostamassa vieheitä, sellaisia pienen mustekalan näköisiä, vaaleanpunaisia. Sitten kiireellä Suomen Itsenäisyyspäivän cocktailkutsuille Suomi-klubillle. Siellä tapasimme mm. Saksan konsulin ja hänen avustajansa.
Meidät esiteltiin Las Palmasissa vapaaehtoisvoimalla toimivassa koulussa, jossa opetettiin suomen kieltä lähinnä täällä suomalaisen kanssa naimisiin menneille ja heidän lapsilleen.   

Keskiviikko  3.12.1997

 Sijainti                Aika         Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
Las Palmas      19.00  aurikoista, vähän pilviä           26             

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki       Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)      aika (h)
                                                                                 

Päivän ateria                     Päivän askareet
lihakeitto                          lähtövalmisteluja                          

Havaintoja
Antti lähti aamulla hakemassa KVH paketin lentokentältä. Siellä oltiin oikein ystävällisiä ja ohjattiin tarkkaan laskien yhdeksälle luukulle yhtä monen lomakkeen kera (normaalikäytäntö kuulemma), ennenkuin asia selvisi ja Antti pääsi paketti kourassa bussiin.
Minä laukkasin kaupungilla etsimässä ja kun palasin veneelle oli tietokoneliike Obriksen kaverit Luis ja David tulleet katsomaan venettä. Pelkäsin jo, että heillä on niin kiire, etteivät ehdi.
Lähdimme yöllä Gran Canarian eteläkärkeä kohti. Matkaa oli 45 Nm Arguineguihin. Antti meni Esan veneeseen ja me purjehdimme Rekon kanssa Renataa. Oli ihan pimeää. Esan vene Blow wind Blow on nopeampi kuin Renata, mutta ajoimme koneella ja ohitimme BB:n.   

Torstai 4.12.1997

 Sijainti                           Aika         Sää                             Lämpötila (°C) Suunta
Mogan, Gran Canaria   24.00  aurinko paistaa, vähän pilviä     26              

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki       Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)      aika (h)
                                                                                 

Päivän ateria                                 Päivän askareet
 makaroonia ja eilistä keittoa       akkujen ja volvon ihmettelyä           

Havaintoja
Tulimme aamulla Arguineguihin, jossa nukuimme vähän aikaa. Siitä ei meinannut tulla mitään, sillä yksi veneen akuista kiehui ja levitti mädän kananmunan hajua. Pakko oli kuitekin yrittää. Herättyämme päätimme jatkaa eteenpäin Moganiin. Miehistön jaoimme tällä kertaa niin, että minä menin Esan veneeseen Blow wind Blow’hun, ja Reko ja Antti halusivat vielä kuunnella millaista ääntä moottori pitää. Volvo oli noennut takamuksensa ja jättänyt veteen kunnon nokipilven. Jälki oli kuulemma niin mustaa, että Esa oli käynyt kumiveneellä pyyhkimässä oman veneensä vesilinjan. Paikallisen, muttei niinkään huomaamattoman, ekokatastrofin aiheutimme myös Moganissa. Jäimme Esan kanssa ankkuriin, josta Esa kumiveneili minut laiturille.
Mogan on paljon pienempi paikka kuin Las Palmas, mutta turisteja täällä on varmasti enemmän kuin paikallisia. Löysin Renatan toisesta laiturista ja pidimme siestan. Venekaupasta saa mitä vaan, mutta pitäää odottaa, sillä kaikki tilataan, joko Amerikasta tai Englannista. Jäin siis ilman Air Tableja, joiden avulla paikan voi määrittää auringon mukaan. Palvelu oli kuitenkin hyvää, ja meidät ohjattiin Patrikin puheille, joka lähti katsomaan akkujemme tilaa. Sanoi, että paras antaa ammattimiehen mitata akut ja tarkistaa systeemi. Huomiseksi sovimme sen.
Kutsuimme Patrikin illaksi veneelle, mutta Patrik kävikin kutsumassa meidät syömään ystäviensä kanssa. Tutustuimme Tiaan, Robiniin ja Johniin, jotka purjehtivat yhdessä, sekä Kristineen, joka myös teki töitä laivalla. Las Palmasissa tapaamamme israelilainen Joav tuli myös. Patrik oli hankkinut hänelle pestin Atlantinylityslaivassa, Joav vaan ei vielä tiennyt minkälaisessa.
Patrik oli hauskin kaikista. Hän kertoi purjehtineensa 24 vuotta kalastus- ja rahtilaivoilla. Hän on myös ottanut osaa Whitbreadiin. Nyt hän on osakkaana veneliikkeessä ja pitää omaa korjausfirmaa. Patrikilla oli valloittavat hymykuopat ja ‘besame mucho’-laulu saa varmasti tytön kuin tytön pään pyörälle. Jännittävintä hänessä kuitenkin oli se, että hän on syntynyt Meksiko Cityn lähellä ja kasvanut meksikolaisella ranchilla eli karjatilalla. Patricio (se oli hänen alkuperäinen nimensä) kertoi viettäneensä nuoruutensa hevosella ratsasten ja lehmiä jahdaten.
Patricio ja hänen vaalea tanskalaisystävänsä lähtivät, ja me kutsuimme Tian, Robinin, Johnin ja Kristinen veneellemme. Kristine oli kiltti ja lupasi kopioida Air Tablet joulu- ja tammikuulta, kunnes saan tilattua itselleni omat. Ongelma vaan on paikallaan pysyminen. Olemmeko missään niin kauaa, että ehtisin sinne mitään tilata. Päivä oli kuitenkin ollut mukava, eikä turhia kannattanut huolehtia. Cosas de la vida, sanoisi espanjalainen.  

Perjantai  5.12.1997

 Sijainti             Aika         Sää                               Lämpötila (°C) Suunta
Mogan           23.30    aurinko paistaa, vähän pilviä      27             

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki       Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)      aika (h)
                                                                                 

Päivän ateria                            Päivän askareet
 kyljyksiä ja jäätelöä               lähtöön valmistautuminen              

Havaintoja
Eilen tapaamamme saksalaistyttö Kristine oli kopionut lupaamansa Air Tablet auringolle ja kuulle. Kävin hänen kanssaan kaupassa. Moganissa oli markkinapäivä ja torilla parveili sekä paikallisia että turisteja. Harmi vaan, ettei kylän ainoan pankin Visakorttiyhteys toiminut.
Kristene on purjehtinut ihan pienestä asti. Nyt hän huolehtii n. 30 metriä pitkän purjeveneen siisteydestä. Vene oli kylläkin aivan kuin uiva hotelli. Sen omistaja vierailee veneillään silloin tällöin. Palkattu miehistö purjehtii sen sitten sinne, minne omistaja sen haluaa. Kristine viettää vuoden huilauslomaa lakiopinnoistaan ja hän oli jo odottanut näkevänsä Karibian. Vähän hän oli pettynyt, kun omistaja ei ilmeisesti haluakkaan venettään Karibialle.
Rekon kanssa vierailtiin toisessa 30 m. pitkässä purjeveneessä. Se oli todella hieno sekä sisältä, että ulkoa. Sillä oli suomalainen tyttö Annika kokkina. Hän oli tavannut veneen tämänhetkisen kapteenin, kanadalaisen Miken Pietarsaaressa ja lähtenyt tämän mukaan purjehtimaan. He ovat työskennelleet yhdessä mm. Balticilla. Nyt heidän kanssaan purjehtivat australialaiset Tia ja Robin.
Moganissa ei ole postitoimistoa, mutta onneksi satamatoimistosta luvattiin toimittaa pakettimme, joka sisälsi KVH:n vanhan antenninosan ja käsipalikan.
Esan kanssa tuli purjehtimaan hänen suomalaisia ystäviään. Hyvästelimme hänet ja kiittelimme kaikesta.
Mies kävi katsomassa akkujamme ja totesi niiden tehon hävinneen melkein puoleen. Jatkuva alhainen lataustaso sen on tehdyt. Las Palmasissakaan ei ollut sähköa, ja vaikka joka päivä käytimme konetta, se ei ladannut akkuja tarpeeksi. Ostimme uuden akun entisten lisäksi, joita voi vielä tehottomuudesta huolimatta käyttää.
Patrik käväisi veneellämme ihmettelemässä Volvoa ja totesi, ettei sille kannata tehdä mitään. Reko ja Antti laskivat, ettei kulutus nyt niin kamala ole. Neljä vuorokautta sillä kuulemma pääsee. Ehkä se riittää. Patrik tai oikeastaan Patricio avusti meitä Novan raportin teossa kertomalla mistä on kotoisin (katso edellisen päivän loki) ja kun kysyin, tuntuuko hänestä koskaan, että hän on kaukana kotoa, hän vastasi, että kyllä, mutta mihin tahansa pystyy luomaan oman micro-environmentin eli lähipiirin, jossa hänelle tärkeintä on läheiset ystävät.
Kristinen tapasin vielä illalla ja vaihdoimme osoitteita. Terveiset vaan Kristinelle, kyllä sinulle vielä toinen mahdollisuus tulee!
Perjantaina lähteminen tietää huonoa, joten lykkäsimme sitä kello kahdentoista jälkeen.  

