S/y Renatan lokikirjat lokakuu 1997

_______________________________________________________________

  Keskiviikko 1.10.1997

 Sijainti .-----------------Aika.---- Sää ---------Lämpötila (°C) Suunta
Lagos Portugali  --- 21.00     Puolipilvinen-------  23--- ---
Tuulen            Suht. tuulen       Kuljettu          Loki         Moottori
suunta             nopeus (m/s)     matka (Nm)    (Nm)       aika (h)
4-8------  etelä-itä------ ------------  2670------  27------ 
Päivän ateria ------------------------ Päivän askareet
 mitä kaapista sattui löytymään ------- sailing and sleeping------
 Havaintoja
Kahdestaan seilaaminen on rankkaa. 

Koko päivä meni moottoreidessa tänne Lagosiin, tuuli oli jostain ihmeen syystä jatkuvasti vastainen ja koska halusimme ehtiä sisälle Lagosin satamaan valoisaan aikaan annoimme volvon huutaa. Illan suussa, 27 tunnin moottoroinnin päätteeksi pääsimme perille kiinityimme ponttoonilaituriin odottamaan satama-altaan sulkevan nostosillan avautumista.  

Olen nyt kolmatta kertaa täällä, kahdesti aikaisemmin olen tullut tänne junalla, tällä kertaa tulin siten veneellä. Kolmetoista vuotta menin kaverini kanssa pariksi viikoksi sahalle töihin niputtamaan kakkosnelosia urakalla ja riittävästi tienattuamme ostimme Interrail liput ja lähdimme "piitsille". Rata loppui siihen aikaan tänne Lagosiin ja tämä oli kaukaisin paikka Mäntsälästä minne silloin Interraililla pääsi.

Torstai 2.10.1997

 Sijainti ----------------Aika Sää Lämpötila (°C) Suunta
Lagos Lissabon------ 19.00  puolipilvistä------  26---- ------
Tuulen            Suht. tuulen       Kuljettu          Loki        Moottori
suunta             nopeus (m/s)      matka (Nm)   (Nm)       aika (h)
------------ ------------ ---------------- -------- ---------
Päivän ateria ------------------------Päivän askareet
 grillattuja sardiineja, perunaa ------ tutustuimme kaupunkiin-----
 Havaintoja
 Aamulla kävin hoitamassa sisään kirjoittaumisen. Täällä halusivat nähdä kaikki veneen paperit ja passit. Lagosin uudessa marinassa homma hoitui todella näppärästi. Toimistossa oli kolme tiskiä rivissä, joista ensimmäisellä oli satamavirkailija, joka täytti paperit ja toimitti niistä sitten kopiot seuraavan tiskin poliisille ja kolmantena olevalle tullivirkailijalle. 

Toimistosta tullessani eräs suomalaismies oli tullut juttelemaan Rekon kanssa, oli nähnyt Suomen lipun Renatan perässä ja tuli heti paikalle. Suomalaispariskunta on kaksi vuotta asunut veneessä ja nyt he olivat tulleet Brasialiasta tänne Lagosiin viettämään talven täällä. Brasiliassa on kuulemma liian kuuma. 

Heiltä saimme vihjeen hyvästä ruokapaikasta ja löysimmekin kalasataman liepeiltä autotalliin rakennetun ravintolan, jossa noin neljälläkympillä saattoi syödä grillattuja sardiineita, perunaa, salaattia, leipää niin paljon kuin jaksaa. Paikka oli tupaten täynnä ja vanhat tädit kantoivat lisää ruokaa pöytään sitä mukaan kun tyhjensimme kulhoja. Taisimme syödä kymmenkunta reilunkokoista sardiinia mieheen. Erittäin hyvää

 Perjantai 3.10.1997

 Sijainti ---------- ---Aika ---Sää ------ ---Lämpötila (°C) Suunta
Lagos, Portugal--- 20.15   puolipilvistä----------  25---  ----
Tuulen            Suht. tuulen     Kuljettu          Loki       Moottori
suunta            nopeus (m/s)    matka (Nm)   (Nm)       aika (h)
----------- ------------ -------------  2670-----  ----------
Päivän ateria Päivän askareet
 kala-ateria luonaaksi, sika-nauta hamppareita illalla  radioraportin teko
 Havaintoja
   Uiminen on hauskaa! 

Tuskailin Novan radioraportin kanssa aamupäivän, Reko etsi sillä välin radiohuoltamoa, joka korjaisi Aiwamme. Nauhuri pyörittää kasetteja liian hitaalla nopeudella ja viimeisen parinviikon ajan kun on joskus kuunnellut J. Karjalaista, tulee aina mieleen, että onko Sakari Kuosmanen levyttänyt muitakin Karjalaisen biisejä kun sen jonkun pelastusrenkaan? No huoltoliikettä ei vissiin löytynyt vieläkään, mutta radioraportti tuli taas kerran tehtyä. 

 Iltapäivällä menimme läheiselle biitsille, hienoa hiekkaa noin 15 kilometriä aina seuraavaan kaupunkiin saakka. Minäkin päätin sitten heittää talviturkit, vaikka joskus alkukesästä kylmiin vesiin kyllästyneenä, uhosin etten menisi uimaan kravunkääntöpiirin pohjoispuolella. Oikeasti se että talviturkkien heitto venyi tänä vuonna lokakuun puolelle on kuitenkin johtunut siitä ettei tätä ennen yksinkertaisesti vain ole ollut aikaa uimarannalla makailla. Kesämökillämmekin päijänteen saaressa olin noin 45minuuttia koko kesänä, kun juhannuspäivänä teimme lyhyen purjehdusretken H-veneellä sinne ja takaisin. 

