s/y Renatan lokikirjat marraskuu 1997

Lauantai  1.11.1997

Sijainti                Aika        Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
  Las Palmas      21.30   aurinko paistaa kuumasti     30

Päivän ateria                        Päivän askareet
riisiä ja kanaa                     raportin anto

Havaintoja
 Antti asensi hälyttimen eilen. Todella paha ääni. Renata vilkuttaa mastovaloaan ja soittaa lisäsummeria yhdessä hälyttimen oman summerin kanssa.

Lähdin kaupungille, kun Antti jäi antamaan raporttia radioon. Päivä oli lämmin ja hetkisen pyöräilyn jälkeen menin rannalle. Löysin suhteellisen mukavan kohdan rannalta, missä oli palmuja suojaamassa auringolta. Luin Minä Claudiusta ja odottelin Anttia. Hän tulikin raportointi oli tehty. Lauantai-ilta vietettiin rauhallisissa merkeissä veneellä televisiota katsellen.

Sunnuntai 2.11.1997

Sijainti                   Aika        Sää                       Lämpötila (°C) Suunta
 Las Palmas         21.30  puolipilvistä                      25

Päivän ateria                                  Päivän askareet
 Mysliä ja maitojauhetta               laituripaikan etsintä

Havaintoja
  Aamulla heräsimme kahdentoista aikaan satamakapteenin koputukseen. Hän pyysi meitä kohteliaasti siirtämään veneemme toiseen paikkaan, koska espanjalainen vene, jonka paikalle olimme saaneet mennä täydessä Las Palmasin satmassa, oli palaamassa purjehdukselta. Uutta paikkaa satamakapteenilla ei ollut kuitenkaan meille osoittaa.

Lähdimme käymään kaupungilla ja toivoimme etteä takaisin tultuamme jokin paikka olisi vapautunut. Täydeltä kuitenkin vielä näytti. Irroitimme kuitenkin köydet ja lähdimme etsimään vapaata paikkaa, ja jos sellaista ei löytyisi päätimme mennä ankkuriin sataman ulkopuolelle.

Pursiseuran laiturissa hienojen moottoriveneiden välissä oli sopivan näköinen kolo kiinnitimme Renatan siihen. Sitten menimme seuralle etsimään jotain henkilöä jonka kanssa voisimme sopia paikassa olemisesta. Pursiseura olikin hieno paikka, terassi ravintola satamaan päin ja sisällä mukavia nojatuoleja. Siellä oli oma uimaallaskin. Reko jo haaveili että tämähän olisi mukava laituripaikka meillekin. Eivät kuitenkaan sitten meitä vieraikseen halunneet, "Members only", mutta osasivat neuvoa kuitenkin neuvoa pontoonin, jossa on tilaa.

Maanantai 3.11.1997

Las Palmas        20.00   puolipilvinen                     25

Päivän ateria                                              Päivän askareet
 paistettua spagetti riisi lihapulla yllätystä    Renatan vanhojen lakkojen poistoa

Havaintoja
  Heräsin myöhään, olen hieman kipeä. Olen vilustunut 30 asteen helteessä! Ilmeisesti läpiveto nukkuessa aiheutti vilustumisen, tai sitten viikon yhtäjaksoinen kunnonkohottaiskurssi päivittäisine uimisiineen ja kuntosalillakäymisineen, oli aiheuttanut vastustuskyvyn heikkenemisen. Uniseen mieleeni kantautui yhtäjaksoinen, monotoninen, ja raastavan rytmikäs hinkkaus.

Antti oli herännyt aikaisin ja aloittanut Renatan rapsuttamisen. Vääntäydyin ylös ja osallistuin  touhuun parhaan kykyni mukaan. Renatassa on yllättävän paljon lakattuja puuosia. Lakat olivat vain pikkuhiljaa karisseet. Koko päivän kestäneen rapsutuksen jälkeen olin niin väsynyt, etten jaksanut mennä edes salille. Antti sensijaan jaksoi. Eilen  illalla lähetimme Iltalehteen kuvia ja annoimme heille puhelinhaastattelun.

Tiistai 4.11.1997

Las Palmas          20.00   aurinkoinen                     30

Päivän ateria                                                 Päivän askareet
 ohutta spagettia herkkusienikastikkeessa      Renatan repsuttamista

Havaintoja
Tänään oloni oli jo heiman terveempi. Renatan rapstus oli taas täydessä käynnissä kun heräsin. Keskustelimme erään suomalaisen 67 vuotiaan miehen kanssa, joka oli saapunut tänne kuukaisi sitten Välimereltä. Hänkin on jo ollut matkalla yli vuoden. Mielenkiitoiseksi hänet tekee se, että hänen veneensä on vain kahdeksan metrinen, joka näyttää tässä satamassa pienimmältä purjeveneeltä mitä on.