 Lauantai  6.12.1997

 Sijainti                                     Aika         Sää                   Lämpötila (°C) Suunta
26°56 pohj.lev.16°41 länt.pit. 19.00    aurinko on paistanut     24     230°  

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki       Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)      aika (h)
koillinen      4               75.76          3714.9   10              

Päivän ateria                            Päivän askareet
makaroonia ja tonnikalaa         kalastus                     

Havaintoja
Lähdimme aamulla puoli neljän aikaan. Vihdoin ja viimein. Aamu valkeni joskus kahdeksan aikaan. Tuulta on ollut heikosti, joten ollaan menty koneella. Polttoainetta ei tätä menoa riitä päiväntasaajan alapuolella oleviin myötätuuliin asti. Kap Verdellä suhtaudutaan kuulemma epäystävällisesti ulkomaailaisiin, kenellään ei ole ollut siitä mitään hyvää sanottavaa. Väliäkö sillä, jos siellä bensaa myydään. Sinnepäin nyt siis olemme menossa.
Iltapäivällä meidät ohitti neljä tuntia myöhemmin Moganista lähtenyt 30m pitkä alus, jolla olimme edellisenä päivänä vierailleet. He toivottivat meille VHF:llä hyvää Suomen 80-vuotis itsenäisyyspäivää. Vene purjehtii englantilaisen lipun alla, mutta sillä on suomalainen kokki, Annika, joka varmasti oli asiasta informoinut kanssani puhunutta kapteeni Mikeä. Mike oli aikaisemmin tavatessamme harmitellut, että lähdimme vasta nyt, sillä heillä on laivallaan vesikone ja he olisivat voineet täydentää tankkimme vauhdissa. Kiva ajatus, mutta kiva oli heille vilkuttaa, kun he keinuivat ohi.  

Sunnuntai 7.12.1997

 Sijainti                                    Aika         Sää                Lämpötila (°C) Suunta
25°15 pohj.lev.16°38 länt.pit  18.00   aurinko paistaa     27        181    

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki       Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)      aika (h)
 itä                8             140              3863                  

Päivän ateria                           Päivän askareet
kultamakrillia                         kalastus                                 

Havaintoja
Nyt tuulee hyvin, nopeus 6,5 solmua koko ajan. Suunta 181 lähellä Afrikan rannikkoa. Kohta täytyy vaihtaa halssia ettei törmätä Saharaan. Saimme dolfiinon, eli kultamakrillin. Ehkä 5 kg. Pieni ressukka. Kala oli upean värinen, kun se tapettiin sen väri muutui. Kaveri vaihtoi väriä keltahohtoisesta harmaaksi. Antti paistoi sen ja hyvää oli.Minä rakensin dolfiinon tähteistä marliinivieheen. Siis Renatan suurin koukku pujotettuna dolfiinon pään läpi ja kytkettynä selkärankaan ja pyrstöön. Pyydys oli niin viehättävä, että se hävisi parempiin suihin heti. Joku söi sen.  

Maanantai 8.12.1997

 Sijainti                Aika         Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
Atlantti               20.00     aurinko paistaa               22      256   

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki       Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)      aika (h)
  itä              8-12          155           4005        1          

Päivän ateria                            Päivän askareet
 tonnikalaa paistettuna         tonnikalanpyydystys                  

Havaintoja
Nukuin aamulla pitkään, Sanna ja Antti ottivat aurinkoa. Yöllä oli kuulemma tuullut niin, että Antti oli ottanut ison ykkösreiviin ja rullannut staysailin sisään. Päivällä vene kulki kuin unelma. 6-7 solmua koko ajan. GPS näytti jopa yli 9 solmun lukemia maan mukaan eli meillä on myötävirta. Muita laivoja ei näy.
Tonnikala oli hieno, mutta aika pieni. Paremman makuista kuin kultamakrilli. 
Sannaa pelottaa, että törmäämme valaaseen. Minä kerroin valaan kyllä kuulevan meidät, mutta silti Sanna haluaisi aina välillä tööttäillä torvella. Jos on huonokuuloinen valas. Sanna myös kertoi alkavansa nukkua kaikki vaatteet päällä, niin ei sitten tarvitse palella paukkulautassa. Onhan se toki niin, että purjeveneet silloin tällöin törmäilevät nukkuviin valaisiin.

Tiistai 9.12.1997

 Sijainti                                         Aika         Sää           Lämpötila (°C) Suunta
23°51 pohj.lev. 21°40 länt.pit.   18.00      puolipilvinen     23       210   

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki       Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)      aika (h)
  itä              7               155           4158         1          

Päivän ateria                       Päivän askareet
 kultamakrillia                  ruuanlaittoa                     

Havaintoja
Olemme saaneet tänään kuuteen mennessä viisi dolfiinoa. Vain yksi syötiin. Tai toisesta tuli kalakeittoa, mutta perunat Antti keitti kokeilumielessä merivedessä ja niistä tuli liian suolaisia. Vaihdoimme halssia kohti etelää koettaen tavoittaa myötävirran, joka oli meillä aiemmin auttaen Renatan matkaa jopa 2-3 solmulla.
Saimme sääennusteen yhdestä yli 30 metrin aluksesta. Siinä kehoitettiin menemäänn alas 20 pohjoisleveyspiirille ja 30 läntistäpituutta, jolloin tavoitamme tradewindit. Viime yönä näytti jopa siltä, että ehdimme jouluksi Karibialle. Nyt taas vauhti on vähän hidastunut. Jokatapauksessa näyttää siltä, että ajamme kirkaasti Cap Verden ohi ja ehdimme Karibilalle juuri joulun jalkeen ja parahiksi uudeksivuodeksi.  