 Kolmen viimeisen kesän aikana olemme Rekon kanssa pelanneet ahkerasti vanerimailoilla ja squashpallolla näpsyä. Tänä kesänä sekin on jäänyt vähemmälle. Tänään näpsymailatkin oli ranalla matkassa ja teimme heti alkajaisiksi uuden näpsy ennätyksen 673 lyöntiä. 

 Illalla telkkarista tuli Valiojoukko, jota katsoimme innolla. Siitä seurasi taas loputtomia jaarituksia esimerkisi siitä olisiko mahdollista/ järkevää rakentaa mach 7 ylittäviä matkustajalentokoneita, tai suorittaa miehitetty avaruuslento Marsiin. Leffan jälkeen Discoteca Phoenixiin, jossa kävin jo kolmetoista vuotta sitten. Olivat muuttaneet paikan täysin. Soittivat teknoa. Minä kärsin.

 

 Lauantai 4.10.1997

 Sijainti -------------Aika---- Sää ----------------Lämpötila (°C) Suunta
Lagos, Portugal--- 21.20   pilvistä, illasta alkaen sadetta-- 18- ----
Tuulen            Suht. tuulen        Kuljettu            Loki     ---- Moottori
suunta             nopeus (m/s)      matka (Nm)      (Nm)      ---aika (h)
länsi------  4-5------------  ------------  2670------  ------------
Päivän ateria Päivän askareet
 kala-ateria paikallisessa autotalliravintolassa  raahattiin surffilauta rannalle
 Havaintoja
 Surffilaudalla seisominen ei ole niin helppoa kuin voisi luulla. 

 Nukuimme myöhään, puolenpäivän aikaan satamassa tapaamamme suomalaisveneen kippari tuli herättelemään. Juttelin hänen kanssaan jonkun aikaa, sitten nautimme Rekon kanssa kevyen aamiaisen, taisi olla jonkinlaista munakasta, johon oli lorahtanut reilusti liikaa pippuria.  

 Päivällä otimme kaverini lainaaman surffilaudan ensimmäisen kerran käyttöön ja raahasimme sen kahteen mieheen noin kilometrin matkan läheiselle uimarannalla. Reko surffasi kuin vanha tekijä, meikäläisellä se oli enemmän sellaista molaamista. Surffaukset päättyivät kuitenkin aika ikävästi, sillä yhden kaatumisen yhteydessä masto katkesi noin puoli metriä mastonjalan yläpuolelta. No ompahan sitten miettimistä huomiseksikin, että millä ihmeen tavalla sen nyt sitten korjaat. 

 Koko illan on satanut aika rankasti vettä.

 

 Sunnuntai 5.10.1997

 Sijainti           Aika          Sää                      Lämpötila (°C) Suunta
Lacos  20.00  puolipilvistä  25   
Tuulen        Suht. tuulen      Kuljettu           Loki           Moottori
suunta        nopeus (m/s)     matka (Nm)     (Nm)         aika (h)
         
Päivän ateria                                              Päivän askareet
 aamiainen leipää, päivällinen spagettia  rannalle etsiytyminen 
 Havaintoja
Heräsimme siinä puolenpäivän aikoihin. Sää oli aurinkoinen vaikkakin yöllä oli satanut. Lähdimme polkupyörillä ja kaikilla kameroilla varustautuneena poukamarannalle. Tuollainen puokama sijaisee korkeiden punaisten kallioiden valissä. Kalloissa on tunneleita toisiin poukamiin.   

Vesi oli lämmntä ja snorklasin Antin ottaessa aurinkoa. Paljon erilaisia "akvaariokaloja". Huomaisin myös, että korallit ovat teräviä. Kiipesin yhdelle sellaiselle ja rannalle tultuani huomasin olevani verisillä pintanaarmuilla. No, ne eivät ole vakavia.  

Aikamme aurinkoa otettuamme tulimme veneelle ja nyt kohta pitäisi yrittää lähettää nämä kotisivut.

 

Maanantai 6.10.1997

 Sijainti        Aika           Sää                                        Lämpötila (°C) Suunta
Lagos  19.30   pilvinen ja sateinen  25   
Tuulen            Suht. tuulen        Kuljettu           Loki           Moottori
suunta             nopeus (m/s)      matka (Nm)     (Nm)         aika (h)
         
Päivän ateria                                                                Päivän askareet
tähän mennessä vain aamiainen, kananmunaa ja leipää  uusi masto surffilautaan
 Havaintoja
Heräsimme sateeseen. Oli jopa vähän kylmä, joten laitoin lämppärin päälle. Lämmityslaite ei todellakaan ole turhaa vaikkakin sitä alussa hieman epäilimme.  

Antti pesi pyykkiä, kun kerran on satama, jossa on pesukone. Minä lähdin etsimään lasikuitutehdasta, jossa kuulemma voisi korjata katkenneen surffilaudan maston. Ihme kyllä löysin sen pyöräiltyäni jonkin matkaa maaseudulle, ohittaen lukemattomia lehmiä, jotka onneksi olivat aitauksessa.  

Tehtaassa oli kielitaitoinen kaveri, joka löysi vanhan maston, mikä oli vieläpä parempi kuin vanha mastomme, ja myi sen minulle 150 markalla. Pienellä modifoinnilla se kävi lautaamme kuin nakutettu. Urheilu voi jatkua.  

Nyt monien kokeilujen jälkeen yritän ottaa taas yhteyttä sateliittipuhelimella, tällä kertaa ilman SIM-korttia, jolloin toivon, että puhelin valitsee itse maa-aseman, joka voisi toimia paremmin kuin edellinen.

