s/y Renatan lokikirjat syyskuu 1997


Maanantai 1.9.1997

  Sijainti         Aika     Sää                                                     Lämpötila (°C)  Suunta
Plymouth    12.30  Aurinko paistaa, mustia pilviä taivaanrannassa 17     -       

Tuulen           Suht. tuulen            Kuljettu                Loki          Moottori
suunta           nopeus (m/s)           matka (Nm)          (Nm)         aika (h)
etelä           -                         0                          1938          5              

 Päivän ateria             Päivän askareet
nötkötti-purilaisia    vanhan hydrauliyksikönhankinta Poolesta, pyykinpesu,imurointi    

Havaintoja
Cetrekiltä luvattiin lähettää vanha hydraulipumppu varaosaksi. Rekolla on kuumetta ja kurkku kipeä, hän on siis poissa pelistä. Antti tutkii purjehduslehteä koottuaan pyykit, joita lähtee kuulemma kohta koneeseen tunkemaan. Radiossa ja televisiossa ykkösaiheena on edelleen Dianan kuolema. Ihmiset, jotka ovat tavanneet Walesin prinsessan saavat soittaa ja kertoa kokemastaan.Olen yrittänyt yhteyksiäsateliittipuhelimen toimittajaan Suomeen, joka on yrittänyt soittaa Tanskan asiamiehelle,joka ei vielä ole vastannut soittopyyntöön. Emme siis vieläkään tiedä, mihin ja milloin puhelimen tänne saisimme.  

Sääennustus ei vaikuta hyvälle. Kovaa tuulta ja myrskyjä on luvattu keskiviikkoon asti.Saa nähdä kuinka kauan joudumme täällä odottelemaan. Biskajalla on kohta syksy ja myrskyt... 

Kapteeni Cookin alus lähti tänään satamasta tykinlaukausten saattamana. Tapausta oli todistamassa niin paikalliset kuin turistitkin. Laiva on alunperin tehty Uudessa Seelannissa ja nyt se kiertää Britannian rannikkoa viipyen hetken satamassa, 
jolloin sen sisälle pääsee viidellä punnalla. Aluksen etukannen yli oli naulattu kaksi neliskanttista lautaa, joissa oli noin 20cm halkaisijaltaan oleva reikä. Näitä kutsuttiin 'heads' (=päät), koska ne olivat etukannella ja osoittivat menosuuntaan. Sen ajan  merimiehillä ei ilmeisesti ollut paljoakaan yksityisyyttä tarpeilla käydessään, sillä headsit olivat laivan vessat. 

 

Tiistai 2.9.1997

Sijainti           Aika        Sää                                      Lämpötila (°C)  Suunta
Plymouth   17 .15  aurinko paistaa ajoittain, pilvistä    15         -         

Tuulen          Suht. tuulen            Kuljettu                Loki          Moottori
suunta          nopeus (m/s)           matka (Nm)          (Nm)         aika (h)
itä               -                         0                         1938          9           

 Päivän ateria                                                       Päivän askareet
 Tonnikala-herkkusieni-papu-makaroonipaistos  käsin pumpattavan pilssipumpun asennus 

Havaintoja
Vanha hydraulipumppu ei ollut vielä tullut. Myrskyvaroituksia on annettu merelle. Siinä jo tarpeeksi syytä lykätä lähtöä huomiseen Toivottavasti saamme jotain tietoa myös sateliittipuhelimesta, sillä kun menemme tarpeeksi kauas rannikosta, ei GSM enää kuulu.Laskelmiemme mukaan Biskajan ylitys kestää noin neljä, viisi päivää.  

Aika ei kuitenkaan ole mennyt harakoille; Reko on paremmassa kunnossa ja yhdessä Antin kanssa ovat asentaneet pilssipumpun, jota voi pumpata käsin. Täytyyhän paatti vedestä saada tyhjennettyä, jos sähköllä toimiva pumppaaja ei toimi. (Arvatkaa kuka sitten pumppaa?)  

Dianan kuolemasta puhutaan radiossa edelleen ja esim.Plymouthin kirkon aukioloaikoja on jouduttu pidentämään, kun 
ihmiset jonottavat kirjoittaakseen surunvalittelunsa sitä varten aloitettuun kirjaan 

Keskiviikko 3.9.1997

Sijainti          Aika      Sää     Lämpötila (°C)   Suunta  
Plymouth  23.30   pilvipoutaa   16        -      

 Tuulen           Suht. tuulen            Kuljettu                Loki          Moottori
suunta            nopeus (m/s)           matka (Nm)          (Nm)         aika (h)
-                 -                          0                         1938         0             

 Päivän ateria             Päivän askareet
 Pastaa                     Museossa ja ostoksilla käynti                                      

Havaintoja
Hydrauliyksikkö luvattiin huomiseksi, joten ajattelimme sivistyä ja kävimme historiallisessa museossa tutustumassa kaupungin merelliseen menneisyyteen. Mayflower lähti täältä Amerikkaa kohti. 

Kirjastosta saimme Antin ajokorttia ja pientä maksua vastaan lainattua kaksi videota. Menimme veneelle, teimme illallista ja katselimme putkeen molemmat filmit.Oli mukavan kotoisen olosta. 

Torstai 4.9.1997

   Sijainti            Aika         Sää                                     Lämpötila (°C)   Suunta
Plymouth       22.30  Aurinko paistaa, pilvipoutaa.            16         -        

 Tuulen           Suht. tuulen            Kuljettu                Loki          Moottori
suunta            nopeus (m/s)           matka (Nm)          (Nm)         aika (h)
 -                -                          0                        1938        0              

 Päivän ateria           Päivän askareet
fish and ships         videokuvausta kaupungissa, koulussa vierailu                      

Havaintoja
Pumppu tuli, mutta päätimme lähteä vasta seuraavana päivänä, jotta voisimme antaa raportin Radio Novaan. Kyllästyimme veneessä möllöttämiseen ja päätimme lähteä pyörillä ja rullaluistimilla keskustaan. Reko toimi luistelevana kuvaajana ja kanttaili pitkin Plymouthin laattajalkakäytäviä ja alikulkutunneleita. Kävimme kirkon edustalla, jossa ihmiset jonottivat antaakseen surunvalittelunsa Dianan kuoleman liikuttamina. Haastattelimme paria heistä Radio Novaan. Olimme nähneet lapsia koulu-uniformuissaan ja arvelimme koulujen alkaneen. Poolessa ei heitä vielä ollut.  

Kuvaus- ja haastatteluvauhdissa kun olimme pongimme lähimpään oppilaitokseen, joka sattui olemaan katolilainen yläaste tytöille. Sieltä ystävällisesti annettiin meidän kuvata luokkatyöskentelyä ja koulurakennusta. Istuttuamme hetken opettajan- 
huoneessa esittelemässä projektiamme lähdimme kirjastoon, johon palautimme lainaamme videot. 

Haukkasimme pikapalaa matkalla pienelle golfradalle. Punnan kierros,18 reikää, oli ihan kohtuullinen hinta. Videolle tuli mielenkiíntoisia kuvakulmia ihan reiän vierestä. Osuuko...ei...ohi meni.  