Keskiviikko 10.12.1997

 Sijainti                                       Aika         Sää              Lämpötila (°C) Suunta
21°28 pohj.lev. 23°15 länt.pit.   19.00   puolipilvinen          23      220   

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki       Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)      aika (h)
itä               10-11          169          4327                    

Päivän ateria                                                     Päivän askareet
paistettua kultamakrillia osterikastikkeessa      yöllä lisäsin öljyä           

Havaintoja
Tuulee hyvin. Viime yönä ollessani vahdissa päätin mennä "monttuun" eli sinne jossa meillä olisi takahytti, jos sellainen olisi. Mutta meillä se on varasto ja paikka jossa sijaitsee ohjauskoneisto sekä potkuriakseli. Vaihteistomme pyörii koko ajan kun potkuri pyörii veden virtauksesta. Ja potkurin haluamme pyörivän, koska akseligeneraattori tuottaa virtaa aina potkurin pyöriessä. Vaihteisto tosin kuluttaa öljyä ja eilen oli taas korkea aika käydä katsomassa sitä. Kuiva oli, eli lisäsin öljyä. Huomasin myös, että akseligeneraattorin hihna hankaa, ja oli sahattava vähän puuta pois. Kiristin myös vannasputken.
Oleskelin yhteensä alhaalla varmaan pari tuntia aamu kolmesta viiteen. Sanna parka heräsi yöllä ja etsi minua, eikä löytänyt minua mistään. Hän sytytti kansivalon, etsi vessasta ja huuteli minua. Hänen mieleen ei tullut, että joku voisi mennä kohtalaisessa keikutuksessa yöllä montuun. Sanna oli jo ottanut autopilotin pois päältä ja olisi kai alkanut kääntää venettä tulosuuntaan ellen olisi juuri silloin pistänyt päätäni luukusta ulos. Hän oli vielä nähnyt pahaa unta, joka oli herättänyt hänet. Nyt hän pikkuhiljaa toipuu järkytyksestä.
Tänään päivällä juuri parahiksi saimme päivälliskalan. Dolfiinon eli kultamakrillin. Antti ohjasi pitkät pätkät käsin ja nautti vauhdin hurmasta.  

Torstai  11.12.1997

 Sijainti                                         Aika         Sää              Lämpötila (°C) Suunta
19°54 pohj.lev, 24°16 länt.pit.   19.00      aurinkoa            27       290°    

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki       Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)      aika (h)
koilinen       6-7           4438           111          9        

Päivän ateria                                       Päivän askareet
 kultamakrillia osterikastikkeessa        kalastusta                           

Havaintoja
Edellisen vuorokauden aikana olemme päässeet 161 merimailia eteenpäin. Tuuli on ollut edelleen hyvä ja lisäksi virta on antanut meille vauhtia. Yöllä gps oli näyttänyt nopeudeksemmje pohjan suhteen jopa 10,7 solmua. Samaan aikaan veneen nopeusmittari eli loki näytti vain reilut seitsemän solmua. Ero johtuu veden virtauksesta kulkusuuntaamme. Lokin veneen pohjassa oleva potkurianturi, kertoo vain nopeutemmje veden suhteen, kun taas satelliiteihin perustuva gps-navigaattori laskee kokoajan todellisen nopeutemme pohjan suhteen. Ihme juttu, eikö totta?
Tänään on ollut hieno kalastuspäivä. Saimme kuusi 1,5 -2kg kultamakrillia eli dolphiinia. Meillä oli kaksi erilaista kumista mustekalaa vedossa, mutta kaikki kalat tarttuivat 15 metriä veneen perässä, veden pinnalla pomppivaan, siniseen mustekalaan. Iltapäivällä joku isompi kala nappasi siihen ja se oli sen vieheen menoa. Yritin käsin jarruttaa siiman purkautumista kelalta, mutta sormet paloivat rakoille ja ennenkuin Sanna ehti tuoda hanskat, siima katkesi.   

Perjantai  12.12.1997

 Sijainti                                          Aika         Sää             Lämpötila (°C) Suunta
20 °30 pohj.lev. 26 ° 39 länt.pit.  12.00    aurikoinen         28       290 °   

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki       Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)      aika (h)
koilinen         8             139             4579       1        

Päivän ateria                                             Päivän askareet
kultamakrillimedaljogit perunamuussilla      Novan raportti, kalastus              

Havaintoja
  Viime yönä tähänastinen hyvä vauhti hidastui. Tuuli oli yöllä vain neljä metriä ja virtakin tuntui kääntyneen vastaiseksi. Eilen sain varmaan lievän auringonpistoksen, koska illalla minulla oli kova päänsärky, johon veneestä ei tuntunut löytyvän riittävän vahvoja särkylääkkeitä. Täytyy alkaa varomaan liikaa auringossa oleskelua ja ainakin pitää lippis päässä. Kun kokoajan tuulee ei huomaa, että aurinko paistaa täällä yhtä kuumasti kuin Afrikassa.
Iltäpäivällä saimme kahdeksan kilon kultamakrillin, josta valmistimme päivällisen. 

Lauantai  13.12.1997

 Sijainti                                        Aika         Sää             Lämpötila (°C) Suunta
20°46 pohj.lev. 28°41 länt.pit.  12.00   aurinkoinen             30      217° 

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki       Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)      aika (h)
lounas           2              133           4712        17       

Päivän ateria            Päivän askareet
tortilla                    ammuskelua                          

Havaintoja
Tänä aamuna lähdöstä saakka ollut koilistuuli loppui ja tuuli kääntyi lounaaseen. Olemme ehkä tulleet liian pohjoiseen, joka tapauksessa oli aika laittaa kone käyntiin ja ajaa kohti etelää, josta todennäköisesti löytäisimme taas tuulta. Pari kertaa yritin nostaa genaakkeria mutta maininki keikutti venettä niin, ettei purje kestänyt heikossa tuulessa vedossa. Päätimme sitten harrastaa ajankuluksi tarkkuusammuntaa. Pari kanisteria veneen perään hinaukseen ja kaikki ammuimme kaksi viiden sarjaa coltilla ja yhden viiden sarjan haulikolla. Pauke olin kova ja pari kertaa jouduimme teippamaan kanisterien reiät että ne kestäisivät vielä vähän aikaa pinnalla.
Yöllä kahden aikaan tuulta oli sen verran, että pääsimme genaakkerilla neljää solmua ja aloimme taas lipua hitaasti kohti länttä.  

Sunnuntai  14.12.1997

 Sijainti                                         Aika       Sää          Lämpötila (°C) Suunta
18° 59 pohj.lev. 31 °07 länt.pit.  12.00  aurinkoinen           28    240°

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki       Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)      aika (h)
koilinen         4             122           4834        5             

Päivän ateria               Päivän askareet
mysliä                       genaakkerin ihmettelyä                   

Havaintoja
Viime yönä kokeillin erilaisia virityksiä genaakkerilla. Jotta purje pysyi tasaisesti vedossa isopurje täytyi ottaa pois häiritsemästä, lisäksi havaitsin, että halssikulman kiinnitysköysi sai olla aika pitkä, noin yhden metrin, jolloin purje pystyi paremmin elämään sivuttaissunnassa aaltojen kallistellessa venettä.Aivan kevyessäkin, noin kahden metrin suhteellisessa tuulessa pääsemme 120 neliömetrin genaakkerillamme neljää solmua. Välillä nopeus laskee alle neljän ja tuulen noustessa taas nousee lähelle viittä. Tänään purje on ollut oikeastaan ensimmäitä kertaa kunnolla käytössä. Aina aikaisemmin on tuntunut siltä, että tuulta on joko liikaa tai liian vähän, ja genaakkeri on otettu pian noston jälkeen takaisin säkkiinsä. Hyvä huomata, että pääsemme kevyesssäkin kelissä edes jonkinmoiseen matkavauhtiin. Voi olla, että tälläisiä päiviä sattuu matkallemme useampiakin.  