  Tiistai 7.10.1997

 Sijainti          Aika       Sää                                Lämpötila (°C) Suunta
Lagos  20.00   aurinkoinen  28   
Tuulen            Suht. tuulen           Kuljettu              Loki           Moottori
suunta             nopeus (m/s)         matka (Nm)        (Nm)         aika (h)
Päivän ateria                                    Päivän askareet
 sardiineja, salaattia ja perunaa  seurustelu suomalaisten kanssa 
 Havaintoja
Heräsin, kun suomalaisnainen seison veneen ulkopuolella ja huusi Antin nimeä. Antti oli edellisena iltana tavannut hänet kaupungilla. Itse olin jäänyt veneelle nukkumaan. Suomalaispariskunta oli tullut Lagosiin Madridista ja asui nyt hotellissa. 

Menimme heidän kanssaan syömään päivällä paikalliseen lounasravintolaan. Se sijatsi autotallissa kalasataman vieressä. Ruokalajeja oli vain yksi: grillattuja sardiineja, tuoretta salaattia ja keitettyjä perunoita. Syödä ja juoda sai 1250 eskuudolla eli noin 40 markalla niin paljon kuin jaksoi. Juomana oli puna-tai valkoviiniä, limsoja tai olutta. Sardiidit olivat kokonaisia ja suolistamattomia, runsaasti suolattuja. Ateria oli maukas ja kävin siellä itse syömässä melkein joka päivä. Antti taisi välillä kyllästyä. 

Myöhemmin illalla suomalaispariskunta halusi tarjota meille illallisen kiinalaisessa ravintolassa, mikä olikin todella runsas. Ideana oli, että pojat tankkaavat ennen merille menoa.

 

Keskiviikko 8.10.1997

 Sijainti          Aika            Sää                                     Lämpötila (°C) Suunta
Lagos  20.00   aurinkoinen  30   
Tuulen            Suht. tuulen       Kuljettu           Loki         Moottori
suunta             nopeus (m/s)     matka (Nm)    (Nm)         aika (h)
         
Päivän ateria                  Päivän askareet
 sardiineja ja kiinalaista  öljyn/suodattimen vaihto, vannaksen kiristys, tankkaus
 Havaintoja
 Tänään valmistimme Renatan sen merilläoloaikanaan pisintä yhtenäistä merimatkaa varten. Tankkasimme sen, vaihdoimme öljyt, suodattimet ja kiristimme ja rasvasimme kaiken mitä voi. Ajoimme Renatan ulos satamasta parkkiin ja päätimme vielä käydä syömässä kiinalaisessa mahamme täyteen. Illalla Antti kuitenkin huomautti, että mitäs jos juhlistamme syntymäpäiviäni vielä Lagosissa ja lähdetään aamulla. No niin sitten tehtiin ja Antti täytti 32 hyvissä merkeissä.
 

Torstai 9.10.1997

 Sijainti         Aika       Sää                 Lämpötila (°C) Suunta
Lagos  19.00   aurinkoinen  25   209 
Tuulen     Suht. tuulen      Kuljettu           Loki      Moottori
suunta      nopeus (m/s)     matka (Nm)    (Nm)    aika (h)
itä  10    2694 
Päivän ateria               Päivän askareet
 leipää   lähtö 
 Havaintoja
Tänään lähdimme kohti Kanarian saaria. Ennen lähtöämme ajoimme vielä Renatan ankkuriparkkiin erään kalliopuokaman eteen. Snorkkeloimme hiekkarannalle hyvästelemään tapaamamme australialaiset. Ranta oli mainio sukelteluun. Näimme useita erilaisia kaloja ja vesi oli kirkasta. Uimme takaisin veneelle ja nostimme purjeet. Delfiiniparvi saatteli meidät matkaan.  

Noin kello yhdeksän nostimme kaikki purjeet, mutta ne olivat liikaa. Autopilotti ei pystynyt ohjaamaan, ehkä purjeet eivät myöskään olleet tasapainossa. Kun purjeet trimmataan oiken ei peräsin joudu suurelle rasitukselle, vaan vene kulkee suoraan. Autopilotti meni useasti pois päältä, kun pilotin moottori huusi voimattomana ja ilmeisesti katkaisi virran itsestään, ettei kuumenisi liikaa.

 

Perjantai 10.10.1997

 Sijainti                         Aika       Sää                      Lämpötila (°C) Suunta
pohj.lev, länt.pit  20.00   tuulinen   20  209   
Tuulen         Suht. tuulen        Kuljettu            Loki      Moottori
suunta          nopeus (m/s)      matka (Nm)     (Nm)       aika (h)
koillinen  14  50  2844      
Päivän ateria                                             Päivän askareet
makaroonia, tonnikala tomaattiyllätys     yritys pysyä pystyssä 
 Havaintoja
Kovaa mennään 6-8 solmun välillä. Vain toinen keulapurje, eli uloimpi jota kutsutaan klyyvariksi. Matka taittuu ja kirjallisuutta kuluu.  

Aloitin lukemaan Ruotsalaisagentti Hamiltonista kertovaa kirjaa, Mies Kalingradista. Muuten tuli mieleeni, että tällä matkalla luettavista kirjoista on pidettävä kirjaa. Niitä on nyt jo useita kymmeniä.  

Meno on sellaista että voisi tulla huono olo. Muita laivoja ei juuri näy.

 

 Lauantai 11.10.1997

 Sijainti                                         Aika      Sää      Lämpötila (°C) Suunta
34, 50 pohj.lev, 11, 41 länt.pit.  20.00  tuulee, pilvistä   20  209 
Tuulen         Suht. tuulen        Kuljettu            Loki      Moottori
suunta          nopeus (m/s)      matka (Nm)      (Nm)     aika (h)
koillinen  12-18   70   2955     
Päivän ateria                                                Päivän askareet
 eilistä makaroonia, tomaattia ja sikanautaa tähystystä ja kirjallisuutta 
 Havaintoja
Aallot ovat korkeita. Klyyvari ja iso kakkosreivissä. Tuuli vaihtelee ja on välillä hyvin voimakasta. Kun menee pistopunkaan pää edellä niin voi kestää sänkyssä pungertamatta. Tosin välillä tuntuu, että purjeita on vielä liikaa.  