Illemmalla palloja oli enemmän, reikiä vähemmän, kun pelasimme kuulemma kaupungin hiljaisimmassa pubissa Antin kanssa biljardia. Reko rentoutui lukemalla kirjaa. Venellä katselimme vielä kotivideota, eli päivällä kuvaamaamme nauhaa ja 
olimme tyytyväisiä päivän saldoon

Perjantai   5.9.1997

  Sijainti       Aika       Sää                                               Lämpötila (°C) Suunta
Plymouth 13.45 sadekuuroja, aurinko pilkahtelee pilvien seasta 12     -   

Tuulen              Suht. tuulen             Kuljettu              Loki           Moottori
suunta               nopeus (m/s)           matka (Nm)        (Nm)          aika (h)  
koillinen         -                          0                        1938          0            

 Päivän ateria    Päivän askareet
Lihakeittoa      Reko kuvasi Renataa vauhdissa, veneen pohjan rapsutus           

Havaintoja
Vene on nyt kallellaan, vesi laskee ja olemme ajaneet Renatan työliuskalle. Tätä ennen kävimme pienellä pyrähdyksellä Plymouthin edustalla Antin kanssa ja Reko kuvasi  Linnoituksen kupeelta. Nousuvesi oli 20.40 kun tulimme tähän ja nyt vesi on laskenut jo niin paljon, että propelli näkyy. 

Yöllä kolmelta on laskuvesi, jonka jälkeen vesi alkaa taas nousta. Sitä ennen on tarkoitus ehtiä puhdistamaan veneen pohja levästä ja näkistä, jota siihen on matkan varrella tarttunut. Renata nojaa kölinsä varassa laituriin.Vedimme käyden ylhäältä mastosta siihen, jotta se tietäisi mihin suuntaan kallistua. Reko laittelee saappaita jalkaan ja syötyään vähän lisää  
soppaa aikoo vuokraamansa painepesurin kanssa kylkien kimppuun. 

Lauantai 6.9.1997

   Sijainti       Aika           Sää                                 Lämpötila (°C)  Suunta
Plymounth 18.35  pilvistä, aurinko paistelee ajoittain      18    240° 

Tuulen          Suht. tuulen            Kuljettu                Loki          Moottori
suunta           nopeus (m/s)          matka (Nm)         (Nm)           aika (h)
-               -                          0                         1938        4             

 Päivän ateria                                             Päivän askareet
 Spaghettia tonnikala-tomaattikastikkeella veneen maalaus ja vahaus, lähtövalmistelut

Havaintoja
Veneen pesu sujui hyvin ja ehdimme yöllä vielä kumiveneellä paikalliseen pursiseuraan kuuntelemaan musiikkia. Aamulla heräsimme katselemaan Prinsessa Dianan hautajaisia. Veden laskettua ja veneen pohjan kuivettua aloitimme maalauksen. Satamassa tapaamamme saksalainen ystävämme oli meitä onneksi auttamassa, sillä ripeästi oli maali vedettävä, jotta se ehti kuivua ennen kuin vesi taas nousee.  

Nousuvesi on tänä illalla yhdeksän maissa ja annamme sen heittää meidät matkaan. Sitä ennen kannattaa tiskata ja siivota, purkaa pyörät, täyttää vesitankki, järjestää tavarat niin etteivät lentele jos oikein keikuttaa.  

Radiosta on tullut koko päivän Prinsessa Dianan mielimusiikkia hänen muistokseen. 

Sunnuntai  7.9.1997

Sijainti                                  Aika       Sää                Lämpötila (°C) Suunta
Englannin kanaalin länsiosa 20.30     pilvinen            17         240     

Tuulen          Suht. tuulen            Kuljettu              Loki          Moottori
suunta          nopeus (m/s)           matka (Nm)        (Nm)         aika (h)
luode         6-7                     72                     2011         5              

Päivän ateria                                      Päivän askareet
Neulakalaa perunoiden kera                kalastus                                         

Havaintoja
 Päivällä tuulta oli mukavasti kallistaen veneen vasemmalle. Mennään vastatuuleen ja aallokko lyö venettä vasten. Ylös ja alas,ylös ja alas... Paha olo tulee helposti.  

Antti laittoi tonnikaloille tarkoitetun vieheen veneen perään vetämään. Siima oli 1,5,mm paksua, ja kestikin hyvin rautasyötin ja syvääjän painon sekä veden vastuksen. Nykäisyä ei huomannut, mutta kun syvääjään tarttunut muovipussi nosti sen pintaa, ja Antti veti koko hökötyksen veneeseen, tuli perässä myös n. puoli metriä pitkä hopeanhohtoinen pitkänokkainen kala. Ihan hyvä saalis. 

Reko sitkeänä sissinä keikunnasta huolimatta heti siitä puuhaamaan päivällistä. Hieman kalan syötäväksikelpaavuus huolestutti sen liha kun oli sinistä. Akateemisesta hankitusta kalaopuksesta totesimme kalastaneemme jokun neulakalan, eikä sen myrkyllisyydestä mainittu mitään. Ruoka maistui vaikka kovasti siinä oli piikkejä ja vielä vihreitä, eikä olokaan ollut paras mahdollinen.  

Viehe laitettiin takaisin vetämään. Saa nähdä, mitä sieltä seuraavaksi tulee... 

Maanantai 8.9.1997

   Sijainti                                              Aika     Sää       Lämpötila (°C) Suunta
48°15.32''pohj.lev.8°00.27''länt.pit.  11.00   pilvipouta     20     252   

Tuulen          Suht. tuulen            Kuljettu              Loki          Moottori
suunta          nopeus (m/s)           matka (Nm)        (Nm)         aika (h)
itä              4                          148                  2159         12            

 Päivän ateria                                            Päivän askareet
 Nötköttiä kasvisriisisekoituksen kera      kalastus                                      

Havaintoja
Tuulta on vähän ja se on myötäistä. Käynnistin koneen. Horisontti on autio. Taivas pilvinen. Olo on hyvä, kun ei niin keikuta.Klo 13.10 Istuskelin äsken sisällä ohjaajan paikalla kirjaa lukien ja välillä horisonttia tähyten, kun yhtäkkiä ihan veneen vieressä vilahti iso evä. Loikkasin kannelle ja totesin vilahtelevia eviä olevan enemmänkin. Delfiinejä!  

Herätin Antin ja Rekon kanssa katsomaan kuinka ne uivat veneen ympärillä. Niitä oli parikymmentä. Antti kuvasi videolle, kun ne kisasivat veneen keulassa. Niiden ääntely kuului hyvin sekä veden pinnalle, että veneen keulapiikkiin. Toivottavasti ne eivät joudu horisintissa näkyvien 11 kalastusaluksen verkkoihin. Oman vieheenkin otin pois vedosta, 
kun ei siihen mikään tartu, ja ettei sotkeentuisi kalastajien virityksiin.  

Klo 19.30 Syvyysmittari näyttää keksivän arvot ihan itse. Välillä se näyttää 100, välillä  kolmea metriä. Suosituimpia ovat luvut alle kymmenen. Kaiku ei yletä pohjaan saakka, sillä ylitimme juuri mannerjalustan ja todellinen syvyys on n.5000 metriä. 