Paul kertoi, että hänen veneensä on teetetty Suomessa ammattimiehellä, lehtikuusesta liimaamalla. Se painaa melkin neljä tonnia ja siinä on pitkä köli. Veneen malli on vuodelta 1935 ja se on suunniteltu Taskassa. Sisällä on kuulemma vessa, keittiö ja kolme vuodetta, joista kaksi on varastona. Paulin mielestä yksinpurjehtija ei niin paljoa tilaa tervitsekaan.
Veneessä on tuuliperäsin ja muuta sähköä se ei tarvitse kuin lamppuihin ja GPS:ään. Mies sanoi viettävänsä 70-vuotis syntymäpäivänsä Tyynellämerellä. Kenties vierailemme vielä hänen veneessään.

Aikamme repsuteltuamme söimme hieman ja sitten salille.

Keskiviikko 5.11.1997

Las Palmas         13.00    aurinkoinen                    30

Päivän ateria                Päivän askareet
 mysliä                         veneen rapsutusta

Havaintoja
 Jälleen Renetan rapsuttamista. Aamulla joku mies kävi kysymässä liftiä Atlantin yli. Äijänköriläitä kolisi tarjokkaana enemmänkin ylitykseen, mutta missä ovat kaikki kauniit naiset? Sanna on kyllä tulossa viikonkuluttua mukaamme. Antilla olisi voinut olla naisgastin paikka avoinna. Nyt täytynee tästä vääntäytyä rapsuttamaan Renataan. Palataan asiaan myöhemmin.

Rapsutteltuamme taas aikamme, haimme lakkaa ja laitoimme ensimmäisen kerroksen. Lakka ohennettiin, vielä tinnerillä, jotta se tunkeutuisi mahdollisiman hyvin puun syiden sisään.

Lakattuamme söimme ravitsevaa hernerokkaa, jossa oli lisänä purkki sikanautaa ja eiliset spagetinjämät ja toissapäiväiset riisit. Tuhtia tavaraa, käy varmasti proteiinitankkausesta. Lähdimmekin sitten salille.

Torstai 6.11.1997

Sijainti                   Aika        Sää                              Lämpötila (°C) Suunta
 Las Palmas      20.00   pilvistä, sateista, tuulee kovaa    20

Päivän ateria                        Päivän askareet
eilistä hernekeittoyllätystä   lakkausta ja rapsutusta, vierailu suomalaisveneeseen

Havaintoja
Lakattuamme aikamme, kävimme sukelustarvikekaupassa vielä ihmettelemässä, ja nostimme pankista riittävästi rahaa, koska huomenna aioimme ostaa sukellusvarusteet.

Vierailimme suomalaisveneessä, jossa oli yksinpurjehtija Paul Suominen. Veimme hänelle rommipullon tuliaisiksi.

Paulin vene on varsin mielenkiintoinen, se on kahdeksanmetrinen puuvene, joka on tehty 1935 tanskalaisen piirrustuksen mukaan. Vene on teetetty kuusi vuotta sitten Suomessa ja se on lehtikuusta ja mahonkia. Veneen puurungon päällä on vielä lasikuitukerros. Paul on ollut teatterikorkeakoulun lavastuslinjan johtajana ja 20 vuotta Oopperassa lavastajana töissä. Paul onkin itse suunnitellut veneensä sisätilat. Uskomatonta miten niinkin pieni matkapurjevene voi olla tilava! Sisällä on seisomakorkeus, vessa, kolme punkkaa ja keittiö. Varusteina Paulilla on tuuliperäsin, GPS, lämmityslaite sekä sekstantti. Ei muuta. Vene painaa neljä tonnia ja siinä on pitkä köli, kuten meillä. Masto on puinen ja 14 metriä korkea. Kaikesta uhkuu vahvan ja merikelpoisen veneen tunnelmaa.

Perjantai 7.11.1997

Sijainti                 Aika        Sää                       Lämpötila (°C) Suunta
 Las Palmas       20.00    pilvinen                      24

Päivän ateria                           Päivän askareet
 mitä kiinni on saatu               radioraportin teko

Havaintoja
 Paul Suominen tuli veneeseemme ja teimme radioraportin. Lakkasimme taas. Ostimme sukellusvarusteet illalla. Hienot olivat. Sitten teimme vierailun suomalaisveneeseen, jossa oli Forssalainen pariskunta. Olimme nähneet veneen Brightonissa, kun olimme tulossa sinne ja he juuri lähdössä. Vene on 44 jalkainen Sirena. Hieno vene! Esa Eloranta, veneen omistaja, on itse tehnyt veneen sisustuksen. Täytyy sanoa, että hienompaa jälkeä en ole kyllä nähnyt, edes veistämön veneissä. Kyllä siinä teknisentyönopettajien naama kalpeni.

Lauantai 8.11.1997

Las Palmas         17.00     puolipilvinen                   25

Päivän ateria                            Päivän askareet
 mysliä, hampurilaiset                lakkausta

Havaintoja
  5.40 aamulla piti olla tikkana ja raportoida MTV:n huomenta Suomi lähetykseen. He soittivat minulle ja kyselivät kaikenlaista. Illalla tuli ruotsalaisia kylään, sekä vuorostaan Paul tuli meille vierailulle. Samassa laiturissa on ruotsalaisia insinöörejä viisi kappaletta, joilla on kimppavene. He purjehtivat sen Karibialle, ja sitten toinen miehistö sitten takaisin.
Heillä on myös kotisivut
, osoite: www.exigo.se/segla. Käykää katsomassa niitä.