Eiliseen makarooniin kehitin kastikkeen, tomaattia ja sikanautaa. Antti ei ole juuri kolmeen päivään syönyt. 

 Sunnuntai 12.10.1997

 Sijainti                                         Aika     Sää      Lämpötila (°C) Suunta
32, 50pohj.lev, 12, 00 länt.pit. 20.00   tuulee      180 
Tuulen        Suht. tuulen        Kuljettu            Loki      Moottori
suunta         nopeus (m/s)      matka (Nm)      (Nm)     aika (h)
itä  15  175   3120 
Päivän ateria                         Päivän askareet
mitä kiini on saatu   navigointia 
 Havaintoja
Aiwa-radio parka tippui kaksi metriä hyllystä. Myös kaikki kirjat. Höykytys oli kovaa, mutta nyt hellittää.  

Korjasin klyyvarin rullalaitteen laittamalla siihen kiristysklemmarin, joka pitää ruuvit allaan. Ruuvien vastakappaleesta oli mennyt kierteet, ja ruuvien tarkoituksena oli lukittaa rullapurjeen takaisinvetoköysi rullalaitteeseen. Eli purjeen pystyi avaamaan, mutta sitä ei saanut vedettyä köydestä sisälle. Kaksi kertaa kieritin purjeen käsineen sisälle kokkapuun päässä tasapainnoillen. Se kävi jo kuntosalitreenistä. Rintalihas on vieläkin kipeä.  

Nyt meno on tasaisempaa. Aiwa, uskomatonta kylläkin toimii, ainakin radio, kasettisoitin ei pysy päällä.  

Olisimme päässeet Madeiralle, siis tuulien mukaan, mutta vaihdoimme halssia ja suuntasimme kohti Lanzarotea.

Maanatai 13.10.1997

 Sijainti                              Aika        Sää            Lämpötila (°C) Suunta
25 mailia Lanzarotesta   19.00  Aurinkoinen  27       230 
Tuulen        Suht. tuulen        Kuljettu            Loki      Moottori
suunta         nopeus (m/s)      matka (Nm)      (Nm)     aika (h)
itä  10  2971   
Päivän ateria                               Päivän askareet
 makaronia ja tonnikalaa   purjehdittiin ja luettiin 
 Havaintoja
Neljän vuorokauden purjehduksen jälkeen maihinpääsyä alkaa jo odottaa.  

 Tuuli on edelleenkin idästä takavasemmalta ja Renata kulkee tasaista reilun kuuden solmun matkavauhtia. Päivällä tuuli laski alle kymmenen metrin sekunnissa, jolloin kaikki purjeet olivat ylhäällä. Nyt illalla Lanzarotea lähestyessämme tuuli on taas yltynyt ja ylhäällä on reivattu iso ja klyyvari keulassa.  

Olen lueskellut ruotsalaisen James Bondin , Hamiltonin seikkailuja.  
Mies Kaliningradista on hyvä jännäri.

Tiistai 14.10.1997

 Sijainti                        Aika      Sää                      Lämpötila (°C) Suunta
Naos, Lanzarote  19.00  Aurinkoinen  29   
 Tuulen        Suht. tuulen        Kuljettu            Loki      Moottori
suunta         nopeus (m/s)      matka (Nm)      (Nm)     aika (h)
      2991   
Päivän ateria            Päivän askareet
Pizza à 25mk   Kaupunkiin tutustumista, matkasta toipumista. 
 Havaintoja
Eilen illalla yhdentoista aikaan pujottelimme varovasti Naosin satamaan. Satamakirjassa oli varoiteltu vaarallisista riutoista sataman sisääntulossa ja suositeltiin, ettei satamaan ensimmäistä kertaa tullessa kannattaisi tulla pimeässä. Päätimme kuitenkin käydä varovasti katsomassa, josko löytäisimme oikean väylän satamaan ja jos alkaisi näyttää siltä ettei satamaan turvallisesti pimeällä pääse tultaisiin pois ja odoteltaisiin aamua sataman ulkopuolella. Väylä löytyi kuitenkin helposti.  

Navigointi täällä on kuitenkin paljon helpompaa, kuin esimerkisi silloin kun kolme vuotta sitten juhannuksen aatonaattona yönä purjehdimme Elisaaren valaisematonta väylää kohti Hankoa. Yksi ohjasi venettä, toinen luki taskulampun valossa karttaa ja kolmas tähysti keulassa. Suomen saaristoon kivikkoisiin vesiin tottuneelle täällä purjehtiminen on kuitenkin aika helppoa. Suomessa viitoituksella merkitään missä väylä kulkee, täällä viitoilla merkitään kivet.

 

   Keskiviikko 15.10.1997

 Sijainti                             Aika     Sää                     Lämpötila (°C) Suunta
Arrecife, Lanzarote    Aurinkoa  30   
 Tuulen        Suht. tuulen        Kuljettu            Loki      Moottori
suunta         nopeus (m/s)      matka (Nm)      (Nm)     aika (h)
         
Päivän ateria                                                                 Päivän askareet
 Pizza (Gorgonzola, salami, oliivi, valkosipuli)...Mmmm  Kaasupullojen täyttö
 Havaintoja
Ai noinko nestekaasua käsitellään?? 