Autopilotti meni pari kertaa pois päältä, kun sulakkeet eivät saa kosketusta niiden jatkoksi laitetusta kuparilangasta huolimatta.Antin menetti perään laittamansa syötin kun siima jäi vinssin väliin ja katkesi. Kalaa ei siis perinteisillä menetelmillä tullut, mutta edellisen kalan pikkuveli hyppäsi ihan itse veneen kannelle. Se oli kuitenkin liian pieni kalapaistiksi, joten 
päästimme sen menemään. Antti kertoi, että saman terävänokkaisen lajin yksilö oli iskenyt erästä sukeltajaa silmään. En olisi arvannut, että purjehtimisen vaaroihin kuuluu veden alta hyökkivät kalat. 

Tiistai  9.9.1997

Sijainti                                        Aika     Sää                        Lämpötila (°C) Suunta
44°53.pohj.lev.8°26.länt.pit.  21.25  Aurinko ajoittain, pilvipoutaa 20  191 

 Tuulen          Suht. tuulen            Kuljettu                Loki          Moottori   
 suunta          nopeus (m/s)           matka (Nm)          (Nm)         aika (h)
itä              11-12                  204                  2363® 2034  0            

 Päivän ateria                           Päivän askareet
Nötköttiä ja makaroonia          leivän paisto, sekstantin käytön opettelu.      

Havaintoja
Tämä päivä ja viime yö on ollut yhtä höykytystä. Aallot ovat suuria ja terävöityivät iltaa kohden. Vene soljuu kuitenkin 
mukavastiniiden pohjalla ja harjoilla. Kertaakaan ei ole aalto kaatunut päälle. 

Kalaonnea ei ole ollut. Joku iso oli vienyt koko vieheen katkaisten siiman ja jättäen itsestään pienen palan muistoksi. Mahtaa olla mukavaa sellainen koukkuinen rotisko mahassa. Kala parka. Tankkereiden, konttilaivojen ja yhden kaasulaivankin, Gas Botnian, kanssa ovat reittimme risteytyneet.  

Antin teki mieli ruisleipää. Siitä onkin pitkä aika kun sitä on viimeksi järsinyt. Näkkäri loppui ennen Britanniaa, ja kaupassa myydään vain pullamaista leipää, joka ei taatusti ole niin ravitsevaa kuin hapanleipä. Heilunnasta huolimatta Antti teki taikinan, jonka levitti pellille, ja joka nyt on ollut uunissa jo pari tuntia. Hidasta on tai sitten tulee näkkileipää", Antti totesi nälissään. 

Sisällä on mukava istua kun löytää sellaisen paikan ja asennon, ettei putoa kun vene myötää aaltoja ja kallistusmittari näyttää 30°. Lämmitin on päällä, mutta ikkunaa kannattaa pitää auki, sillä lämmitin kierrättää samaa ilmaa. Jos oikein tulee paha olo, voi käydä kannella tarkistamassa horisontti ja onko syöttiin tarttunut kalaa.  

23.30Leipä ei ollut vieläkään valmista. Laitoimme levyn kahtia ja takaisin paistumaan. Näkkileipää siis... Robert Gray soi, vene natisee, vesi päskyää ja ruisleipä tuoksuu. 

Keskiviikko 10.9.1997

Sijainti                  Aika          Sää                                 Lämpötila (°C) Suunta
La Coruña        12.30       aurinko paistaa                          23      -     

 Tuulen          Suht. tuulen            Kuljettu                Loki          Moottori
 suunta          nopeus (m/s)           matka (Nm)          (Nm)         aika (h)
itä              4                           99                     2133        8                

 Päivän ateria                                                 Päivän askareet
 hamburilaiset paikallisessa macdonaldsissa   kaupungissa käynti                   

Havaintoja
Puoli yhden aikaan näkyi sumuverhon takaa maata. Espanja! Heti tutkimaan lähestymis- ja rantautumisohjeita kirjasta, jossa myös kerrottiin, että La Coruna on alueen pääkaupunki ja että satamassa on usein täyttä. Sitä se olikin, totesimme kun näkyvyys rantaa kohden parani ja tapasimme poijukiinnityksessä olevan suomalaispariskunnan. He kertoivat tulleensa Ranskan rantoja pitkin ja jäivät suosiolla tähän, sillä laiturissa todennäköisesti ole tilaa.  

Ajoimme kuitenkin eteenpäin. Monen maalaisia veneitä oli lillumassa; ruotsalaisia, britannialaisia ja ranskalaisia. Surullinen näky oli saksalaisvene, jonka masto oli poikki. Kuin meitä varten oli yhden laiturin päässä vapaa paikka. Sen oli varmaan jättänyt meitä vastaan tullut vene.  

Rantautuminen onnistui normaalisti, mutta veneen paikallaan pysyminen askarrutti. Hetken aikaa köysien kanssa puljattuamme laitomme ensimmäistä kertaa peräankkurin alas. Vesitankki täyteen, tiskit tiskaukseen ja kaupungille. 

Täällä on selvästi etelän tuntua; palmuja, aurinkoa ja lämmin tuuli. Mukavia kahviloita ja rantakatuja. Keskusta hiljeni kahdentoista aikaan illalla ja palasimme veneelle katsomaan televisiota. Kuva on hyvä ja äänikin kuuluu, harmi vaan ettemme ymmärrä espanjaa. 

Torstai yöllä eli perjantai  11.9.1997

Sijainti                 Aika       Sää                                Lämpötila (°C) Suunta
La Coruña        2.30       pilvinen                                  18      -       

Tuulen          Suht. tuulen            Kuljettu                Loki          Moottori
suunta          nopeus (m/s)           matka (Nm)          (Nm)         aika (h)
 -             -                          0                         2133         0               

 Päivän ateria                           Päivän askareet
 tonnikala-spaghetti                 kaupungissa käynti                                            

Havaintoja
 Päivällä istuskelimme hetken katukahvilassa, jossa tapasimme norjalaisen laivastoupseerin, Stein-Erikin. Hänen sota-aluksensa oli ollut matkalla Azoreille, mutta oli joutunut muuttamaan kurssin myrsyn vuoksi tänne La Coruñaan (lausutaan la korunja). 

Kommunikointi englanniksi on vähän hankalaa, eikä ohjeista aina saa selvää, mutta meidät ohjattiin karaokebaariin, jossa kyömynenäinen espanjalaismies antaumuksella lauloi "Querido, querido", eli rakas, rakas.  

Sten-Erikiltä yritimme kysellä yksityiskohtia hänen mainittuaan työskentelevän kotikaupunkinsa mukaan nimetyllä Bergen sotalaivalla, joka oli ottamassa osaa jonkinlaiseen sotaharjoitukseen. Kaikkea hän ei voinut meille kertoa, classified information, eli salaista tietoa. Kiinnostuneita kun olimme, hän kutsui meidät vierailulle alukselle. Erotessamme sataman portilla sovimme tapaavamme huomenna neljältä samassa paikassa. 