Sunnuntai 9.11.1997

Las Palmas         21.30    aurinkoinen                    26

Päivän ateria                        Päivän askareet
 hampurilaisateria              sukellus tarkistamaan Paulin veneen pohja

Havaintoja
  Sukelsin katsomaan Paulin veneen pohjaa. Ensimmäinen kokeilu uusilla vehkeillä. Hyvin meni. Tarkistin Paulin veneen potkurin ja sen kiinnityksen potkuriakseliin. Paulilla ei ollut sinkkianodeja, eli sinkkipaloja pohjassa, joiden tarkoitus on syöpyä ja siten säästää potkuria ja akselia. Suolainen merivesi aiheuttaa helposti sähköparin, jolloin epäpuhtaampi aine, tässä tapauksessa sinkki, syöpyy kemiallisen reaktion ansiosta. Potkuri on tehty todennäköisesti pronssista ja akseli ruostumattomasta teräksestä, jotka siis ovat jalompia metalleja  ja syöpyisivät ilman sinkkiä. Hävikki on onneksi hidasta, mutta vuosien päästä saattaa Paul huomata, että sekä potkuri, että akseli ovat kadonneet.

Tarkistin myös ankkurin. Osa veneistä on täällä ankkurissa ja osa laiturissa. Me olemme olleet laiturissa, koska kylkikiinnityksessä on ollut hyvä lakata vene. Paulin vene on ankkurissa. Ankkuripaikat ovat noin viiden metrin syvyydessä ja niin kovassa hiekkarannan pohjassa, ettei ankkurin sakarat olleet saaneet kunnon otetta ja olivat antaneet periksi kovilla tuulilla.

Maanantai 10.11.1997

Las Palmas          20.00   aurinkoinen                    27

Irmelin paellaa. Hyvää!                 Sukellus

Havaintoja
Tänään kävimme Esa Elorannan ja hänen vaimonsa Irmelin kanssa sukeltamassa. Olimme sopineet lähtevämme Esan veneellä kohti sukelluspaikkaa jo aamupäivällä, mutta koska Italiasta tilaamani regulaattori ei ollut vielä saapunut, minun täytyi käydä vuokraamassa itselleni sellainen sukellustarvikeliikkeestä. Viikonlopun jäkeen kaikki liikkeen regulaattorit oli vielä vuokralla ja meidän täytyi odottaa lähes siestaan ennen kuin ensimmäinen palautettiin ja pääsimme matkaan.

Sukelluspaikalle oli noin kahden tunnin ajomatka veneellä ja matkan aikana tuuli yltyi niin kovaksi ettemme voineet jättää venettä ankkuriin. Viimein löysimme suojaisan lahdenpuokaman , jossa saatoimme Rekon kanssa kokeilla uusia laitteitamme. Esa päätti siinä vaiheessa jäädä veneeseen Irmelin seuraksi yllytyksestämme huolimatta. Pinnan alla näkyvyys ei ollut kovin hyvä, mutta näimme sentään useita kampelan näköisiä kaloja, pienen mustekalan ja aallonmurtajan tuntumassa törmäsimme valtavaan kalaparveen, jonka lävitse uimme.

Tiistai 11.11.1997

Las palmas         20.30     aurinkoa                        26

pastaa veneellä                            veneen lakkausta

Havaintoja
Sanna saapuu huomenna joten päätimme tehdä vielä ennen sitä valmiiksi kesken jääneen lakkaushomman. Toisen kyljen parras on vielä hiomatta ja lakkaamatta. Aamulla käänsimme veneen ympäri ja aloitimme rapsutuksen. Kihnutimme sitkeästi koko päivän, mutta olimme valmiita lakkauksen aloittamiseen vasta illansuussa ja juuri siloin alkoi taas kerran sataa. Lakkaus täytyi siirtää huomisaamuksi.

Sen, että iltaisin täällä niin usein sataa täytyy johtua jostain sellaisesta, että päivän aikana maalla on korkeapaine ja tuuli puhaltaa mereltä. Se työntää lämmintä ilmaa ylös vuorenseinää, jolloin se jäähtyy ja muodostuu pilviä. Auringon laskeuduttua pilvissä oleva kosteus tiivstyy sateeksi. Tämän järkeilyn mukaan huomisaamuna ei pitäisi sataa, eikö vaan?

Keskiviikko 12.11.1997

Las palmas          23.15    aurinkoa                           27

Päivän ateria                  Päivän askareet
 pizza                          lakkausta, Sanna tuli

Havaintoja
Aamulla lakkasimme kyljen ohennetulla lakalla kertaalleen ja lähdin samantien hakemaan toista lakkapurkillista, että ehtisimme vetää vielä toisen kerroksen, ennekuin Reko lähtisi Sannaa vastaan lentokentälle. Venekaupoista ei kuitenkaan löytynyt oikeaa lakkaa joten työ keskeytyi taas kerran.