Naosin satama sijaitsee Arrecifen kaupungin liepeillä. Kaupungin keskusta on viimeistelty varsin näyttäväksi: kivettyjä pulmukujia siltoja ja satama-altaita, joissa kelluu värikkäitä paikallisia kalastusaluksia (-jollia?).  

Mielestämme kaupungissa oli maurilaistyyliä: talot olivat valkoisia, tasakattoisia, jotenkin neliskanttisen näköisiä ja lähellä toisiaan. Lissabonissa keskipäivän helteessä kulkiessani oivalsin, miksi vanhassa kaupungissa talot olivat niin vieri vieressä, että hyvä jos vastaantulevan jalakulkijan mahtui paikka paikoin ohittamaan. Sama juttu näkyy täälläkin ja joissain kuvissa arabialaisista kaupungeista.  

Kapeilla kaduilla on paljon mukavampi kulkea, kun lähellä olevat talot varjostavat niitä, ja sitten toisaalta kun ei ollut autoja katuja oli myös ihan turha tehdä sen leveämmiksi, kuin että jollain aasilla mahtui kulkemaan. No kai tänne Arrecifeen Suomestakin matkoja tehdään, niin että voitte tulla vaikka itse katsomaan. 

Päivällä kävimme täyttämässä läheisellä kaasulaitoksella kaasupullomme. Olin ollut vähän huolissani mistä saisimme pullot täyteen, ja kun kuulimme täällä täyttömahdollisuudesta, otimme oitis pullot kantoon ja lähdimme matkaan. Reko kuskasi kahta 2,5 kilon pulloa hihnalla kiinitettynä Tunturiin ja minulla oli viiden kilon pullo, jota kannattelin Kayapon ohjaustangolla ja ajoin yhdellä kädellä. Yhden täyden viisikiloisen jätimme vielä Renatan varastoon.  

Kaasulaitos oli hurja paikka, työmiehet eivät mienanneet saada suomalaisen kaasupullon päätä tiiviisti kiinni syöttöletkuun ja kaasu pursui munta kertaa valtavana harmaana pilvenä ympäri täyttökatosta. Erikoista oli muuten myös se, että kun kaasu tuli nestemäisenä täyttöletkusta ja muuttui kaasuksi se samalla muodosti jäätä täyttösuuttimen ympärille.

Torstai 16.10.1997

 Sijainti                         Aika        Sää                    Lämpötila (°C) Suunta
Arrecife,Lanzarote    Aurinkoa  30   
Tuulen        Suht. tuulen        Kuljettu            Loki      Moottori
suunta         nopeus (m/s)      matka (Nm)      (Nm)     aika (h)
         
Päivän ateria Päivän askareet
 Lihapullia ja pottuja  Toinen kaasupullokeikka ja lähtöön valmistautumista.
 Havaintoja
Renata on niin hieno! 

Täällä Naosin satamassa on tällä hetkellä meidän lisäksemme kolme suomalaisvenettä ja kuulemma vielä yhdessä norjalaisveneessäkin on joku suomalainen.  

Kemistä lähtöisin olevan pariskunnan vene oli matkalla tänne joutunut pahaan myrskyyn ja he olivat menettäneet peräsimensä ja joutuneet tuuliajolle. Heidät oli sitten hinattu tänne Naosiin ja he valmistuvat parhaillaan telakalle nostoon.  

Eilen satamaan saapui myös Helsingistä lähtöisin oleva Sirena Pedrick 40'. He olivat lukeneet Vene-lehdestä matkastamme ja kutsuivat meidät veneeseensä katsomaan lehtijuttua,koska emme olleet itse sitä nähneet. Heillä oli myös yksi ylimääräinen viiden kilon kaasupullo, joten ostimme sen vielä varalle ja lähdimme opastamaan suomalaisia kaasutehtaalle. 

Kahden aikaan lähdimme purjehtimaan kohti Castillon satamaa Fuentuventuran saarella. Matkan aikana tuuli alkoi tyyntyä ja vauhti alkoi olla enää neljää solmua. Laitoimme 120 neliömetrin genaakkerimme vetoon ja vauhti parani taas jonkin verran, kunnes tuuli kertakaikkiaan hyytyi ja oli aika taas turvautua peltigenuaan. Volvo huusikin sitten loppumatkan ja illalla puolikymmenen aikaan kiinnityimme Castillon laituriin.

 

Perjantai 17.10.1997

 Sijainti                                 Aika      Sää             Lämpötila (°C) Suunta
El castillo, Fuertuventura     aurinkoinen  30   
Tuulen           Suht. tuulen      Kuljettu           Loki         Moottori
suunta            nopeus (m/s)    matka (Nm)     (Nm)        aika (h)
         
Päivän ateria                     Päivän askareet
 pastaa veneellä  radioraportti 
 Havaintoja
Aamupäivän tein taas vuorostani radioraporttia. Aiwa-radion äänitys ei toiminut joten, luin paperille kirjoittamani jutun suoraan radioon. Kai se oli ihan ok. Vaikea sanoa miltä ne meidän jutut sitten varsinaisten radio-ohjelmien seassa kuulostavat, koska minä en ole niistä ensimmäistäkään kuullut. 

Reko löysi satamasta paikallisen sukelluskeskuksen ja halusi oitis lähteä heidän mukanaan läheiselle riutalle sukeltamaan. Vesi oli kuulemma olllut uskomattoman kirkasta ja kaloja oli paljon. Reko näki mm. metrin mittaisen barracudan ja mureenan. Sukelluksen suurin syvyys oli n. 25 metriä ja pinnan alla olivat n. 35 minuuttia. 