 Perjantai 12.9. 1997

Sijainti                   Aika         Sää                          Lämpötila (°C) Suunta
La Coruña           21.15      puolipilvinen                  20        -        

 Tuulen          Suht. tuulen            Kuljettu                Loki          Moottori
suunta           nopeus (m/s)           matka (Nm)          (Nm)         aika (h)
-                -                           0                      2133        0             

 Päivän ateria                                      Päivän askareet
 Lihaa kiinalaisittain curryriisin kera     käynti Bergen-sotalaivalla              

Havaintoja
Heräsimme myöhään ja kiire tuli neljäksi eilen sopimaamme tapaamispaikkaan. Kun Sten-Erik johdatti meidät 100m pitkään harmaaseen fregattiin, molemmissa päissä lankonkilla matruusit tervehtivät ja kuulemma kaikkia laivalla työskenteleviä, myös muita varusmiespalvelustaan suorittavia. Meille näytettiin komentosilta, josta laivaa ohjataan ja annetaan käskyt kone- huoneeseen. Kannella oli kaksi tykkiä, joiden laukaisemiseen tarvitaan kolme ihmistä painamaan omia laukaisunappejaan samanaikaisesti, meitä valistettiin kun kurkistimme tykkien tähtäimiin.  

Sisällä laivassa oli monta kerrosta, aivan alhaalla konehuone, jossa putkisto luikerteli kuljettaen mm. boilerin kuumentamaa vettä, jonka höyryllä aluksen moottori pyöritti 24 000 hevosvoiman teholla n. 50 cm halkaisijaltaan olevaa akselia. Konemestareilla oli kuulosuojaimet ja hiki pinnassa. Aika käy varmaan välillä pitkäksi sillä Aku Ankan pokkareita oli useita siellä täällä.  

Laivalla työskentelee yli sata ihmistä, jokaisella oma tehtävänsä. Ystävämme Sten-Erik oli yksi laivan 46sta upseerista ja hänen vastuualueenaan on kommunikaatioyhteydet. Hän on arvoasteikossa aika korkealla, sillä hän nukkuu kahden hengen hytissä. Kapteenilla luonnollisesti on oma huoneensa, mutta useimmat upseereista jakoivat hytin kolmen muun upseerin kanssa. Sotamiehet korsnasivat porukassa verhoilla erotetussa tilassa punkissa, joita oli kolme päällekkäin. Töissä ollaan periaatteessa koko ajan, vaikkakin vuorossa yleensä neljä tuntia ja kahdeksan vapaalla.  

Upseerien yhteisessä olohuoneessa oli cd-soitin ja pelikortit pöydällä. Satamassa saa laivasta poistua myös varusmiehet, mutta jos alus saa lähtökäskyn on miehistö haalittava kokoon kahdessa tunnissa. Ketään ei kuitenkaan jätetä rannalle ruikuttamaan.Pyysimme Sten-Erikin illalliselle veneellemme ja nyt ihastelemme espanjan nopeaa auringonlaskua. 

Lauantai  13.9.1997

Sijainti           Aika        Sää                                     Lämpötila (°C) Suunta
La Coruña  22.00     pilvinen, aurinko paistanut välillä    16      -      

Tuulen          Suht. tuulen            Kuljettu                Loki          Moottori
suunta          nopeus (m/s)           matka (Nm)          (Nm)         aika (h)
-               -                          0                         2133         0             

 Päivän ateria                                Päivän askareet
eiliset tähteet, patonkia juustolla     keskustassa käynti, vessan korjaus       

Havaintoja
Tänään oppaiksi lähtivät kolme espanjalaista poikaa, Ivan, Carlos ja Orlando, joista ainoastaan viimeksi mainittu puhui vähän englantia. He johdattivat meidät keskustaan, jossa olikin paljon ihmisiä kaupoissa keirtelemässä ja kahviloissa 
istumassa. Pyörät lukitsimme aina monella lukolla, mutta se ei estänyt varkaita.  

Yhtä surullinen näky kuin mastoton saksalaisalus olivat satulattomat ja etupyörättömät kulkuvälineemme. Poliisikin tuli paikalle ihmettelemään, mutta englantiahan he eivät puhu. Sen verran niiltä ymmärsin, ettei mitään oikein voinut tehdä, koska emme olleet nähdeet syyllisiä. Ei auttanut muuta kuin ottaa pyörät olalle ja etsiä taksi, jonka paksiin tunturit tungimme, ja painua veneelle vahinkoa ihmettelemään. 

Sunnuntai  14.9.1997

Sijainti            Aika     Sää                                          Lämpötila (°C) Suunta
La Coruña  11.30      puolipilvinen                                    16     -      

 Tuulen          Suht. tuulen            Kuljettu                Loki          Moottori
suunta           nopeus (m/s)           matka (Nm)          (Nm)         aika (h)
-                -                           0                        2133        0               

 Päivän ateria                                             Päivän askareet
mäkkihampparit ja currytonnikalariisiä         kaupingilla käynti                      

Havaintoja
Tapasimme mastopoikki-saksalaiset, jotka kertoivat, ettei onnettomuus johtunut myrskystä. Miehistö oli ollut sisällä veneessä, kun kuului iso krak, ja kun he katsoivat ylös ei mastoa enää ollut. Masto oli ilmeisesti väsynyt, eikä muuta voinut tehdä kuin katkoa kvantit ja heittää se mereen. Tämän kuun lopulla he saavat uuden maston saksasta, mutta silti he myöhästyvät isoista juhlista, johonka osallistuu kaikki purjehduskisaan osallistuneet. Purjehduksen kummallisiin vaaroihin, veneeseen hyökkäilevien kalojen ohelle, lisään nyt siis itsestään katkeilevat mastot.  

Tarina ja diskon musiikki vielä mielessä nukahdimme joskun kahdeksan aikaan aamulla. Päivä onkin sitten mennyt nukkuessa. Vähän käytiin keskustan meininkiä katselemassa ja pelaamassa flipperiä. Amerikkalainen länkkäri espanjaksi dubattuna ei oikein innosta, joten on paras mennä nukkumaan, jotta jaksetaan huomenna lähteä Lissabonia kohti. 

Maanantai 15.9.1997

  Sijainti           Aika        Sää                                      Lämpötila (°C) Suunta
La Coruña   23.00    aurinko paistaa                                  22     -      

 Tuulen          Suht. tuulen            Kuljettu                Loki          Moottori
suunta           nopeus (m/s)           matka (Nm)          (Nm)         aika (h)
-                 -                          0                        2133        0               

 Päivän ateria                                         Päivän askareet
makarooni-sikanauta-tomaatti-sekoitus  ruokaostokset                                

Havaintoja
Sää vaikutti hyvältä. Satamatoimistosta hakemamme sääfaksin mukaan Atlantilla on matalapaine, mutta etelään mentäessä se ei haittaisi. Matkalla ruokaostoksille, tarkistimme, että dieseliä saa yhdeksään asti illalla. Tarvitsimme myös kaksinapaisen lamppun vessaan kärähtäneen tilalle. Jos jotain harmia, niin jotain mielenkiintoistakin: yöllä pytyssä vilahtelivat neonvihreät kiiltomadot, jotka merivesityhjennys siihen toi.  

Kaupat olivat siestan aikaan kiinni ja avasivat vasta viideltä. Kulutimme aikaa rannalla aaltoja katsellen. Jokainen tyrskäys kuljetti mukanaan rannan pienirakeista hiekkaa, ja olisin halunnut kokeilla miltä sellainen hiekkavesiaalto olisi tuntunut. Uimassa ei kuitenkaan ollut ketään, vesi oli kylmää. Joitakin auringon jo paahtamia tummanahkaisia ihmisiä nautti kesän viimeisistä lämpimistä päivistä lisää itseään ruskettaen.  