Maanantai  15.12.1997

 Sijainti                Aika         Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
18°50 pohj.lev. 33°01 länt.pit.   23.15.     paljon isoja pouta- ja sadepilviä         27         255°  

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki       Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)      aika (h)
koillinen       8                 5022         188        4             

Päivän ateria                                            Päivän askareet
 dolphinia juustohauteessa, makaroonia   veneen puhdistus, kortin peluu         

Havaintoja
Reko nukkui valvottuaan melkein koko yön. Antti oli juuri tehnyt valtin korttipelissä, kun kala nappasi. Taisteltiin sen kanssa hetki, sen verran iso se oli. Vedessä kultamakrilli näytti ihan siniseltä ja Antti jo ehti toivoa, että se olisi tonnikala. Kala on kuitenkin keltainen, mutta siinä on hohtavan sinisiä pilkkuja. Kun kala kuolee, sen väri häviää silmissä.
Kuvasin videolle, kun Antti fileroi n. 10 kg kalan. Se ei ole mitään ihan helppoa hommaa veneen peräkannella tehtynä. Työasennot ovat hankalat, ja terävä veitsi lipsahtaa helposti veneen keikkuessa. Suomuja ja verta on ympäriinsä. Onneksi vettä pisaa ja inspiraation saatuani peseskelin verestyneitä paikkoja ja jynssäilin ruosteita kaiteista. Antti laittoi musiikkia, jotta pysyisin siivousvireessä.
Pelattiin me korttipelikin loppuun, ja vaikka Antti on vasta oppinut Marjapussin, voitti se ryökäle minut!

Koko päivä oli taivaalla ollut isoja korkeita pilviä. Genaakkeri oli ollut vedossa, mutta kun tuulen yllyttyä yritimme ottaa sitä alas. Kävi kuitenkin niin kuin eilenkin, purjetta peittävä sukka ei tullut päälle, vaikka kuinka köydestä kiskoit. Jouduimme laskemaan hurjasti lepattavan purjeen alas valtoimenaan. Jos olisi tullut tuulenpuuska olisi purjeessa roikkuneet Antti ja Reko lentäneet yli laidan. Onneksi kuitenkin tuulta sotkemaan nostettu isopurje hoiti hommansa ja purje saatiin alas, kovalla karjumisella tosin.
Nyt illalla pilvet tummuvat ja tuuli yltyi vielä. Luin kirjasta, että sellaiset isot korkeat pilvet syntyvät, kun kylmää ilmaa virtaa lämpimän alle. Se taas tietää myrskyä ja ukkosta. Ilma oli hiostava. Tarkistimme almanakoista hätänumerot ja Reko otti sääkarttaa radiosta. USA:lla on 24 helikopterivalmius, ja heidän koneitaa voidaan tankata ilmassa. Niillä toivottavasti meidät tultaisiin pelastamaan, jos vain ehtisimme heille soittaa.  

Tiistai  16.12.1997

 Sijainti                Aika         Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
18°34 pohj.lev. 35 °18 länt.pit.  23.30    auringon paistetta, pikku pilviä   25        260° 

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki       Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)      aika (h)
koillinen       4-5             133          5155        1        

Päivän ateria                            Päivän askareet
 spaghettia valkosipuli-tonnikalakastikkeella öljyn lisäys vaihteistoon, kortinpeluu                                  

Havaintoja
Tuuli ei onneksi noussut kuin yhdeksään solmuun. Se puhalsi ukkospilvet pois ja myrsky kiersi kauempaa. Siitä huolimatta opiskelin aamulla pelastautumisohjeita veneen upotessa. Mukaan on kaapattava grabbag eli hätälaukku, mihin on ainakin meillä varattu suklaata, lääkkeitä, ensiapupakkaus, kalastusvehkeitä ja vettä. Olen myös luekenut Naomi Jameksen kirjoittaman kirjan Meren kutsu, joka kertoo haaksirikkoutuneista veneistä ja niistä pelastuslauttaan pelastautuneiden kuukausiakin kestävästä merellä ajelehtimisesta. Eräskin pariskunta joutui jättämään veneensä törmättyään valaaseen. Pelastuslautalle otettiin mitä ehdittiin. Lähimpään rantaan oli useita satoja merimaileja. Ruokaa ja juomaa oli säännösteltävä. Jos ei sadevettä saatu, päiväannos oli puoli kupillista. Kalojen pyydystäminen ei ollut helppoa, joskus kala vei koko vieheen tai oli niin iso, että meinasi kaataa koko lautan. Raa’an kalan tai linnun syöminen oli ensin iljettävää, mutta kun nälkä kasvoi sisäelimetkit olivat herkkua. Lautta oli ahdas, siinä voi vain istua. Jalat puutuvat, enkä ymmärrä, kuinka he tekivät tarpeensa. Usein kuminen, katettu lautta päästi vettä sisään ja se oli äyskäröitävä tyhjäksi säännöllisesti. Ei varmastikaan ollut mukavaa istua märässä. Hait ja kilpikonnat olivat kiinnostuneita ja tökkivät istujien takapuolet kipeiksi.Yöllä oli kylmä ja päivällä aurinko porotti kuumasti. Masentavinta varmasti oli, kun näköpiiriin tuli laiva, mutta se ei hädässä olevia huomannut, vaikka he tuhlasivat innoissaan kaikki hätärakettinsa. Pahimpia olivat myrskyt, jotka heittävät vettä lautalle ja useinkin kaatoivat ne huutoen siinä olijat veteen. Väsymys ja epätoivo valtasi usein, mutta melkein kaikissa tarinoissa naiset olivat sitkeimpiä. He jaksoivat uskoa pelastumiseen ja hoitaa tulleita haavoja. Yhdessäkin tarinassa mies sekosi ja hukkui. Hänen vaimonsa selvisi ja purjehti vielä myöhemmin ensimmäisenä naisena yksin Atlantin yli. En tiedä, kuinka monta venettä on kaikenkaikkiaan hukkunut vieden miehistön mukanaan, lukemani jutut olivat ihmeellisiä selviytymistarinoita.
Tästä kaikesta viisastuneena kehittelen nyt vielä omaa grabbagia, johon laitan märkäpuvun, ompelutarvikkeet, sog-veitsen, kuivahedelmiä ja suklaata. Paikanmäärityskin on tärkeää, joten pakkaan myös Antin käsi-GPS:n, sekstantin ja almanakat. Toivottavasti hädän hetkellä osaisin säilyttää malttini ja olla kekseliäs.  

Keskiviikko 17.12.1997

 Sijainti                                      Aika         Sää                    Lämpötila (°C) Suunta
18°18 pohj.lev. 36°30 länt.pit.  12.15    aurinko paistaa           27      250°  

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki       Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)      aika (h)
koillinen         6               71            5226          3         

Päivän ateria               Päivän askareet
 lettuja                      kortinpeluu                                 

Havaintoja
Antti viritti merivesisuihkun. Letku vessan hanasta ikkunan kautta kannele. Aurinko paistoi ihanasti ja vesi oli lämmintä. Oli taas kuin uusi ihminen kunnon pesun jälkeen. Kun kerran hiukset oli puhtaat ja mieliala korkealla, otimme valokuvia kannella. Päivemmällä, kun olin aikeissa lähettää tietokoneella näitä lokeja ja ottamiamme kuvia, nousi tuuli yhtäkkiä ja tuli kiire ottaa genaakkeri alas. Vettä satoi ja vene keikkui hurjasti. Tuuli vain innostui ja tavarat lentelivät, jopa hammasharjat mukista käytävän lattialle ja vettä tuli sisään joka luukusta. Antti taisteli genaakkerin kanssa, joka ei tullut alas vaikka kuinka sen naruista kiskoit. Menin Antin avuksi Rekon päästäessä purjeen valloilleen. Yhteistyössä saimme hurjasti tuulessa lepattavan kankaan vangittua sukkaan ja tilanne rauhoittui. Tuuli leppyi nopeasti, mutta taivas oli edelleen tumma. Tapahtuneesta vähän säikähtäneinä pelasimme korttia ja odotimme kannen kuivumista ja genaakkerituulia.
Ilta menikin rauhallisesti. Nostimme purjeen ja Antti paistoi lettuja ja me yritimme huilata. Keikutti kuitenkin aika lailla. Tuuli tulee sen verran takaa ja vain heiluttelee purjeita. Mainingit kallistavat venettä ja tuuli tarttuu purjeisiin kalllistaen venettä entisestään. Varsinaisesti merisairas meistä ei ole enää kukaan (no, vähän on välillä mulla höntti olo), mutta jatkuva keikunta puolelta toiselle hankaloittaa kaikkea toimintaa. Nukkuminenkin on levotonta, kun heittelehtii kyljeltä toiselle.  