ElCastillo on täyden palvelun lomakylä saksalaisille turisteille, jotka matkustavat tänne pienten lasten ja kärryjen kanssa ja haluvat että kaikki palvelut on lähellä ja että on paljon erilaisia harrastusmahdollisuuksia koko perheelle. Meille Rekon kanssa paikka on hyvä, koska satama on edullinen ja kaikki hotellien tilat ovat myös meidän käytettävissä. Oikeastaan syy miksi päätimme tulla Castilloon oli se, että satamakirjasta luimme, että täällä olisi jossain hotellissa olisi sauna, jota myös venesataman vieraat saisivat käyttää. Tänään emme kyllä sitä vielä löytäneet.

  Lauantai 18.10.1997

 Sijainti Aika Sää Lämpötila (°C) Suunta
El castillo, Feurtuventura    aurinkoinen  30           
Tuulen        Suht. tuulen        Kuljettu          Loki      Moottori
suunta         nopeus (m/s)      matka (Nm)   (Nm)     aika (h)
         
Päivän ateria            Päivän askareet
 pizza  sukellus, snorkkelointi, surffaus 
 Havaintoja
 Aamulla Reko oli taas sukeltamassa. Tällä kertaa eri paikassa ja näki siellä mm. lähes parimetrisen piikkirauskun. Toinen ryhmä näki vasarahain.  
Sukelluksen jälkeen Reko sai sukelluskeskuksesta lainaksi märkäpuvun ja painovyön ja kävimme vuokraamassa minullekin vastaavan varustuksen ja vietimme seuraavat kolme tuntia snorkkeloiden läheisellä riutalla.  

Kaloja oli todella uskomattoman paljon ja kalojen värit olivat uskomattomia. Oli kuin olisi sukeltanut akvaarioon. Näkyvyys vedessä oli noin kolmekymmentä metriä. Kun sukelsimme Suomessa paineilmalaitteilla erään hiekkakuopan pohjalla olevassa lammessa, oli hyvä kun pystyi näkemään oman kätensä, sukellusparin hukkasi välittömästi jos ei sukeltanut käsikädessä. Märkäpuvun ja painovyön kanssa snorkkeloidessamme pystyi helposti sukeltamaan lähes kymmeneen metriin.  
Eräällä kalliokielekkeellä näimme suurehkon mustekalan, yritimme pyydystää sitä päivälliseksi, mutta meillä ei ollut mitään sopivaa asetta, jolla siihen olisi uskaltanut koskea, joten mustekala sai mennä menojaan.

Sunnuntai 19.10.1997

 Sijainti              Aika     Sää                           Lämpötila (°C) Suunta
El castillo    aurinkoinen  28   
Tuulen          Suht. tuulen     Kuljettu           Loki          Moottori
suunta           nopeus (m/s)    matka (Nm)    (Nm)         aika (h)
         
Päivän ateria                       Päivän askareet
 Pastaa veneellä   Surffaus harjoituksia 
 Havaintoja
 Aamulla olimme muutaman tunnin paikallisella uimarannalla, mutta aika pian löhöäminen alkoi pitkästyttää. Minä menin saksalaisten kanssa pelaaman lentopalloa ja Reko lähti veneelle kokeilemaan surffilautaa. Pelasin sakujen kanssa muutaman erän, kunnes he lopettivat. Sillä välin reko oli saanut laudan vesille ja hänen tultuaan takaisin oli minun vuoroni.  

Tuuli oli vähän liian kova ja oli vaikea saada lautaa liikkeelle. Aina kun sain maston pystyyn tuuli tarrasi purjeeseen niin kovaa, että minun oli pakko päästää purjeesta irti etten olisi tippunut kokonaan laudalta. Myöhemmin tuuli vähän tyyntyi ja pääsin jo vähän liikkeellekin. No, harjoitus tekee mestarin.

 

 Maanantai 20.10.1997

 Sijainti                         Aika     Sää                    Lämpötila (°C) Suunta
Fueventura, Castillo  20.00   tuulee, mutta aurinkoista  25   
Tuulen            Suht. tuulen    Kuljettu           Loki         Moottori
suunta             nopeus (m/s)   matka (Nm)    (Nm)        aika (h)
etelä, lounas  14                    
Päivän ateria                                                 Päivän askareet
 spagetti, herkkusieni-tonnikala-keitto   poljimme vuorelle 
 Havaintoja
Heräsimme kahdeltatoista. Olemme odottaneet jo muutaman päivän, että tuuli heikentyisi ja vaihtaisi suuntaa. Yleensä Kanariansaarilla puhaltaa pohjoisesta tai koillisesta, kuitenkin joskus matalapaine liikkuu saarien yli täytteen Azoreilla olevan korkeapaineen, tällöin tuulen suunta muuttuu päinvastaiseksi.  

Matalapainetta tuulet kiertävät pohjoisella pallonpuoliskolla vastapäivään, korkeapainetta taas myötäpäivään. Eteläisella pallonpuoliskolla molemmat ovat päinvastoin. Matalapaineen mentyä ylitse tuulee sade ja tuuli kääntyy länteen. Sitten taas pohjoiseen kun on korkeapaine. Luimme satamakirjasta, että yleensä ilmanpaine Kanarialla on 1025, joka on varsin korkea normaalin ilmanpaineen ollessa 1015. Kun ilmanpaine sitten tipahtaa nopeasti kymmenen millibaaria, on luvassa matalapaine ja tuulen nopeudet vaihtelevat force 6-7 välillä. On myös vaara, että nopeus tuulen nopeus nousee force kahdeksaan, jolloin on gale, eli myrsky. Siksi siis odottelemme.  