Kaksinapaisia lamppuja ei ollut, mutta Reko arveli yksinapaisen toimivan. Niitä yritimme etsiä mm. huoltoasemalta, mutta sellaisia, jotka myisivät kaikenlaista autoiluun ja vähän muuhunkin liittyvää, täällä ei tunnut olevan. Ranskasta en muista, mutta tähän mennessä niitä on vielä ollut. Ehkä kaupungin liepeillä, mutta keskustassa on vain tankkauspisteitä, joissa polttiaineen lisäksi myydään öljyä. Muutenkin keskustan kaupat ovat pieniä ja erikoistuneita. Isoja tavarataloja tai ostoskeskuksia ei ole. Yksi supenmarketti löydettiin ja tavarat veneelle rullaluistimilla raahattuamme kuulimme saksalais- ystäviltämme, että samaisella kaupalla on ilmainen kotiinkuljetus! 

Valmistauduimme lähtemään kunnes tajusimme, että tankata kyllä saa, vettä ei vaan ollut tarpeeksi. Oli nimittäin laskuvesi. Ei auttanut kuin odottaa aamuun. Reko taistelee parhaillaan henkensä edestä MDK:n maailmoissa ja Antti lukee kirjaa. 

 Tiistai  16.9.1997  

 Sijainti                                       Aika      Sää        Lämpötila (°C) Suunta
43°24.pohj. lev. 8°28. länt. pit 17.30   aurinko paistaa  22     270 

Tuulen          Suht. tuulen            Kuljettu              Loki          Moottori
suunta          nopeus (m/s)           matka (Nm)        (Nm)         aika (h)
pohjoinen   4                         2                       2135       7             

 Päivän ateria                   Päivän askareet
 Makrilliifileitä                 öljyjen vaihto                                                   

Havaintoja
Aamulla herättiin kahdeksalta katsomaan olisiko vesi nyt tarpeeksi korkealla tankkauspaikalla. Ihan oli rappuset melkein pystyssä, joten oli taas laskuvesi. Niin tietenkin, sillä kellohan oli ollut illalla yhdeksän viime laskuveden aikaan. Sellaista se on, kun ei ole Suomessa tottunut ilmiöön.  

Odottellessamme kävimme hankkimassa vessanvalaisimeen lamppua, Rekon eilen ostama yksinapainen ei käynyt. Ihan helppoa se ei ollut, bensa-asemalta meidät ohjattiin autoliikkeeseen ja sieltä varaosakauppaan. Siellä ei kaksinapaisia ollut, mutta johonkin soitettuaan myyjä pyysi meitä odottamaan 20 min. Poika pisti takin päälle ja lähti mopedilla lamppuja noutamaan. En tiedä onko tällainen palvelu maan tapa vai saimmeko erikoiskohtelua. Kommunikaatio on aina hiukan hankalaa yhteisen kielen puuttuessa, joten helpompi kuin selittää, on hakea itse.  

Siinä välissä taas kipaisimme pyörävaraosaliikkeessä kyselemässä löytyisikö etupyöriä ja satuloita varastettujen tilalle. Hukkareissu, toivottavasti Lissabonissa on enemmän valikoimaa.  

Rulluttelimme noutamaan lamput ja palasimme veneelle. Vesi ei ollut vieläkään tarpeeksi korkealla vaikka oli jo keskipäivä. Laiturilla nuori kalastajapoika sai kalan, ja kun ei muuta tekemistä ollut hain virvelin. Kalaa tuli, muttei perinteisillä menetelmillä. Laiturin päästä yritin lipalla niihin osua. Äsken kalan napannut varmaan ajatteli, ettei tosta mitään noilla vehkeillä tule ja lahjoitti makrillin. Hänellä itsellään oli vain koukku ja siihen hän pujotti kalanpaloja. Ystävänsä kanssa he olivat olleet kalastamassa aamu kahdeksasta lähtien. Saaliinaan heillä oli mm. mustekalan sukuinen otus ja useita pikkukaloja. Antti paistoi kalan ja hyvää kuulemma oli. 

Neljän aikaan vesi alkoi olla tarpeeksi korkealla. Laiturista irtauduttaessa vedessä lillunut peräköysi kiertyi potkurin ympärille ja pysäytti moottorin. Viereisen veneen tanskalaispojat Mats, Mats ja Kim hurauttivat paikalle kumiveneellä ja totesimme että oli sukellettava naru irti. Reko puki märkäpuvun ja snorklasi veteen. Hyvin irtosi, sanoi kun vettä valuvana tuli kannelle, joskus se saattaa kiertyä niin tiukalle, ettei käsivoimat riitä.  

Nyt ollaan matkassa ja seuraillaan Espanjan rannikkoa. Reko kertoi sijainniksi 43°24 pohjoista pituutta ja 8°28 läntistä leveyttä (!), samalla kun näppäilee GPS:n reittipisteitä. Saa nähdä miltä kartalta itsemme huomenna löydämme... 

Keksiviikko 17.9.1997

Sijainti                                             Aika      Sää             Lämpötila (°C) Suunta
42°25.55'pohj.lev.9°42.38'länt.pit. 12.10 aurinkoinen, utuinen 18    187°

 Tuulen          Suht. tuulen            Kuljettu                Loki          Moottori
 suunta          nopeus (m/s)           matka (Nm)          (Nm)         aika (h)
etelä           8                         97                       2245        24            

 Päivän ateria                              Päivän askareet
 nötkötti-makarooni-yllätys        lukeminen, nukkuminen                                   

Havaintoja
 Merellä ei oikeastaan ole nälkä, tekee mieli vaan kaikenlaista naposteltavaa. Porkkanat, omenat ja voileivät maistuvat kaikille. Niin ja keksit. Biskajan ylityksestä viisastuneina ostimme niitä ison paketin samoin suklaata. Makeata voi syödä vaikka vähän heikottaisi.  

Meri on nyt kuitenkin lempeä. Mainingit ovat korkeita, mutta pitkiä. Aallon harjalta toiselle kestää noin 12 s., ja vaikka ne aallot tulevat sivulta ei vene kallistu 5° enempää. Höykytystä on jo kun alas mennään joka kuudes sekuntti, ja aallot ovat erikokoisia. Usein joka seitsemäs aalto on suuri ja 15 asteen kallistus puolelta toiselle saa vatsan möyryämään. Nyt ei siis ole mitään hätää ja voi keskittyä lukemiseen.  

Eilen illalla kuusta ei näkynyt kuin kapea sirppi vaikka muistaakseni piti olla täysikuu. Kuu kuitenkin kasvoi vähitellen, ja piti vielä tarkistaa almanakasta, että oli täydellinen kuunpimennys. Hitaasti maa siirtyi auringon ja kuun välistä, ja pian täysikuu valaisi pilvistä yötä.  

Taivaanpalloista innostuneena tutkin nyt kiertolaisemme mukaan suunnistamista. Tuuli yltyi päivällä ja alkoi keikutus. Purjeet pehmentävät heiluntaa, muttei niitä kannata ryskäämään laittaa. Tuuli on vastaista, eikä tarpeeksi voimakasta vedäkseen venettä eteenpäin.  