Reko lähti hakemaan vuokra-autoa, jolla menee Sannaa vastaan ja minä lähdin polkupyörällä etsimään huoltoa pelastuslautallemme. Illalla irrotin pelastuslautan vanhat tiivisteet ja teippasin lautankotelon puoliskot yhteen huoltoliikkestä ostamallani teipillä. Reko ja Sanna olivat suunnitelleet lähtevänsä yhdessä kiertämään saarta autolla, muutta tulivatkin sitten illalla takaisin tänne, koska eivät olleet löytäneet hotellia, jossa olisi ollut tyhjä huone.

Oli hauska nähdä Sannaa taas ja hetken päästä vene oli taas täynnä Suomesta tuotuja "tuliaispaketteja". Nakkeja, suklaata, uusi Erä -lehti. Lisäyllätyksenä meille Sanna oli onnistunut neuvottelemaan käyttöömme Suunnon sukellustietokoneet. Ilta meni tietokoneita ihmetellessä ja päätimme lähteä huomenna kokeilemaan niitä.

Torstai 13.11.1997

Las Palmas          23.30   aurinkoa                           27

suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)      aika (h)

Päivän ateria                                                             Päivän askareet
sämpylöitä, Bratwurstia sinapilla ja majoneesilla       sukellusta ja vuoristoajoa

Havaintoja
 Aamulla lähdimme sukeltamaan. Kävimme täyttämässä pullot ja vuokrasimme Sannallekin sukellusvehkeet. Menimme autolla samaan paikkaan, jonne emme Esan veneellä maanataina päässeet. Maininki rannasssa oli suuri, ja aluksi epäilimme vähän olisiko mahdollista päästä veteen ja sieltä pois turvallisesti. Paikka oli pienessä lahdekkeessa sijaitseva riutta ja lahden toisella reunalla näimme muita sukeltajia ja päätimme mennä sinne kysymään heiltä neuvoa. Paikalla oli maailman ainoan Suomen rajojen ulkopuolella sijaitsevan suomalaisen sukelluskoulun ryhmä ja suomalainen sukelluskouluttaja antoi meille hyvät ohjeet paikasta.

Olimme pohjassa noin 22 metrissä 40 minuuttia. Paikalla oli vedenalainen laavaseinämä, jonka reunalla parveili uskomattomat määrät kaloja. Näimme valtavia kalaparvia, joiden reunamilla uiskenteli useita yli metrinmittaisia barracudia. Vihreät ja mustat mureenat työntelivät päitään esiin laavaseinämän aukoista. Olin ensimmäistä kertaa yli viidessätoista metrissä, mutta olo oli kokoajan erittäin hyvä ja Suunnon sukellustietokoneet näyttivät selkeästi sukelluksen kulun.

Perjantai 14.11.1997

Sijainti                Aika        Sää                          Lämpötila (°C) Suunta
 Las Palmas     24.30     aurinkoista, vähän pilviä     26

Päivän ateria                            Päivän askareet
 pastaa veneellä                      radioraportti

Havaintoja
Aamulla tein viikon radiraportin sukellusretkistämme ja autoajelusta saaren ympäri. Vanhempani saapuvat tänä yönä, ja soitin heille vielä joistain tavaroista, joita toisivat mukanaan. Olen suunnitellut, että lähtisimme viikonlopun aikana purjehtimaan kohti Teneriffaa ja Reko ja Sanna asuisivat sen ajan heidän hotellissaan.

Illalla olimme ruotsalais-insinörien veneessä kyläilemässä ja sen jälkeen ajoin pöyrällä puolikahden aikaan vastaan vanhempiani heidän hotellilleen. Vähän aikaa jouduin odottelemaan, mutta sitten pikkubussi kaarsi hotellin pihaan ja Liisa ja Veikko astuivat ulos laukkuineen. Juttelimme hotellihuoneessa pitkään ja katselimme valokuvia äitini kuusikymmenvuotissyntymäpäiviltä, jonne en sattuneesta syystä päässyt osallistumaan.

Lauantai 15.11.1997

Las palmas         23.45     aurinkoinen                 30

Päivän ateria                       Päivän askareet
 pihviä ja ranskanpottuja    Reko ja Sanna muuttivat hotellliin ja Liisa ja Veikko  tänne

Havaintoja
Aamulla Liisa ja veikko tulivat herättämään meitä ja joimme aamukahvit ja söimme Liisan mukanaan tuomat voileivät Renatan kannella. Sitten lähdin heidän kanssaan pakkaamaan heidän tavaroitaan ja Sanna ja Reko pakkasivat sillä välin omansa Koska olimme sopineet, että vanhempani tulisivat jo seuraavaksi yöksi veneelle ja lähtisimme aikaisin sunnuntai aamuna purjehtimaan.