Emme odota yksin, vieressä on Nauticat 40 joka suuntaa myös Las Palmasiin ja odottaa vain oikeaa säätä. Muuten Fueventura on mielenkiintoinen saari. Se on toiseksi suurin Kanarian saarista, mutta vähiten asuttu, 20 000 asukasta ja turistit päälle.  
Gran Canarilla on puolimiljoonaa asukasta . Fueventura on niin kuiva, ettei siellä kasva mitään, vain tulivuoria. Saarella toimii myös muukalaislegioona, hyvä tietää, jos joskus tulee tarve värväytyä.  

Tänään kuntoilimme Antin kanssa ja poljimme yhden vuoren huipulle. Siellä sitten kuvasimme maisemaa, joka oli kuin suoraan MDK tietokonepelistä. Tapasimme maaoravia vuoren huipulla, kesyjä pikku vesseleitä. Yritimme myös tehdä Tunturille edustusvideota, joten minä siis laskin alamäkiajoa vuorelta alas kun Antti kuvasi. Hyvin meni vain kumi puhkesi. 

Tiistai 21.10.1997

 Sijainti                    Aika        Sää                      Lämpötila (°C) Suunta
Fuereventura  20.00   pilvinen  25   
Tuulen           Suht. tuulen       Kuljettu           Loki        Moottori
suunta            nopeus (m/s)     matka (Nm)     (Nm)       aika (h)
         
Päivän ateria                            Päivän askareet
 eilistä makaroonia, mysliä  pyöräilyreissu Tuntureilla tulivuorelle 
 Havaintoja
 Heräsin ja kirjoitin eilisen lokin. Söin mysliä ja Anttikin heräili.  
Päätimme tehdä filmausretken ja polkea lähimmän tunturin, (tulivuoren) laelle. Se onnistuikin pyörillä melkein laelle asti, loput kävelimme. Mielenkiintoista oli, että huipulla oli kesyjä maaoravia. Kuvasimme niitä. Tunturisponsorivideota ajatellen kuvasimme toisiamme maastoajossa ja Antti ikuisti kun laskin taas alamäkiajoa tulivuorelta alas.  

Tultuamme veneelle surffasimme. Tämä on ollut todellinen kuntoloma. Surffausta, sukellusta, snorklausta, squassia. Tämä on s-lajien saari.

 Keskiviikko 22.10.1997

 Sijainti               Aika       Sää                          Lämpötila (°C) Suunta
Fuerventura  20.00   sateinen, mutta lämmin       25   
Tuulen          Suht. tuulen      Kuljettu          Loki           Moottori
suunta           nopeus (m/s)    matka (Nm)    (Nm)          aika (h)
         
Päivän ateria                              Päivän askareet
 seisova pöytä hotellissa  kuntoilua 
 Havaintoja
 Heti herättyämme surffasimme. Sitten hirveällä kiireellä saunaan, koska sen piti mennä kahdelta kiinni. No siellä oli ystävällinen kaveri, joka sanoi meille, että olkaa niin kauan kuin haluatte ja pyytäkää sitten receptionia sulkemaan ovet.  

Ensim menimme Antin kanssa alkeelliselle kuntosalille, jota ilmeisestikään ei kukaan käytä. Pari kunnollista liikettä siellä sai tehtyä. Ja sitten squassia. Väsyneinä ja näännyksissä kaaduimme hotellin uima-altaaseen ja sitten saunaan. Sauna oli ainakin sata-asteinen ja siellä sai kunnon löylyt kun heitti vettä itsetehdystä löylykauhasta. Käytössämme oli myös kaksi poreallasta, jossa sitten löjuimme Vivaldin soidessa löytämistämme stereoista.  

Kolmen tunnin perusteellisen puhdistautumisen jälkeen menimme suömään hotellin seisovaan pöytään. Noin 40 mk ja useita ruokalajeja. Nyt sitten mahat turvonneena lepäämme veneellä ja valmistaudumme toiseen kuntoilu päivään.

Torstai 23.10.1997

 Sijainti                              Aika       Sää                  Lämpötila (°C) Suunta
Feureventura, Castillo  19.00   tyyni, aurinkoinen  25   
Tuulen             Suht. tuulen     Kuljettu          Loki       Moottori
suunta             nopeus (m/s)    matka (Nm)    (Nm)      aika (h)
         
  Päivän ateria                            Päivän askareet
  pastaa ja tonnikalakastiketta  valmistautuminen matkaan kohti Las Palmasia
 Havaintoja
 Tapasimme belgialaisen Stevenin. Hän on sukelluskouluttaja Fuereventuran sukelluskeskuksessa. Sukelsin Stevenin kanssa viikko sitten ja niin me tutustuimme. Stevenillä oli myös asiaa Grand Canarialle, joten päätimme odottaa lähtöä torstaihin jotta Steven pääsee mukaamme. Hän on antanut meille lukuisia hyödyllisiä neuvoja koskien sukellusta. Hän myös auttaa meitä sukellusvarusteiden hankkimisessa. Itse ostin Stevenin vanhan regulaattirin, konsoleineen ja octobusseineen, merkkiä Sherwoon, on kuulemma hyvä.  

Sukellus on todella mahtava harrastus ja tälläisella purjehduksella, missä menemme maailman parhaiden sukellusvesien kautta, olisi sääli olla käyttämättä tilaisuutta hyväkseen. Steven on näyttänyt kartalta paikkoja, Karibialta ja tyyneltävaltamereltä, jossa on saaria, jonne pääsee vain omalla veneellä ja joihin pääsystä sukeltaja tekisi vaikka mitä. Ongelmana on tosin se, että miedän täytyy ostaa oma kompressori, jotta voimme täyttää pullot. Komressori vaatii paljon sahköä ja on kallis. No otamme asiasta selvää Las Palmasissa.