Voisi kuvitella, että Atlantti on valtava matto, joka aaltoilee kun sitä puistelee. Amerikan ja tämän pään puistelijat kiristivät tahtia kaikista roskista päästäkseen. Renata-rikka yrittää kuitenkin epätoivoisesti säilyttää kosketuksensa vesimattoon, ettei lentäisi taivaan tuuliin. 

Torstai  18.9.1997

Sijainti                                     Aika     Sää                           Lämpötila (°C) Suunta
38°57'pohj.lev.9°59'länt.pit. 23.30 aurinko on paistanut koko päivän 20  187

Tuulen          Suht. tuulen            Kuljettu              Loki          Moottori
suunta          nopeus (m/s)           matka (Nm)        (Nm)         aika (h)
pohjoinen   2                        215                    2459        24           

Päivän ateria                 Päivän askareet
 hernekeitto                tiskaus                                                                                 

Havaintoja
 Iik höykyttää taas. Päivällä oli rauhallista, aurinko paistoi. Ruoanlaitto Antilta ja Rekolta onnistuu vaikka heiluttaisikin, mutta tiskaamaan eivät ole vielä ruvenneet. Altaat täyttyvät astiosta ja kun koittaa tasaisempi päivä, uskaltaudun tiskaamaan. Kuppeja ja lautasia lentelee, mutta onneksi ovat Ortheksin muovisia.  

Kokeiltiin purjeita, jotta Volvo saisi vähän levätä, mutta tuuli oli liian heikkoa ja myötäistä, purjeet vai jiippailivat ja rämisivät suotta. Reko navigoi ja tutkii Lissaboniin lähestymistä. Antti lukee kirjaa ja minä ihmettelen tähtitaivasta.  

Paikanmmääritykseen tähtien mukaan kannattaa ottaa altitudi useammasta tähdestä, jotka tietysti ensin on tunnistettava. Pohjantähden mukaan on suunnistettu pohjoiseen jo vuosisatoja ja nykyisen tähtitaivaan kirkkaimpia tähtiä on Sirius (Canis Major), joka on 8,6 valovuoden päässä. Melkein yhtä kirkas on Joutsenen tähtikuviossa Deneb vaikka onkin 1800 valovuoden päässä.  

Antiikin tarinoissa ja tähtikuvioissa eli konstellaatioissa on samoja nimiä. Esimerkiksi juuri Joutsenen (Gygnys) kerrottiin esittävän muotoa jolla Jupiter-jumala vieraili Spartan kuninkaan vaimon luona. Tämän seurauksena syntyivät kaksoset Pollux ja Castor. Toinen heistä, Castor, sai jumalperintönä kuolemattomuuden, mutta Pollux ei. Taistelussa Pollux sai surmansa, mutta Castor, joka ikävöi veljeään anoi jumalilta, että saisi jakaa kuolemattomuutensa hänen kanssaan. Zeuz armahti ja päätti , että veljekset eläisivät joka toinen päivä, vuorotellen. He saivat paikan taivaalla Kaksosten tähtikuviossa. 

Perjantai  19.9.1997

 Sijainti         Aika        Sää                                  Lämpötila (°C) Suunta
Lissabon    18.00     aurinko paistaa                             22     -     

Tuulen          Suht. tuulen            Kuljettu              Loki          Moottori
suunta          nopeus (m/s)           matka (Nm)        (Nm)         aika (h)
-              -                            71                      2531      0            

Päivän ateria ------------------Päivän askareet   
 hernerokkajämät ja lettuja rantautuminen doca de alcantaraan, keskustassa käynti

Havaintoja
 Lähestyttiin lissabonia Tejo (lausutaan tesho) jokea pitkin. Yritimme änkeä yhteen satamaan, mutta siltä mies laiturilta huuteli, että täyttä on. Emme olisi sillä hetkellä tarvinneet edes laituripaikkaa veneen kiinnitystä varten, sillä vesi oli matalalla ja kölistä juutuimme mutaan kiinni. Koneen kierrokset täysillä siinä pyöriskelimme hetken ennenkuin pääsimme irti ja ulos satamasta. 
Matkalla Doca de Alcataraan alitimme valtavan silllan, Ponte de 25 Abril, jolta kuului liikenteen humina alas asti. Alcataran satamassa parkkeerasimme suomalaisveneen viereen. Vaihdoimme kuulumiset kirkkonummelaispariskunnan kanssa, joilla on sama suunta, ensin kanarialle ja sitten atlantin yli. Kohta olemme lähdössä katselemaan rantaelämää. 

 Lauantai  20.9.1997

 Sijainti           Aika       Sää                                      Lämpötila (°C) Suunta
Lissabon     22.00    aurinko paistaa                            23       -        

Tuulen          Suht. tuulen            Kuljettu              Loki          Moottori
suunta          nopeus (m/s)           matka (Nm)        (Nm)         aika (h)
-              -                           71                      2531        0              

 Päivän ateria                                   Päivän askareet
leipää ja juustoa ja porkkanoita      Bond-elokuvan katselu                        

Havaintoja
 Käytiin ruokaostoksilla ennenkuin Bond-elokuvaa alkoi viideltä. Mukava vaihteeksi ymmärtää jotain televisio-ohjelmista, sillä täällä ei dubata, vaan tekstitetään portugalikaliksi jolloin alkuperäinen kieli kuuluu. Amerikkalaissarjoja tulee joskus kaksi jaksoa peräkkäin, niinkuin hetki sitten Salaisia Kansioita.   

Portugalin kieli kuulostaa ihan hollannilta slovakialaisittain. Useat sanat kirjoitetaan kuten espanjan kielessä, mutta lausutaan eri tavalla. Sillä perusteella voisi kuvitella, että anteeksi ja kiitos olisi perdon ja gracias, kuten espanjassa, mutta täällä sanotkin desculpe ja obrigado.  

Antti lukee Tuntematonta Sotilasta, Reko tuskailee MDK:ta ja minä fuskaan pasianssissa. 

Sunnuntai  21.9.1997

 Sijainti             Aika         Sää                                 Lämpötila (°C) Suunta
Lissabon       23.15      aurinko paistanut koko päivän      23    -     

Tuulen          Suht. tuulen            Kuljettu              Loki          Moottori
suunta          nopeus (m/s)           matka (Nm)        (Nm)         aika (h)
-               -                            2531                0             0              

Päivän ateria                                                              Päivän askareet
 makaroonia valkosipuli-tomaattikastikkeella  Lissaboniin tutustuminen     

Havaintoja
 Kuumaa ja hikistä hommaa on kaupungin nähtävyyksiin tutustuminen. Meillä oli vähän huono kartta, eikä Lisboa, kuten paikkaa portugaliksi kutsutaan, ole rullaluistelijoille tehty. Mukulaisia ja mäkisiä katuja joilla autot, bussit ja raitiovaunut sujahtelevat vierestä. Keskityessäsi asfaltin monttuihin ja kiskojen ylitykseen, takaa tietä toitottaa suuri suklaamainos-ratikka.  

Uinti olisi virkistänyt, mutta uimarantaa ei ole. Sen sijaan menimme lautalla Tejo-joen yli ja linja-autolla Christo Rei (Kristus-kuningas) patsaalle, joka n. 70 m korkeana levitti kätensä Lissabonille. Kukkulalta oli upeat maisemat kaupungin yli sekä Ponte de 25 Abril sillalle, jota pitkin halusimme palata Lissabonin puolelle. Seikkailimme kummallisia kujia pitkin bussipysäkille.  