Tavaroiden vaihto edestakaisin sujui taksillla suhteellisen kivuttomasti. Reko ja Sanna ottivat sukellusvarusteet, koska he ovat suunnitelleet menvänsä sukeltamaan englantilaisen yksipurjehtijanaisen, Debbien kanssa. Minä otin mukaamme videokameran jolla kuvaisimme purjehduksemme ja vanhempani saisivat kasetin mukaansa Suomeen. Sitä voivat sitten pimeinä talvi-iltoina näyttää kavereilleen.

Sunnuntai 16.11.1997

Sijainti                       Aika        Sää                       Lämpötila (°C) Suunta
Placito Blanco          22.30    aurinkoinen                       28     180

100             9

eväsvoileipiä, illalla lettuja             purjehdusta

Havaintoja
 Aamulla kymmenen aikaan irroitimme Renatan köydet ja lähdin purjehtimaan kohti Teneriffaa isäni Veikon ja äitini Liisan kanssa. Isäni kanssa olen purjehtinut muutamia kertoja aikaisemmin, mutta äitini ei tietääkseni ollut koskaan aikaisemmin edes ollut purjeveneessä. Uskoin kuitenkin Veikon kanssa pystyväni selviytymään rantautumisista ja pahan kelin sattuessa voimme aina suunnistaa lähimpään satamaan.

Aamulla sää oli lähes tuuleton, mutta nostimme purjeet kuitenkin ja nautimme auringonpaisteesta. Etelää kohti edetessämme tuuli alkoi taas kiihtya ja pian Renatan loki alkoi näyttää jo kuutta solmua. Olimme kuitenkin alkumatkasta edenneet niin hitaasti, että pimeä tuli ennenkuin ehdimme Gran Canarin eteläkärjessä olevaan Moganin satamaan. En halunnut ajaa tuntemattomaan satamaan vanhempieni kanssa pimeässä, joten vaihtoehdot olivat, joko purjehtia suoraan yön yli Teneriffalle, tai jädä yöksi johonkin aikaisemminsta satamista. Pacito Blancon satama oli lähin ja juuri auringon laskiessa ajoimme koneella sisään satamaan. Nyt oli edessä vaikein vaihe: Kolmetoista tonnia painavan Renatan ajaminen laituriin siten että 64 -vuotias isäni pystyy loikkamaan kokkapuunnokasta ja laittamaan köyden kiinni. Rantautuminen meni kuitenkin hienosti ja päätimme jatkaa matkaa kohti Teneriffaa varhain seuraavana aamuna.

Maanantai 17.11.1997

Sijainti            Aika      Sää                              Lämpötila (°C) Suunta
 Las Palmas  20.00  aurinkoinen                              30

Tuulen           Tuulen            Kuljettu         Loki       Moottori
suunta            nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)      aika (h)

Päivän ateria                                      Päivän askareet
 makaroonia, tomaattia tonnikalaa      KVH:n metsästystä

Havaintoja
Asumme nyt siis Sannan kanssa Antin vanhempien viihtyisässä apartamentos- huoneistohotellissa sillä aikaa, kun he ovat purjehtimassa.

Lähdimme aamulla satamatoimistoon kyselemään olisiko Tanskasta tullut sateliittipuhelimeen uusi lautasanntenni. Itseasiassa en ole täysin varma mitä sieltä pitäisi tulla, mutta jotain, joka mahdollistaisi digitaalikameran kuvien lähettämisen.

Satamatoimistosta saimme kuulla, että antamani osoite onkin kaupallisen sataman satamatoimiston osoite, joka sijaitsee toisella puolella kaupunkia. Osoitteen olin ottanut   vierasvenesataman maksukuitista ja tottakai luulin sen tuovan tähän satamaan.

Aikamme pyöräiltyämme löysimme paikan ja sieltä kaikilta virkapukuisilta kysyttyämme, löysin englanninkielentaitoisen jamakalaisen Janetin, jolle tyhmänä pääsin selittämään, mitä turistin näköinen hyypiö tekee satamatoimistossa, jossa hoidetaan kaupallisten alusten tullaus ym. satama-asiakirjat. Ystävällisesti hän alkoi asiaa selvittämään löysi roskiksesta pakettiamme koskevan faksin. Hän oli saanut sen pari päivää sitten ja lähettänyt sen etteenpäin huvivenesatamaan. Kävi ilmi, että paketti on jumittunut Madridin tulliin. Huomenna pitää sitten soittaa sinne.

Tiistai 18.11.1997

Las Palmas        20.00    pilvinen                          20

spagetti tonnikala hotellissa          turismi

Havaintoja
 Kurjaa, aurinko ei paista. Olemme yrittäneet viettää rantalomaa, mutta emme ole koskaan päässeet hotellihuoneesta ennen iltapäivää ulos, ja silloin aurinko, jos se on paistanut, ei enää kohta paista. Saimme kylläkin ostettua Sannalle bikinit. Menimme polkupyrillä ostoskeskukseen, joka oli suurempi kuin Forum Helsingissä. Valtava kauppa, jossa oli ainakin 50 kassaa ei huolinut Visa-korttia ja automaatti oli rikki, joten jäimme ilman ruokaostoksia. Pyöräilimme takaisin läpi hieman epämääräisten kaupunginosien.