Torstai  18.12.1997

 Sijainti                                         Aika         Sää               Lämpötila (°C) Suunta
17°50’pohj.lev. 38°27’länt.pit.    12.25    vaihtelevaa               23    290°  

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki        Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)        aika (h)
koillinen      6-7             125            5351         3             

Päivän ateria                                     Päivän askareet
  nauravia nakkeja ja muusia            säätilan muutosten vahtiminen          

Havaintoja
Heräsin taas, kun vene kallistui ja kallistui. Reko oli jo ruorissa. Tuuli vinkui ja sade piiskasi. Autopilotti oli hävinnyt kädenväännön tuulta vastaan. Vene yrittää aina kääntyä vastatuuleen ja pilotti pitää kurssin. Jos tuuli on liian voimakas, pilotti kytkee itsensä pois päältä. Tuuli oli yltynyt nopeasti ja vene kääntynyt vastatuuleen, jolloin tuulen suhteellinen nopeus kasvaa. Purjeet lepattavat hulluna, ja ne on saatava nopeasti joko reivattua tai alas.
Reko pienensi isoa purjetta, ja minä vahdin autopilottia. Sitä voi tarvittaessa vähän avittaa ruorista kääntämällä. Antti heräsi ja laitteli luukkuja kiinni, ettei sade pääse sisälle. Hetken aikaa tuuli vielä navakasti kunnes hellitti, mutta taivaanrannassa näkyi uusi mustan alue. Yllättävää, miten äkillisiä ja paikallisia nämä myräkät ovat. Minulle ei kyllä oltu kerrottu, että tähän vuodenaikaan on Atlantilla myrskyjä, piti vain olla leppoisia myötätuulia. Tähän asti on aamuisen lisäksi ollut kaksi ja yksi mennyt vierestä niin, että saimme tuulet sen liepeiltä.
Toisen myrskyn aikana tuuli painoi isoapurjetta niin, ettei sitä jaksanut vetää alas. Reko laittoi koneen päälle ja ohjasi vastatuuleen, jotta paine purjeessa hellittäisi. Sisällä kolkkasi jokin. Keulapiikissä, ankkuritilaan johtavassa ovessa on peili. Ovi oli vasta-aallokkoon ajettaessa auennut ja hakannyt peilin rikki. Sirpaleita ei ollut paljoa, mutta vastaiseen ajettaessa vene heittelehtii kuin villihärkä, ja jotenkin oli ovi saatava pysymään kiinni. Melkoista rodeota, mutta sain tunettua oven väliin kangaspalan. Minulla ei mitään varaa ollut, olinhan sisällä. Antti sen sijaan kiskoi isoapurjetta alas kannella, oli vaarallisemmassa paikassa. Keulapurjeiden reiviköydet tulevat istuinlaatikkoon, mutta isoa reivattaessa pitää mennä maston juurelle. Jos siitä olisi veteen pudonnut, olisi hänen ylösnostamisensa aaltojen ja tuulen takia ollut miltei mahdotonta. Paras onkin kiinnittää itsensä paukkuliiveissä olevalla liinalla veneeseen. Vastaiseen ajo auttoi ja purje saatiin kakkosreiviin.
Siitä lähtien onkin sitten tuullut navakasti ja meri on ollut levoton. Isojen aaltojen seassa on pieniä ja meno nykivää. Välistä saa tosissaan pungertaa pystyssä pysyäkseen. Kun tulee oikein iso aalto, tavaraa lentää ja vatsanpohjasta nipistää, ihankuin autolla ajettaessa jyrkkää mäkeä nopeasti alas.
Antti teki nauravia nakkeja ja perunamuussia. Jääkaapissa (ei kylmässä) olleeseen hernetölkkiin oli tarttunut siemeniä. Ihmettelin niitä hetken ja meinasin heittää avaamattoman purkin mereen, kun tajusin, että ne olivat torakan toukkia!  

Perjantai  19.12.1997

 Sijainti                                        Aika         Sää                               Lämpötila (°C) Suunta
17°38’pohj.lev. 41°08’länt.pit.  20.50   mustia pilviä valkoisten seassa   24       248° 

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki        Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)       aika (h)
 itä             7-10            175          5526         3          

Päivän ateria                                        Päivän askareet
makaroonia ja tonnikalaa oliiveilla       purkkien pesu ja myrkytys       

Havaintoja
Tänään alkoi taistelu torakoita vastaan. Antti tyhjensi jääkaapin tölkeistä, kantoi ne ämpärillä ulos istumalootaan. Yhdessä pestiin jokainen purkki ja revittiin etiketit. Torakan toukkia oli jokaisessa purkissa. Jääkaappia kun ei kannata pitää päällä, on se varsinainen hautomo. Yksi kinkkutölkeistä oli vuotanut ja kaapissa haisi ihan kamalalle. Luulempa, ettei torakkaäiti ole veneestä toista niin lämmintä, kosteaa ja haisevaa kolosta löytänyt, sillä jälkeläisiä oli kasvamassa ainakin 100 kaapin sisäseinissä plus noin kymmenen per purkki. Tyhjensimme ja myrkytimme kuitenkin myös muutkin ruokavarastot. Reko tarkasti pilssin ja repi etiketit sielläkin olevista tölkeistä. Jääkaapiin tungimme tölkit ja myrkkyä perään ja teippasimme oven kiinni. Myrkyn täytyy antaa vaikuttaa 48 tuntia.  

Lauantai  20.12.1997

 Sijainti                                        Aika         Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
17°17’pohj.lev, 43°14’länt.pit.   22.00   aurinko on paistanut, pilviä   27     280°  

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki        Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)       aika (h)
 koillinen      7-8             138          5664          3          

Päivän ateria                                               Päivän askareet
  perunamuussia ja nakkeja herkkusienillä   Toshiban elvytystä, lokien lähetys  

Havaintoja
Viime yö oli puuskainen. Sain reivata ainakin kolme kertaa. Aina välillä tuuli laantui ja vauhti tippui. Kun purjeita oli taas lisätty, tuli uusi pilvi päälle, ja tuuli nousi hetkessa 5:stä 15:sta metriin sekunnissa, jolloin on jo pakko reivata. Klyyvaria en saanut ensin vedettyä rulalle, kun sisäänvetoköysi oli kietoutunut rullalaitteen ympärille. Näin käy, kun purjetta avattaessa sisäänvetoköysi on löysällä ja pääsee pyörimään purjeen mukana. Vettä satoi , eikä auttanut muu kuin kontata keulapiikkiin selvittämään tilanne. Isopurje puolestaan oli tullut 30 senttiä puomin urasta pois ollessan löysällä mastoa vasten. Sen sain pujotettua puomille takaisin.
Puoli seitsemältä herätin Antin valmistautumaan TV lähetykseen. Antti antoin kommentit Huomenta Suomi lähetykseen. Menin nukkumaan.
Heräsin Antin huuton, että nyt on iso. Ja iso oli, ei ollut meillä ja meidän kapulan ympärille kiedotulla siimalla mitään jakoa. Antti kertoin nähneensä kiikareilla vilauksen piikkiä, eli saatoi olla marliini. Surku, piti vain katsoa vierestä, kun kala tuli välillä pintaan ja sukelsi sitten. Valtavan voimakas otus. Yritimme käsin ottaa siimaa pari metriä aina välillä sisälle, että olisi sitten mistä antaa löysää, mutta eihän siitä kesyttämisestä mitään tullut. Miehet olevinaan kalastajia, mutta eivät raaski ostaa kunnollista kelaa, että olisi siimaa mistä antaa löysää ja mahdollisuus kalan kesyttämiseen. Olemme nyt parhailla marliinivesillä ja joskus tuollaisen kalan kesyttämiseen menee vuorokausi. Eihän me tietenkään voida siitä syödä kuin pala, mutta olisi sellainen piikki hieno muisto. Toisaalta, ehkä on hyvä ettei niin hienoa otusta vain piikin takia tapeta.
Toshiba heräsi kuolleista ollen kolme päivää poissa veden saannin vuoksi. Sannan onnistui lähettää lokit Suomeen sateliittipuhelimen välityksellä. Toivottavasti ne pian ilmestyvät internettiin. Toivottavasti, sillä niinden lähettäminen vei 30 min. koska yksi yritys epäonnistui. Eli kertokaa se 12 markalla. Kuvaa emme saaneet vieläkään lähtemään, mutta yritys jatkuu.  