Sillalle vievällä kuusikaistaisella tiellä oli infernaalinen liikenne. Meteli oli kova ja ilmassa seisovien pakokaasujen tukahduttavan hajun huomasimme jo aikaisemmin. Alkoi olla pimeä ja satojen autojen takavalot loistivat punaisina, kun ne jonottivat maksaakseen siltatullin. Täyden linja-auton nuhruisista ikkunoista levittyi upea yöllinen näkymä. Olisi voinut kuvitella olevansa laskeutuvassa lentokoneessa.  

Lissabonin puolella jäimme ensimmäisellä pysäkillä pois. Emme tarkkaan tienneet missä olimme, joten kävimme taksiasemalta kysymässä paljonko maksaa taksi satamaan. Kallista se olisi ollut, mutta onneksi eivät höynäyttäneet ajeluttamalla ympäriinsä, sillä olimme ihan kävelymatkan päässä veneestämme. 

 
Maanantai  22.9.1997

Sijainti                Aika         Sää                              Lämpötila (°C) Suunta
Lissabon         22.30      aurinko paistaa                      29        -      

Tuulen          Suht. tuulen            Kuljettu              Loki          Moottori
suunta          nopeus (m/s)           matka (Nm)        (Nm)         aika (h)
-               -                          0                       2531         0              

Päivän ateria                                      Päivän askareet
 kasvis-makarooni-nötköttikeitto vanhassa kaupungissa ja linnoituksessa käynti

Havaintoja
 Vanhaan linnoitukseen kiipeäminen pitkin kaupungin kiemurtelevia kujia ei ollut ihan helppoa ja totisesti hikistä hommaa, mutta ei turhaa. Näkymä oli upea oli Lissabonin ja Tejo-joen. Ei ihme, että kivipenkeillä istuskeli rakastuneita, sillä aurinko oli juuri laskemassa ja loi romanttisen tunnelman yli muurien ympäröimän tasanteen. Antti arvuutteli vanhojen tykkien kantomatkaa. Kovin pitkälle eivät varmaankaan aikoinaan kuulia ampuneet. Puolustus perustui linnoituksen korkeaan sijaintiin.  

Laskeuduimme rantaan vanhan kaupungin vieläkin jyrkkempiä ja mutkaisempia katuja. Istuskelimme hetken pienessä kahvilassa nauttien vahvasta kahvista, joka tarjoillaan n.4cl vetävistä kupeista. Kuppilan pienuudesta huolimatta sellä oli kolme televisiota, kaikki samalla seinällä eri kanavia varten.  

Veneelle palattuamme katselemme amerikkalaista elokuvaa toisella silmällä ja toisella siirtelemme Canonin digitaalikameran kuvamuistista kuvia tietokoneen kovalevylle. Jokaiselle kuvalle pitää keksiä nimi, jotta ne sitten myöhemmin löytää. 

Tiistai  23.9.1997  

Sijainti             Aika          Sää                                 Lämpötila (°C) Suunta
Lisboa         15.45       aurinko paistaa                            28     -      

 Tuulen          Suht. tuulen            Kuljettu                Loki          Moottori
 suunta          nopeus (m/s)           matka (Nm)          (Nm)         aika (h)
-                 -                         71                       2531        0             

 Päivän ateria           Päivän askareet
 hamburilaiset         sateliittipuhelimen ja pyöränosien haku sekä asennus     

Havaintoja
 Pyöräliike oli kaupungin laitamilla ja sieltä saimme suhteellisen edullisesti etupyörät ja satulat.  

Olemme soitelleet melkein joka päivä Suomen suurlähetystöön täällä Lissabonissa ja tiedustelleet onko meille jo tullut isoa pakettia, jossa on sateliittipuhelin. Tänään sieltä riemuksemme vastattiin myöntävästi ja hurautimme ratikalla Estrelan kaupunginosaan. Rua de Miguel Lupilla sijaitsevassa lähetystössämme olikin laatikko odottamassa.  

Henkilökunta oli oikein ystävällistä ja pääsimme myös katsomaan heidän tietokoneeltaan kotisivujamme. Ihan komeilta näyttivät. He lupasivat myös ottaa selvää, jos voisimme vierailla jossakin koulussa täällä ollessamme. Suomalaista koulua ei oli, mutta ruotsalainen ja kansainvälisiä kyllä. Lisäksi näissä kouluissa saattaisi olla tietokoneet ja internet-yhteys.  

Lastimme ei mahtunut paketteineen taksiin, joten purimme sen lähetystön pihalla ja laitoimme antennin takapenkille ja muut osat reppuun. Heti veneelle päästyämme Antti innostui kokoamaan pyöränrenkaat ja Reko laitteli satulat. Se onkin hommista helpompi, sillä sateliittipuhelimen asennus onkin hankalampaa. Hienolta vehkeeltä se ainakin vaikuttaa. Minulle nakitettiin puhelimen käytön opettelu ja sen aloitan kunhan saan tämän valmiiksi. 

Keskiviikko 24.9.1997

 Sijainti        Aika     Sää   ---                 Lämpötila (°C) Suunta
Lissabon 21.00  aurinko on paistanut koko päivän 27- - -

Tuulen          Suht. tuulen        Kuljettu          Loki          Moottori        
suunta          nopeus (m/s)       matka (Nm)    (Nm)         aika (h)
- ll------- - -------------- 0------------ 2531----- 0------

 Päivän ateria                          Päivän askareet
 kasvisriisiä ja chilipapunakkeja sateliittipuhelimen asennus, tavaroiden järjestely, osien hankinta

Havaintoja
Sateliittipuhelinta ollaan tämä päivä ihmetelty. 60x 50 cm ja 13kg painava antenni jököttää sohvalla ja odottaa että pääsisi sitä varten pystytetyn antennin päähän. Reko veteli piuhoja ja Antti etsi kaupungilta lisäjohtoa ja ruuveja antennia varten.

Lämpimän ja kylmän rajapintaan tiivistyy vettä, niinkuin talvella ikkunoihin. Veneen sisäseinät, siis niihin, jotka ovat kosketuksissa kylmään veteen, kostuvat ja niihin alkaa kehittyä hometta. Se leviää kaikkeen mikä koskettaa seinää, etenkin kankaaseen ja nahkaan. Minun tämän päivän projekti oli vaatteiden muiden tavaroiden sijoittelu niiden homekestävyyden mukaan. Tässä satamassa ei ole pesukonetta, ja jos en löydä pesulaa, on tartunnan saaneet vaatteet jynssättävä käsin...

Torstai  25.9.1997

Sijainti          Aika       Sää                                           Lämpötila (°C) Suunta
Lissabon    20.30   puolipilvistä, aurinko paistanut ajoittain    24     -    

Tuulen          Suht. tuulen            Kuljettu              Loki          Moottori
suunta          nopeus (m/s)           matka (Nm)        (Nm)         aika (h)
-              -                           71                      2531         0           

 Päivän ateria                  Päivän askareet
kyljyksiä ja perunoita    sähköpiuhan hankinta, nettisivujen kopionti            --

Havaintoja
 Antti lähti kaupungille metsästämään sähköjohtoa ja muita osia joita sateliittipuhelimen antenni tarvitsee toimiakseen. Rekon kanssa kävimme Suomen suurlähetystössä. He olivat järjestäneet meille vierailun ruotsalaiseen kouluun perjantai aamuksi yhdeksäksi. Siellä kuulemma otetaan meidät mielellään vastaan.  