Perjantai 24.10.1997

 Sijainti                Aika      Sää                           Lämpötila (°C) Suunta
Las Palmas  20.00   aurinkoinen  28   
Tuulen          Suht. tuulen        Kuljettu         Loki        Moottori
suunta           nopeus (m/s)      matka (Nm)   (Nm)       aika (h)
länsi     ---- 1------------ 100--------  3430---  15------ 
Päivän ateria                               Päivän askareet
 hampurilainen, spagettia  sukellusvarusteiden etsintä 
 Havaintoja
 Viidentoista tunnia konellaajon jälkeen saavuimme Las Palmasiin. Ei tuulut yhtään. Harmi, olisi ollut mukava näyttää Stevenille miten purjeet toimivat.  

No matkaa oli tasan sata mailia ja se sujui mukavasti. Las Palmasin satamaan tullessamme vastaan tuli suomalaisvene, jonka olimme tavanneet Brightonissa. He kertoivat paikan missä voisi olla tilaa. Saimme paikan kolmeksi päiväksi.  

Las Palmas ei vaikuta kovin mukavalta paikalta. Likainen ja liikaa suurkaupungin tuntua. Kuin Lissabon. Steven lähti kanssani etsimään pankkiautomaattia ja matkalla poikkesimme pariin sukellusliikkeeseen. Hän myös haki vuokra-autonsa, jolla hänen on tarkoitus jatkaa matkaa. Sukellusliike oli hyvin varusteltu ja hinnat olivat kolme jopa neljä kertaa halvemmat kuin Suomessa. Mukanamme on Suomen hinnasto. Jopa Ruotsissa varusteet ovat huomattavasti halvemmat, vertailimme hintoja myös ruotsalaisista sukelluslehdistä. Emmekä me katsoneet mitään huonoja varusteita. Stevenin mielestä kannatti panostaa laatuun.  

Varasimme varusteet ensiviikkoon, jolloin Steven tietää voiko hän hankkia varusteet meille vielä halvemmalla. Antille varasimme Maresin Abyss MR 22 regulaattorin tai vaihtoehtoisesti Maresin MR 16 Voltreksin. Pc:t ovat todennäköisesti Maresin Syncro Pro:t, ja märkäpuvuiksi katsoimme "shortyjä". Pullot ovat 12 litran ja 200 baarin. Sukellustietokoneen hankintaa harkitaan. Keskustelimme Suunnon kanssa mahdollisesta yhteistyöstä. Kompressori vaatii 2200 wattia, joten jos aiomme hankkia sen tarvitsemme vahvemmen invertterin. 

 

Lauantai 25.10.1997

 Sijainti               Aika        Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
Las Palmas  20.00   aurinkoinen, tyyni  25   
Tuulen        Suht. tuulen     Kuljettu           Loki         Moottori
suunta         nopeus (m/s)   matka (Nm)    (Nm)        aika (h)
      3430   
Päivän ateria                                                      Päivän askareet
 spagetti, tonnikalaherkkusienikeittokastike  liimailua 
 Havaintoja
Lämmin päivä, vesi seisoo paikallaan. Veneen vieressä lillui pala suurta kalaa. Mielellään en menisi satama-altaan veteen uimaan. Vieressä on kyllä jonkilainen likainen uimaranta. Muutamia ihmisiä nukkui ylösalaisin olevien veneiden alla. Ulosteiden haju on voimakas. Toisella puolella on kuulemma parempi ranta ja turistit ovat siellä. Me olemme alkuperäisväestön alueella.  

Eilen kävelimme hieman ulkona illalla ja turisteja ei kyllä näkynyt. Nyt olemme liimanneet kaikkea mitä on lohjennut ym. hajonnut. Sisäänkäynnin kattoluukun takareuna oli irronnnut, sisällä oli etummaisen laipion välistä irronnnut oviaukon yläpuolelta tukilevy. Pari tolpanpäätä piti varmistaa liimaamalla. Nyt kaikki on taas kunnossa ja Renata valmiina lähtöön. Itse kokeilin yhteyttä sateliittipuhelimella ja vanhalla macintosch powerbook 100 koneellani. Sain sähköpostin lähetetyksi. Näin meillä on jonkinlainen varakone. 

 

 Sunnuntai 26.10.1997

 Sijainti                 Aika       Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
Las Palmas  20.00   aurinkoinen  28   
Tuulen        Suht. tuulen      Kuljettu            Loki          Moottori
suunta        nopeus (m/s)     matka (Nm)      (Nm)        aika (h)
        3430   
Päivän ateria                                  Päivän askareet
kiinalaisessa kanaa ja lihaa     kuntoilua 
 Havaintoja
Tänään oli lämmin päivä. Herättyämme etsin digitaalikamerasta kuvia nettiin lähetettäväksi. Antti liimasi kokkapuun pidikkeen, joka oli halki.  

Sitten suuntasimme toiselle puolelle niemeä, jossa on suurempi uimaranta. Ranta oli lahdenpohjukssa ja vuorten ympäröimä, yllättävän hieno. Aallot olivat todella suuria, murtuen 100 metriä ennen rantaa olevaan laavariuttaan. Osa aalloista tuli rantaan asti ja kävin kokeilemassa aaltouintia. Kivaa oli.  Löysimme kuntosalin, jossa hikoilimme kolmisen tuntia. Se oli muuten hyvin varustette, mutta siellä ei ollut tavallista penkkiä, eikä yhtään laakeroitua tankoa. Kaikenlaisia vemputtimia oli taas sitäkin enemmän. Salilla oli myös nyrkkeilysäkki ja sauna. Hyvää terapiaa.  

Salilta voi vuokrata myös   kajakkeja, joilla voisi mennä merelle. Ihmettelen vain miten se selviää niistä aalloista, joita tänään näin. Huomenna aion kokeilla sitä.