  Sunnuntai  21.12.1997

 Sijainti                Aika         Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
16°54'pohj.lev. 44°18'länt.pit.  12.30    aurinko porottaa     25        303°  

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki        Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)       aika (h)
  itä              6-8            76              5740        3          

Päivän ateria                            Päivän askareet
perunamuussia, sipulia ja lihapullia       huilaus ja kortinpeluu        

Havaintoja
 Aurinko nousi merestä ja kirjoittelen tässä istumalaatikosa Toshiballa. Nyt näyttäisi, ettei ole tummia pilviä hirveästi ympärillä.
Vene kulkee täysin purjen 5-6 solmua. Tuuli on puuskittaista niin  ettei uskalla laittaa genaakkeria. Kohta käyn tarkistamassa ,ovatko klyyvarin rullaan liimaamani sisäänvetoruuvit vielä tallella. Ilman niitä ei purjetta voi rullata sisään ja eilen oli taas kaksi hävinnyt.
Herättyään Antti viritti taivaansinisen aurinkokatoksen lakanasta.
Klo. 21.30. Loikoilimme kaikki sen alla tyytyväisinä. Pieni kalaparka erehtyi saaliiksi, jonka vapautimme, koska mielemme teki enemmän lihapullia. Tonnikalan olisimme kelpuuttaneet. Näimme pitkäpyrstöisen papukaijan näköisen linnun. Voiko sellainen lentää 2000 km rannasta? Genaakkerilla aikamme urheiltuamme vaihdoimme tavalliset purjeet. Nyt tuuli on taas yltynyt ja menemme kovaa myötätuuleen.

Maanantai 22.12.1997

 Sijainti                Aika         Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
16°42'pohj.lev. 46°35'länt.pit.  12.00    aurinko paistaa, pikkupilviä     27      255°  

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki        Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)        aika (h)
 itä              8-9            138             5878                      

Päivän ateria                            Päivän askareet
herkkusienikeittoa                    veneen siivous                         

Havaintoja
 En tiedä, mikä väsyttää. Kaikki haluaisivat vain nukkua. Kuumuus vaikuttaa varmasti, mutta voi olla että myös liikunnan puutte. Ainakin minä tunnen kärsiväni siitä. Antilla ja minulla on ollut päänsärky melkein joka päivä, vaikka olemme välttäneet auringossa oleskelua. Onneksi Antti viritti aurinkosuojan lakanasta istumalaatikon yläpuolelle. Tuntuu paremmalle, kun voi olla ulkona, mutta samalla välttää polttava aurinko.   Jääkaappi tyhjennettiin. Antti pesi purkit uudelleen ja Reko jääkaapin. Kunpaankin tarvitaan tahdonvoimaa, sillä haju oli edelleenkin kamala. Mun homma on pestä ruokakaapit myrkystä ja järjestää  nyt säkeissä olevat tarvikkeet niihin uudelleen. Hommaa sekin, kun on vähän paha olo.                          Sanna

Tiistai  23.12.1997

 Sijainti                                       Aika      Sää         Lämpötila (°C) Suunta
16°00'pohj.lev. 48°35'länt.pit.  12.00  pilvistä               24     275° 

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki        Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)        aika (h)
  itä              6-9             129          6007         1         

Päivän ateria                            Päivän askareet
  mitä kiinni on saatu                    siivoamista ja tölkkien takaisin laittoa.                 

Havaintoja
Ei ihmeenpää. Valvoin aamuun. Aurinko nousi punaisena merestä. Tuulee kohtalaisesti ja aallot ovat isoja. Lisäsin öljyä vaihteistoon. Antti heäsi ja teki makaroni, herkkusieni, tonnikala, oliivi koktailin. Hyvää oli. Odottelimme Novan puhelinsoittoa 00.20 Suomen aikaa. Sieltä minua ja Anttia haastateltiin suoraan lähetykseen. Kerroimme jouluvalmisteluistamme, eli tölkkikinkusta ym. Mainitsen myös pelostani, eli siitä ettei joulupukki löydäkään meitä. No me Antin kanssa kaivoimme omat joululahjamme esille eli regulaattorit. Pelasimme korttia yöhön kahteen.                                                                    Reko

Keskiviikko 24.12.1997

 Sijainti                                      Aika      Sää           Lämpötila (°C) Suunta
15°44'pohj.lev. 50°51'länt.pit. 12.30  pilvinen, tuulee     24     251° 

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki        Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)        aika (h)
 itä               8-10           139           6146         4            

Päivän ateria                             Päivän askareet
sikaa ja perunalootaa                valmistelimme joulua                        

Havaintoja
Havahduimme jouluun ollen 1000 kilometriä Karibiasta  ja 4500 kilometriä matkaa tehneenä. Kaikki tähän asti hyvin. Heräsin tölkkikinkun hajuun. Antti aloitti jouluruuan valmistelut hyvissä ajoin. Sanna päätti leipoa pullaa. Antti teki niihin luumutäytteen. Pussiperunajauhosta tehtiin vielä sokerilla maustaen perunalootaa. Puuroutumattomasta riisistäkin saa riisipuuroa, ainakin kun lisää joukkoon maizenaa.
Yöllä oli ollut hetkellisiä sadekuuroja, ja iso piti reivata kakkoseen. Klyyvarista oli sakkeli irronnut alhaalta ja se ehkä hivenen repi purjetta. Myöhemmin havaitsemme, että klyyvarin huippukulmasta oli pari saumaa revennyt.
Antti sai joulukalan. Täytyy kyllä jo todeta, että 55 kiloa dolphiinia on liikaa. Emme  tietenkään kaikkea ole syöneet, mutta tuon verran kalaa on kuitenkin tullut. Ja kaikki kultamakrillia eli dolphiinoa (huom, ei delfiiniä) paitsi yksi kilon tonnikala.    
Myräkät taas seurasivat toisiaan ja taivas oli tumma. Ei oikein meinattu päästä joulun tunnelmaan, vaikka kasetilta kuuntelimme joululauluja. Saimme joulutervehdykset Suomesta ja soittelimme niitä itsekin. Lopulta tuuli rauhoittui ja saatoimme syödä ja pelata korttia.                        Reko

Torstai  25.12.1997

 Sijainti                                        Aika        Sää                  Lämpötila (°C) Suunta
 15°13'pohj.lev. 52°54'länt.pit.   12.45  puolipilvinen              25     250° s 

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki        Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)        aika (h)
 koillinen      8-11            125          6271          5         

Päivän ateria                            Päivän askareet
 makaroonia ja tonnikalaa         purjehdus                        