Soitimme Madridin tulliin, jossa minut yhdistettiin tullivirkamies Raulille, joka siis todennäköisesti oli laitoksen paras englanninpuhuja. Vaivoin sain selitettyä, että paketti on veneeseen ja ettei siitä niin ollen tarvitse mitään tullia maksaa. Raul oli hyvin ystävällinen ja lupasi, että tilanne korjataan.

Antti soitti ja ilmoitti saapuneensa onnellisesti perille Santa Cruziin. Suomalaisnainen Irmeli Forssasta, oli kuulemma myös päässyt perille Suomeen Sannan lentolipulla. Ystävällisesti hän myös oli lähettänyt paketit, jotka olin hänelle antanut Suomeen vietäviksi.

Illalla menimme juosemaan rannalle. Todella mahtavaa hölkätä hiekkarannalla, joka joustaa sopivasti jalkojen alla.

Keskiviikko 19.11.1997

Las Palmas         20.00  aurinkoinen                        28

Päivän ateria                      Päivän askareet
 seisovapöytä                  Sannalle sukellusvarusteiden etsintä

Havaintoja
 Otimme aurinkoa ja snorkkeloimme meressä. Tanskasta soitettiin Antille ja Antti soitti minulle KVH:sta. Soitin Madritiin ja selvitin asiaa espanjalaiselle Raulille, joka puhui englantia. Selvisi, että kun lähetykseen ei ollut laitettu s/y Renata, niin tulli luuli, että lähetys tulee pysyvään osoitteeseen, jolloin tulisi maksaa 6000 pesetan tulli. Nyt todennäköisesti saamme lähetyksen satamatoimistoon.

Suomesta tulee vielä Cetrekin käsiohjain yksikkö ja uusi piuha. Hyvä niin koska muuten lähetyksiä olisi vaikeampi saada muualle maailmaan. Nyt vain odettelemme, että lähetykset saapuisivat ennen kun pitäisi lähteä, eli mielellään ensi viikolla, koska muuten olemme joulun merellä.

Illalla lähdimme etsimään Sannalle sukellusvarusteita ja löysimmekin melko edulliset regulaattorin ja pullon sekä pc:n. Yritämme vielä neuvotella hinnasta.
Myös kompressorimme oli tullut.

Torstai 20.11.1997

Sijainti               Aika        Sää                              Lämpötila (°C) Suunta
Las Palmas      20.00   aurinkoinen, vähän pilviä          26

Päivän ateria                                        Päivän askareet
 makaroonia ja tonnikalaa hotellissa     logien kirjoittelua

Havaintoja
Teimme sukellusliikkeelle pari ehdotelmaa kuvista nettiin. Pötkötimme rannalla ja snorklasimme.

Aurinko paistoi ja kirjoittelimme logeja, sekä suunnittelin hivenen radioraporttia.

Perjantai 21.11.1997

Las Palmas        20.00    aurinkoinen                     28

Päivän ateria                                          Päivän askareet
kiinalaisesta Antin vanhempien kanssa    raportin teko

Havaintoja
 Menimme rannalle ja Jere, tuottajamme, soitti kännykkäämme ja raportti tuli tehtyä kolmen hengen voimin.

Antin vanhemmat liittyivät seuraamme rannalle ja rentouduimme. Ilman viilettyä hakeuduimme syömään kiinalaiseen ravintolaan. Hyvää oli, ja Antin vanhemmat ystävällisesti kustansivat.

Illalla menimme vierailulle Esan veneeseen. Esa on parturikampaaja ja vitsaili kunnostelevansa veneitä ainoastaan sen takia, että joskus pääsisi Neitsytsaarille?!

Lauantai 22.11.1997

Las Palmas        20.00      aurinkoinen                  25

Päivän ateria                                     Päivän askareet
 Antin äiti valmisti veneessä pihvit!     asennusta ja koneeseen öljyt ja suodattimet

Havaintoja
 Antti asensi vannasputkea (akselin läpivientiä) niin, ettei se enää vuoda. Aamulla nimittäin pilssissä oli ainakin kuutio vettä. Siis kuution vuoto päivässä, sillä eilen pumppasimme pilssin tyhjäksi. Ja tällä sitten pitäisi lähteä Atlantin yli. Nyt kuulemma tilanne on parempi, Antti asetteli vannasputken helaa paremmin painamaan rasvanauhoja syvemmälle, jolloin vuoto väheni.