Reko lukee ohjeita, jotka eivät koskaan ole aivan yksioikoisia ovatpa ne sitten englanniksi tai suomeksi. 21.30 Nyt on aantenni kiinnitetty sitä varten Suomesta hankittuun 2m pitkään tolppaan. Kohta on tolppa antenneineen pystyssä kiinnitettynä veneen kanteen. Vielä pitää kalibroida eli ajaa vehkeen kanssa ympyrää niin, että se rekisteröi ilmansuunnat. Komean näköinen hökötys kaiken kaikkiaan. 

Perjantai  26.9.1997

Sijainti     ----   Aika ------    Sää                   Lämpötila (°C) Suunta
Lissabon---- 22.00 ----  Kuuma -- ----------- 30--- ------

Tuulen          Suht. tuulen        Kuljettu         Loki          Moottori
suunta          nopeus (m/s)       matka (Nm)   (Nm)         aika (h)
----------- --------------- ------------ ---------- ----------

 Päivän ateria  ----------------   Päivän askareet
porkkanakeittoa,näkkileipää  Ruotsalaisessa koulussa vierailu, Novan raportin teko

Havaintoja
No niin, tulipa edistettyä tietotekniikan tuntemusta ja kohotettua hieman Suomi tietämystä ruotsalaisten lasten keskuudessa. Lissabonin ruotsalainen koulu on varsin mukava sijaiten 20 kilometria keskustasta. Koulu on ala-asteen koulu jossa on noin 20 oppilasta. Oppilaat haetaan kotoa joka aamu bussilla ja viedään kotiovelle koulupäivän päätteeksi. Pidimme kaksi opetustuokiota ruotsisksi esittäen kalvoja veneestä ja tietokoneelta digitaalikameran kuvia. Avasimme kotisivumme omalta kannettavaltamme, koska internettiyhteys ei ollut koululla vielä valmis. Kevyen sompailun jälkeen selvisimme takaisin veneelle ja teimme raportin Novaan. Illalla oli pakko rentoutua.

Lauantai  27.9.1997

Sijainti               Aika     Sää               Lämpötila (°C) Suunta
Lissabon----- 22.00  Kuuma ---------- 30---- ------

Tuulen        Suht. tuulen       Kuljettu          Loki        Moottori                  
suunta        nopeus (m/s)      matka (Nm)   (Nm)       aika (h)
--------- ------------- -------------- --------- ---------

 Päivän ateria    ---------------- Päivän askareet
porkkanakeittoa,näkkileipää  Ruotsalaisessa koulussa vierailu, Novan raportin teko

Havaintoja
No niin, tulipa edistettyä tietotekniikan tuntemusta ja kohotettua hieman Suomi tietämystä ruotsalaisten lasten keskuudessa. Lissabonin ruotsalainen koulu on varsin mukava sijaiten 20 kilometria keskustasta. Koulu on ala-asteen koulu jossa on noin 20 oppilasta. Oppilaat haetaan kotoa joka aamu bussilla ja viedään kotiovelle koulupäivän päätteeksi. Pidimme kaksi opetustuokiota ruotsisksi esittäen kalvoja veneestä ja tietokoneelta digitaalikameran kuvia. Avasimme kotisivumme omalta kannettavaltamme, koska internettiyhteys ei ollut koululla vielä valmis. Kevyen sompailun jälkeen selvisimme takaisin veneelle ja teimme raportin Novaan. Illalla oli pakko rentoutua.

Sunnuntai 28.9. 1997

Sijainti                 Aika     Sää            Lämpötila (°C) Suunta
Lissabon------ 22.00 aurinkoinen------- 28 ---- ------

Tuulen          Suht. tuulen         Kuljettu             Loki          Moottori                    
suunta          nopeus (m/s)       matka (Nm)        (Nm)         aika (h)
---------- -------------- ---------------- ----------- --------

 Päivän ateria   ..  Päivän askareet
 ulkona--------- KVH:n elvytystä--------------------------

Havaintoja
 Viimeiseen asti epätoivoisesti datayhteyttä luoden, aina 12 mk minuutti kun tietokoneet kättelevät keskenään ja toiveikkaasti aloittavat tietojen siirron prosenttilukujen osittaessa lähetyksen onnistumista. Kuitenkin lähes aina yhteys katkesi kesken lähetyksen. 47% koko lähetyksestä taisi olla ennätys. Voi rotta, joka epäonnistunut laaki maksoi sen viisikymppiä ja sitten vain arpomaan asetuksia. Tulimme kuitenkin siihen tulokseen, että vian on oltava jossain muualla kuin miellä.

Maanantai  29.9.1997

Sijainti ---------------------Aika     Sää           Lämpötila (°C) Suunta
Lissabon Portugali --- 19.34  aurinkoista----- 30---- -----

Tuulen          Suht. tuulen       Kuljettu          Loki          Moottori                  
suunta          nopeus (m/s)      matka (Nm)    (Nm)         aika (h)
--------- --------------- --------------- --------- --------

 Päivän ateria   -----------  Päivän askareet
 pastaa veneellä -------- Sannan koneelle saatto----------------

Havaintoja
 Sanna lähti tänään ja menetimme uskollisen laivakoiramme, kuka nyt tiskaa ja siivoaa ja kirjoittaa lokikirjat. Sannalla oli mukanaan 46kiloa tavaraa, josta joutui maksamaan huimat maksut ylikuormasta. Mitä ihmettä se on mukaansa haalinut?

Kaikki hommat veneellä varmasti hoituu ilman Sannaakin, mutta Rekosta mä olen huolissani. Viimeiseen puoleen vuoteen en ole oikeastaan Rekoa ilman Sannaa tavannut, sen verran tiiviisti nuo kaksi ovat yhdessä olleet. Että saa sitten nähdä millainen ikävä tästä erosta vielä tulee.

Tiistai 30.9.1997

Sijainti                              Aika     Sää           Lämpötila (°C) Suunta
Lissabon portugali----- 20.20  puolipilvinen---- 27---- -----

Tuulen          Suht. tuulen       Kuljettu          Loki        Moottori                  
suunta          nopeus (m/s)      matka (Nm)    (Nm)       aika (h)
lounas----- 5--------- - --------------  2670 --- ----------

 Päivän ateria   -------  Päivän askareet
 Biffe minuto-------- lähtöön valmistautumista--------------------

Havaintoja
  Päivän olemme valmistautuneet lähtemään Lissabonista eteenpäin kohti Algarvessa sijaitsevaa Lagosia. Olisimme halunneet lähteä jo aamupäivälla, mutta koska laskuveden aikana bensa-asemalla ei ollut tarpeeksi vettä jouduimme odottamaan kuuden tunnin päästä tulevaa seuraavaa nousuvettä.

Ennen lähtöä kävimme vielä paikallisen supermarketin yläkerrassa syömässä maukkaat biffe minutot ja salaatit.