Havaintoja
 Viimeinen vuorokausi oli vain 125 mpk. Alamme varmaan tulla liian varovaisiksi tuulenpuuskien pelossa. Voisi kuvitella ,että matkan edistyessä tulisi enemmän rutiinia siihen, miten homma hoidetaan, mutta meillä tämä menee päinvastoin. Alussa mennään täysillä purjeilla hulluna, aivan lintassa ja sitten, kun tuulenpuuskassa kansi kastuu muutaman kerran, ajetaan yökaudet kakkosreivillä ja staysailillä. Ei vaineskaan, hyvähän se vaan on, että on kunnioitusta merta ja tuulen voimaa kohtaan, joskus vaan arveluttaa, mitä me sitten tehdään, jos oikeasti alkaa puhaltaa. Illalla valmistelin Novan juttua ja yöllä vahtivuoroni aikana kirjoitin sen puhtaaksi.                       Antti                                                                                                                                                       

 Perjantai  26.12.1997

 Sijainti                                           Aika        Sää        Lämpötila (°C) Suunta
 14°37'pohj.lev. 55°00'länt.pit.     12.15    pilvistä           23      275 °  

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki        Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)        aika (h)
  koillinen      8-12         133           6405         1         

Päivän ateria                            Päivän askareet
 sipulipiirakka                   Novan raportti, piirakan teko                                 

Havaintoja
Tänään ollut koko päivän aika voimakas tuuli kaakosta. Aamupäivän ajoimme ykkösreivillä ja klyyvarilla, mutta sitten Reko huomasi, että klyyvarin yläosasta sauma oli auennut lähes kokonaan. Tuuli oli sen verran kova, ettemme viitsineet alkaa korjata purjetta, vaan vedimme sen sisään ja jatkoimme matkaa staysailillä.
Las Palmasista kolme viikkoa sitten hankitut sipulit olivat jo muutama päivä sitten alkaneet haista siinä määrin, että ne oli viskattu salongista sitloodaan. Sen jälkeen kun olin antanut radioraportin Novaan, aloin suunnitella sipulipiirakan tekoa. Sipullit sai äkkiä kuorittua, ja heitin ne kaikki kattilaan muhimaan. Ongelma oli miten saisi aikaan jonkinmoisen taikinan, johon piirakan voisi leipoa. Vehnäjauhoja oli noin 2dl ja lisäksi oli vähän maizenaa ja kaurapuuron jämät. kaikki edellä mainitut sekaisin, pari kanamunaa, hiivaa ja vettä. Taikinasta tuli kuitenkin liian löysää ja sitten täytyi alkaa todella improvisoimaan. Sekaan heitin vielä reilusti maitojauhetta, pari murskattua leipäsiivua ja mysliä. Lopulta, kun taikina oli aikansa kohonnut ,se alkoi näyttää siltä, että sitä voisi jollain tavoin leipoa. Kaadoin taikinan vuokaan ja laitoin sen uuniin paistumaan. Jonkinajan kuluttua, kun taikina oli vähän kovettunut pinnasta, sen pystyi muotoilemaan sellaiseksi että, siihen saattoi kaataa nyt jo hyvin kypsyneet, suolalla, sokerilla ja pippurilla maustetut sipulit. Loppusilauseksi kaadoin vielä kaksi vatkattua munaa ja raastoin Las Palmasista asti kuskatun, kolme viikkoa lämpimässä olleen juuston piirakan päälle. Piirakka oli erittäin hyvää! Uskotteko?                                        Antti  

Lauantai  27.12.1997

 Sijainti                                         Aika       Sää                               Lämpötila (°C) Suunta
 13°46'pohj.lev. 56°59'länt.pit.    12.30   aurinkoa ja pikku myrskyjä     23    285°  

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki        Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)        aika (h)
 koillinen      8-12          133           6538            4        

Päivän ateria                            Päivän askareet
 sipulimakaroonikeitto               purjeen paikkaus                     

Havaintoja
Tänään otimme Rekon kanssa revenneen klyyvarin alas. Aamupäivällä tuntui, että matelemme, ja oli pakko yrittä saada lisää purjeita vetoon. Tuuli oli kuitenkin aivan liian kova genaakkerin nostamiseen, joten kaivoimme Kindbergin purjeneulomon meille lahjoittaman purjeenpaikkauspussin esiin ja aloimme hommiin. Kun tarkastelimme purjetta lähemmin, fallikulman ylin vaakasuorasauma oli kokonaan auki ja seuraavakin oli revennyt puoleenväliin. Lisäksi purjeesssa oli erinäisiä rispaantumia siellä täällä. Isossa purjeessa on myös saumat auki niistä kohdista, mistä purje on nojannut vantteja vastaan. Päätimme vain teipata saumat umpeen, koska joka tapauksessa juodumme viemään purjeet kunnostettavaksi, kun pääsemme maihin.
Teippaus onnistui ihan hyvin, mutta kun olimme nostamassa klyyvaria teipit kastuivat ja irtosivat melkein samantien. Yritimme vielä uudestaan, mutta silloin toinen skuutti tippui veteen ja kiertyi jonnekin kölin ympärille. Kone oli käynnissä ja hetken aikaa jo luulin, että skuutti tarttuu potkuriin tai peräsimeen. Ilmeisesti se oli kuitenkin vain kölin alitse, mutta esti kuitenkin purjeen nostamisen. Reko ei myöskään voinut päästää skuutin toista päätä vapaaksi, ettei se olisi joutunut potkurivirtaan. Keulan kauttakaan köyttä ei saanut vedettyä, koska vene liikkui eteenpäin ja veden paine veti toiseen suuntaan. Lopulta irroitin skuutin purjeesta ja Reko kelasi sen sisälle veneen toiselta kyljeltä. Siten taas skuuttii takaisin ja purjetta nostamaan. Koko tämän ajan klyyvari oli tietysti hakannut vapaana tuulessa ja teippauksemme olivat taas auenneet. Vedimme siis vaan purjeen ylös ja rullasimme sen kiltisti nippuun. No, tuulikin oli taas yltynyt yhteentoista metriin, ettei klyyvarista enää ollut niin väliäkään.                                        Antti                                    

Sunnuntai  28.12.1997

 Sijainti                                       Aika        Sää           Lämpötila (°C) Suunta
 13°43'änt.pit.59°16'pohj.lev.    12.30   aurinkoista        22     250°   

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki        Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)        aika (h)
 koillinen       11-12          138            6676       1          

Päivän ateria                            Päivän askareet
kanakeitto                    Mäntsälälehden haastattelu                                 

Havaintoja
Tänään ohitimme puolenpäivän aikaan Barbadoksen. Gps-reittipisteemme on koko ajan ollut Barbadokselle, muutta eilen luettuamme satamakirjoja päätimme yhdessä jättää saaren väliin ja suunnata suoraan Bequialle. Siellä meidän pitäisi olla joskus huomisaamuna.
Matka on mennyt todella hyvin. Etukäteen kuvittelin, että varmaan kaikilla on niin hirveä hinku päästä maihin, ettemme millään pääse pysähtymättä Barbadoksen ohi. Nyt yksi päivä lisää matkaan ei haittaa mitään. Monet ihmiset ovat kehuneet Bequiaa meille ja ehkä tapaamme siellä myös tukhomalaisinsinöörit, jotka sanoivat viettävänsä joulun siellä. Yritimme kovasti tähyillä Barbadosta, mutta ohitimme saaren kuitenkin niin kaukaa, ettei se tullut edes näkyviin.
Illalla Mäntsälän paikallislehden toimittaja soitti ja teki jonkinlaisen puhelinhaastattelun lehtijuttua varten. Lupasin lähettää hänelle sähköpostilla tuoreet digitaalikameran kuvat. Hauskaa, että ovat sielläkin kiinnostuneita, miten meillä menee.
                        Antti                                                                                      

Maanantai  29.12.1997

 Sijainti                Aika         Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
  Bequia            21.00   paljon tummia pilviä             25               

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki        Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)        aika (h)
                                                                                 

Päivän ateria                                            Päivän askareet
 makarooneja tonnikalakastikkeella          rantautuminen                   