Kone, ei kyllä ilmauksesta huolimatta tuntunut toimivan paremmin. Se ei ota kierroksia vaihde päällä, vapaalla kylläkin. Maanantaina on tulossa huoltomies. Koneessa voi olla ongelmana ruiskusumutuksen muoto, eli sumu on liian pisaramainen ja ei siis syty, tai sumu on liian ohut ja kone ei saa tarpeeksi polttoainetta. Suihkun muotoa voi muuttaa vaihtamalla pienemmät suutinlevyt tai suuremmat tarvittaessa. Paineensäätöjousi voi olla myös väärillä arvoilla.

Sunnuntai 23.11.1997

Las Palmas         22.15    aurinko paistaa               28

Päivän ateria                   Päivän askareet
 makaroonia                 ARC-rallin lähdön katselua mereltä, suunnittelua

Havaintoja
Tänään lähti ARC-ralli. Katselimme sitä mereltä Renatasta ja solidaarisuussyistä päätimme antaa 120 veneelle hivenen etumatkaa, eli alamme ajaa heitä kiinni tiistaina. Muuten päivä meni huilatessa ja suunnitellessa.

Maanantai 24.11.1997

Las Palmas       20.00      aurinkoinen                            25

Päivän ateria                                       Päivän askareet
makarooneja ja säilykenakkeja          Volvon korjausta

Havaintoja
Volvon korjaaja Juan J. Martinez Abril saapui aamulla. Hän oli ystävällinen ja ihmettili tovin mikä Volvoa vaivaa. Hänen kortissaan luki johtaja, eli ilmeisesti hän on paikallisen Volvo korjaamon pomo. Vikaa kuitenkaan ei lyötynyt.

Tiistai 25.11.1997

Las Palmas        20.00    aurinkoa ja pilviä              26

Päivän ateria                            Päivän askareet
 kanaa Debien luona               ruokaostokset

Havaintoja
Jotenkin olemme olleet siinä uskossa jonkin aikaa, että voisimme lähteä tiistaina. Tosin Volvo ei toimi ja paketteja ei ole tullut. Kävimme kylläkin kaupassa ostemassa puolen vuoden ruuat.

Illalla Debien luona ollessamme Renatan hälytin alkoi huutaa. Soudimme dinkyllä hullummoista kyytiä laiturille pysäyttämään rosvoja. Ketään ei kuitenkaan näkynyt, ei laiturilla, eikä veneessä. Mitään ei ollut hävinnyt, ja mysteeriksi jäi mikä oli hälyttimen laukaissut.

Keskiviikko 26.11.1997

Las Palmas          20.00            aurinkoinen           25

Päivän ateria                                   Päivän askareet
 Antin äidin tuomia eväitä      Volvon ihmettelyä

Havaintoja
Kävin aamulla kyselemässä pakettia satamatoimistosta ja pääpostista. Ei näy eikä kuulu.

Volvo ei ota vieläkään kierroksia. Sitä on nyt ihmetelty monta päivää ja ihmiset ovat antaneet omia arvioitaan tilanteesta. Toinen Volvon korjausmies roplasi konetta pitkän aikaa ja huuteli Antille välillä että 'Avanti, avanti!', ja Antti laittoi vaihteen eteenpäin. Mies puhui huonosti englantia ja me hänelle sitten sanakirjan avulla yritimme selvittää ongelmaa. Kai tuo koneiden kieli on kaikkialla samanlaista (pörisee, ei pörise), sillä lopulta jotain tehdasasetuksia muuteltuaan huoltomies sai kuin saikin moottorin toimimaan kunnolla. "Joku onneton on avannut moottorin, eikä ole osannut säätöruuveja sitten oikeisiin asentoihin laittaa", Reko totesi. Tehtaassa asetukset laitetaan kohdalleen, eikä niitä sen jälkeen saa muutella. Nyt kuitenkin Volvo on parempi kuin koskaan!

Antin isä toi Liisan tekemiä eväitä, ja lähdimme koeajelulle ja polttamaan karstoja merelle.

Torstai 27.11.1997

Las Palmas        20.00     aurinkoinen                      25

voileipiä                            juoksentelua ympäriinsä

Havaintoja
Siis heräsimme ja mietimme mitä tehdä. Paketteja ei kuulu vieläkään. Ihmettelemme asiaa hiukkasen, sillä kuriiripalvelu DHL lupaa kuljettaa paketit 24 tunnissa mihin tahansa maailmassa. Heidän olisi mielestämme pitänyt hoitaa paketti ulos tullista, eikä jättää sitä sinne mitään lähettäjälle tai vastaanottajalle ilmoittamatta. Soitimme Tanskaan Erling Mogensenille ja hän lupasi lähettää uuden osan maanantaiksi, jos sitä edellistä ei saa ulos tullista. Madridin tullivirkailija kyllä vakuutti, että paketti on lähtenyt, mutta kaupallisen sataman Janet taas, että se on edelleen tullissa. Uuden paketin osoitte on nyt espanjaksi ja sen pitäisi tuoda tähän muelle deportivoon eli satamatoimistoon.

Muuten päivä meni asiota kaupungilla hoidellessa.