Havaintoja
 Aamuyöstä Reko tuli herättämään. Oli vielä ihan pilkkopimeää ja väsytti armottomasti. Auringon nousuun oli vielä pari tuntia, mutta kohta pitäisi olla maata näkyvissä. Tutkaa kannatti vahtia, vaikkei siinä kaikki paatit näkyiskään. Aluetta käsittelevistä kirjoista olin lukenut, että pimeässä Grenadiinien vesillä on vaarallista. Jotkut reitit saattavat olla valaistu, mutta poijujen sijanteihin kartoissa ei kannattanut luottaa.
Hirvitti siis vähän, kun kaikenlaisia himmeitä valoja ilmaantui taivaanrantaan. Sen oli pakko olla St. Vincent. Siellä, missä Bequian piti olla, oli vain musta aukko. Yritin hidastella vauhtia, ettei pimeässä tarvitsisi saarten välissä sompailla. Vähitellen alkoivat saarten ääriviivat näkyä ja Bequiankin kukkuloineen. Saatoin herättää Antin ja Rekonkin, maata näkyvissä!
Ajoimme Bequian Admiralty Bayhin ja ankkuroimme sinne, kuten olivat kymmenet muukin veneet tehneet. Lahtea ympäröi kukkulat, joilla kasvaa pensaikkoa ja matalia puita. Vihreätä on, muttei kukkia ollenkaan, nyt kun on kuiva talvikausi. Kukkulan juurella veden lähellä on kylä palmujen keskellä kauppoineen ja muine palveluineen.
Palveluja ei sinne asti tarvitse lähteä hakemaan, sen tiesi kertoa kohta veneen vierelle pöräyttänyt mies.   Tarvitsimme vettä, purjeen- ja invertterinkorjaajaa. Vettä ja dieseliä piti huhuilla VHF:llä ja sitä toimitettaan veneelle. Fakseja voi lähettää hotellista maksua vastaa, joka Eurooppaan on 12 E.C. eli noin 24mk minuutilta!
Antti lähti tulliin ja palasi sieltä pieni dinkillinen tummia tulli-ja poliisiviranomaisia. Aseita laivalla. Paljonko ammuksia? Bequialla  viranomaiset ovat säikkyjä äskettäin tapahtuneen vesitaksikuskin ampumisen takia. Tämä oli mennyt huhuilemaan purjeveneen kannelle, jonka omistaja oli sitten hätäpäissään rosvona ampunut. Penkoivat vähän venettä ja laskeskelivat patruunoita, ei kuulemma oltu ilmoitettu kaikkea. Reko ja Antti menivät vielä laitokselle asiaa selvittelemään.
Kuumaa on ja radiosta tulee letkeätä musikkia. Palmut huojuvat tuulessa ja vesi on ihan turkoosin väristä.                               Sanna                                                                                                    

Tiistai  30.12.1997

 Sijainti                Aika         Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
 Bequia             22.30     aurinko paistaa                 27               

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki        Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)        aika (h)
                                                                                 

Päivän ateria                         Päivän askareet
 herkkusienikeitto                 kylällä asiointi                                  

Havaintoja
Bequian kylä on pieni. Isoista supermarketeista ei ole tietoakaan ja niissäkin, jotka itseään niiksi nimittävät, on niukka valikoima. Ruoka on kallista, sillä kaikki tuodaan pääsaarelta St. Vincentiltä. Bequian mustaihoinen väestö on alunperin valaanpyytäjiä. Nykyään ihmiset saavat elinkeinonsa suurimmaksi osaksi turismista. Saaren virallinen kieli on englanti. Kuuntelin eilen tullimiesten keskinäistä keskustelua. En siitä mitään ymmärtänyt  ja kysyin heidän äidinkieltään. "English, english", he vakuuttelivat ja päätin nolona, etten kysy enää mitään.
Aamupäivällä seisoskelimme vielä tulliviraston eri jonoissa, kuten moni muukin veneellä tänne Uutta Vuotta juhlimaan tullut. Saimme passimme takaisin, mutta aseet jäivät sinne. Veneemme ei heidän mielestään ollut tarpeeksi turvallinen säilytyspaikka. 
Purjeet vietiin paikkaajalle, joka valitteli kiirettä ja töiden paljoutta. Hänen mielestään ei ollut mikään ihme, että (Virossa teetettyjen) isonpurjeen ja klyyvarin tikkaukset olivat revenneet. Ne olivat hassusti tehty, eikä niitä oltu suojeltu auringon  haurastuttavalta UV-säteilyltä. Renatan alkuperäinen staysail, vuodelta -77, oli ihan ehjä. Maanantaiksi lupasi uurastaa ja laittaa vielä kolmannen reivin.
Palasimme veneelle huilaamaan, sillä kuumaa on.  Ajoittain voimakas tuuli onneksi vähän viilentää. Vesimies ehti vihdoinkin täyttämään tankkimme. 200 litraa maksoi 10 US$. Molemmat, sekä paikallinen ja amerikan dollari kelpaavat. 20$ on 52 E.C:tä, ja  kun E.C:t kertoo kahdella saa markat.
Saarella ei ole lähdettä eikä järviä. Vettä valmistetaan painamalla se kovalla paineella tiheän siivilän läpi. Pienemmät vesimolekyylit läpäisevät isompien suolamolekyylien jäädessä satimeen. Maistuu vähän jännälle, muttei suolaiselle niinkuin Las Palmasin vesijohtovesi.                                          Sanna

Keskiviikko 31.12.1997

 Sijainti                Aika       Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
 Bequia              23.30   aurinko paistaa                28               

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki        Moottori  
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)        aika (h)
                                                                                 

Päivän ateria                            Päivän askareet
 kanamakaroonikeitto              Uuden Vuoden juhlinta                  

Havaintoja
Kävimme kiertelemässä kylän kauppoja ja isojen kalojen pyydystykseen tarkoitettuja suuria keloja. Pitää olla tarpeeksi siimaa, jotta voimakkaallakin kalalla on tarpeeksi tilaa uida itsensä väsyksiin.
Hedelmät ovat kalliita ja niiden ostaminen pikkutorilta on hämmentävä kokemus. Karibialla on tapana asioida ainakin sen myyjän kanssa, joka tulee luoksesi ensiksi. Mutta kun ne kaikki hyökkäävät yhtäaikaa kättelemään ja tarjoamaan maistiaisiaan, ei eroita ensimmäistä, eikä enää muista miksi tähän tuli. Jokaiselta on kohteliasta yrittää ostaa jotain, ettei aiheuta närää.
Kuulimme, että sama pätee myös veneen viereen myytäviään tarjoamaan tuleviin. Heistä selviää myös ostamalla vähän ja mahdollisimmat tasapuolisesti. Nämä kun saattavat suuttua ja irrottaa ankkurisi yön aikana. Varsinaisia merirosvoja näillä vesillä ei ole, mutta etelään Brasiliaan ja Venezuelaan mentäessä on jo oltava varovainen. Kolumbian rannikko on pahin. Huumekauppiaat saattavat kaapata veneen ja tappaa miehistön salakuljettaakseen huumeita Amerikan puolelle.
Saimme kutsun Ainon ja Kristianin veneelle, jonne oli tullut kaikki täällä olevat kymmenkunta suomalaista. Uudenvuoden shampanjat poksautimme rannalla, johon oli kerääntynyt niin paikalliset, kuin turistitkin. Ilotulitus oli aika yksivärinen. Punaisia hätäraketteja lenteli sinne tänne. Yksi jopa päätyi laituriin kiinnitettyyn jollaan. Mielenkiintoista oli myös paikallisten tanssityyli. Parit eivät tanssikaan kasvotusten, vaan peräkkäin kiinni toisissaan. Nainen edessä näyttää välinpitämättömältä, aivan kuin ei huomaisi takana kiihkeän musiikin tahdissa keskittyneesti lantiotaan vemputtavaa miestä.                     Sanna