Perjantai 28.11.1997

Las Palmas          23.30    hyvä                                26

nakkeja ja makarooneja               Liisan ja Veikon saatto koneelle

Havaintoja
Satamatoimiston, joka sataman kokoon ja veneiden määrään nähden on pieni, se kun käsittää vain kaksi peräkkäistä parakkia. Sen ulkoseinässä on ilmoitustaulu, jossa Atlantin yli pestiä hakevat ilmoittelevat. Sarah ja Alan tulivat neljä kuukautta sitten USA:sta Pariisiin ja kiertelivät Euroopassa. Las Palmasiin he tulivat, kun kuulivat, että täältä saa helposti kyydin Atlantin toiselle puolelle. Nyt he ovat kierrelleen satamassa lilluvista 300 veneestä tarvitsevatko he miehistöä. Yönsä he nukkuvat ulkona ja kohta on rahat loppu. Pahaksi onnekseen Sarahin peukalo murtui, eikä kapteenit mielellään ota puolikuntoisia työläisiä.

Samoissa aikeissa veneellämme vieraili Israelilainen Yoav, joka kertoi, että naisten on helpompi saada kyyti kun miesten. Uusia veneitä satamaan tulee ja lähtee päivittäin ja Atlantin ylimenotuulet vaan paranevat. Tammikuussakin vielä lähtee Karibialle meneviä veneitä, toivoa ei siis vielä kannata heittää.

Satamatoimistossa on myös kirjehylly, jossa purjeveneille tuleva posti lajitellaan. Kaikenlaisia paketteja ja kirjeitä siellä odotti hakijaa. Meille vaan ei pakettia ollut.

Antti saattoi vanhempansa koneeseen. Terve menoa heille sinne Suomeen.

Lauantai 29.11.1997

Las Palmas         23.00    pilvinen                          24

suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)  (Nm)      aika (h)

Päivän ateria                                                    Päivän askareet
makaroonia tonnikalatomaattikastikkeella       sähköpostien lähetys, sukellus

Havaintoja
Sähköpostien lähettäminen ei aina ole ongelmatonta. GSM:llä lähettäminen on aika kallista, joten yritimme etsiä puhelinlankaa, johon olisi saanut modeemipiuhan kytkettyä. Paikalliseen puhelinyhtiöön ei onneksi menty kysymään, olisihan Suomeen soittaminen maksanut sittenkin. Vobis tietokoneliikkeessä oltiin avuliaita. Luis ja David keksivät ottaa nettiin yhteys omilla tunnuksillaan. Yhteys maksaa paikallispuhelun verran ja hyvä niin, sillä Toshiba ruksutti kaikkein kuvien ja juttujen lähetystä melkein kaksi tuntia. Tylsää olisi ollut ellei Vanessa, joka työskentelee kielenkääntäjänä teknologisessa instituutissa, olisi tullut juttelemaan. Hän asuu vuoristossa ja kertoi, että Canarian saarilla on monia erilaisia ilmastoja vuoristosta johtuen. Pilvet törmäävät ensimmäiseen vuoreen ja satavat siihen. Muu osa saaresta jää vähemmälle ja sen johdosta siellä kasvaa paremmin kuivuutta kestäviä kasveja. Joulu- ja tammikuu ovat talvea, joka täällä tarkoittaa sitä, että sataa.

Kompressori toimii hyvin ja teimme kolmistaan sukelluksen tästä laiturilta. Pelastimme pohjasta pudonneen jatkojohdon ja näimme pienen kalmarin. Onneksi oli lamppu mukana, sillä tuli pimeä. Se olikin meidän ensimmäinen yösukellus ja täytyy myöntää, että vähän pelotti saalistavat hait.

Sunnuntai 30.11.1997

Las Palmas         23.30   aurinkoinen                     27

Päivän ateria                                        Päivän askareet
riisiä simpukka-sipulikastikkeella       veneen järjestelyä ja macin korjausta

Havaintoja
Aurinko on paistanut lämpimästi koko päivän. Kävimme Rekon kanssa kaupungilla rulluttelemassa Antin vielä nukkuessa. Hän oli käynyt illalla Inglesissä. Siellä on enemmän turisteja kuin täällä. Saksalaisia, norjalaisia ja ruotsalasia enimmäkseen, tiesi kertoa veneellä vieraillut Saastamoisen pariskunta.

Jussi Saastamoinen esitteli itsensä koiraskonsuliksi. Edellinen asemapaikka oli Frankfurtissa ja täällä he ovat olleet vasta pari kuukautta hoitamassa suomalaisten asioita. Saimme kutsun itsenäisyyspäivän vastaanotolle tiistaina. Juhlaa vietetään täällä jo neljäs päivä, koska paikalliset ovat omineet kuudennen omaksi juhlapäiväkseen. Kiitimme kutsusta, emme täältä varmaan vielä tiistaina pääse lähtemään.

Reko yritti korjata Macin akkua, joka ennen lähtöämme ostettiin. Ilman sitä kone toimii hyvin, muttei sen kanssa. Antti löysi kompressorille paikan sisäruorin alta ja minä järjestelin vaatteita ja muita tavaroita.