s/y Renatan lokikirjat tammikuu 1998

Torstai  1.1.1998

Sijainti                 Aika        Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
 Bequia              21.15    aurinko paistaa                   27

kanakeitto                     sukellus

Havaintoja
Kävimme sukeltamassa Devil's Tablella, joka on riutta Bequen länsipuolella. Minut ja varusteet laitettiin kumiveneeseen, Reko ja Antti ajoivat jollalla. Virta veden alla oli voimakas, mutta näkymät upeat. Monenlaisia pieniä värikkäitä kaloja, jokunen trumpettikala, barrakuda ja mureena. Yhdet silmäparit kurkistivat korallionkalosta, varmaan pallokala. Kasvillisuuden muodot muistuttavat patoja, kuppeja, höyheniä, huiskoja, pötkylöitä, aivoja, piikkejä ja naruja. Sukelsimme sen verran matalla, että kaikki värit erottuivat selvästi. Syvemmälle mentäessä valon määrä vähenee ja värit suodattuvat. Ensin häviää punainen, sitten oranssi ja keltainen. Niiden väriset näyttävät ruskeilta, harmailta tai mustilta. Kävimme 18 metrissä, mutta kuudessakin oli tarpeeksi ihmeteltävää.
Auringon laskiessa pöröttelimme takaisin veneelle. Olimme koettelemuksesta niin väsyksissä, että keittoa vähän syötyämme nukuimme loppuillan.                                                     Sanna

Perjantai  2.1.1998

Sijainti           Aika         Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
 Bequia       21.15    aurinkoinen                           28

itä                 7

makaronikeitto              Novan raportti

Havaintoja
 Ylös kuudeta. Aloin valmistelemaan Novan raporttia. Suunnittelemme lähtöä Tobacco Cayhin, mutta tuuli oli kova. Ostimme vettä ja dieseliä, jotka tuotiin veneen viereen. 128 US dollaria. KVH onneton ei toimi.  Puhelin vain vilkuttaa kaikkia valoja, muttei mene päälle, ikioma koti disko, sopivasti hajosi juuri Novan raportin jälkeen.  Myös tietokoneen l, o, ja piste eivät toimi. L:n saa, kun painaa nopeasti lk ja poistaa k:n, ja o:n saa ,kun painaa nopeasti oi ja poistaa i:n. Pisteitä on tallennettu muistiin.                                                   Reko

Lauantai  3.1.1998

Sijainti                 Aika         Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
Tobaco cay          21.00   hyvä                                  28

Tuulen          Tuulen            Kuljettu         Loki         Moottori
suunta           nopeus (m/s)  matka (Nm)   (Nm)         aika (h)
itä                 7

Päivän ateria                                               Päivän askareet
langusti, eli paikallinen iso hummeri           lähtö Tobago Cayhin

Havaintoja
Herätys, kun aurinko nousee. Neljä tuntia koneella Tobago Cayhin,  kaikki purjeet ovat korjattavina. Emme ajaneet heti perille, vaan odotimme hetken myrskyn laantumista. Ajoimme riutan sisälle kahden saaren väliin ankkuriin. Snorkkeloimme ja tutustuimme autioihin palmusaariin, joissa kuitenkin joku piti majaa asuen teltassa. Koira piti vahtia pihalla. Rannalla oli röykkiöittäin tyhjiä simpukankuoria. Melkein heti saavuttuamme meille tultiin myymään kalaa ja hummeria veneen viereen. Ostimme Antin kanssa kahden paunan langustin ja keitimme sen. Kaveri parka piti keittää elävältä.                                              Reko

Sunnuntai  4.1.1998

Sijainti               Aika      Sää                             Lämpötila (°C) Suunta
 Bequia            21.00  hetkellisiä kuuroja                    27

itä              10

nakkeja                   sukellus riutalle

Havaintoja
Siirsimme veneemme lähemmäs riuttaa puikkelehtien noin sadan veneen välistä. Löysimme dingyväylän riutan toiselle puolelle. Tapasimme Kallen, joka on myös matkalla maailman ympäri. Kalle on sukelluskouluttaja ja tekee töitä purjehduksensa aikana sukelluskeskuksissa. Kallen ja kavereiden kanssa sukelsimme riutan ulkopuoleista seinää pitkin oikealle. Takaisin tullessa oli havaittava vastavirta, muttei mahdoton.                  Reko

Maanantai  5.1.1998

12°40’pohj.lev. 61°23’länt.pit.    21.00    aurinko paistaa, pilviä          28

itä                10

herkkusienikeitto              paluu Bequiaan

Havaintoja
Herätys 8.45. Olimme eilen illalla täyttäneet kuusi pulloa  Kalle ja kumppanit tulivat hakemaan meitä sukellukselle, tällä kertaa riutan vasemmalle puolelle. Käännyimme takaisin, kun 13 min oli kulunut ja totesimme kovan vastavirran. Meidän piti raastaa itsemme takaisin veneille koralleista vetäen. Vastavirta oli arviolta 2,5 solmua, onneksi pohjasta löytyi vanhan poijun kiinnitysnaru ja sitä pitkin kiskoen saimme itsemme etenemään 30 metriä. Minulle jäi minuutiksi ilmaa tähteeksi.
Palasimme Bequiaan pimeällä. Ankkuroimme kauemmaksi kuin ensimmäisellä kerralla, koska emme pimeässä halunneet puikkelehtia veneiden väilissä. Ankkuri harasi pohjaa pitkin ja muutimme yöllä hivenen veneen paikkaa.                                                                            Reko

Tiistai  6.1.1998

Sijainti                                            Aika       Sää                    Lämpötila (°C) Suunta
Bequia, St Vincent & Grenadines   21.30   aurinkoa aina vaan          28

pastaa veneellä               perämoottorin huolto

Havaintoja
Aamulla kävin rannalla soittamassa kotiin, koska meihin ei ole nyt viikkoon saanut yhteyttä. Pyysin samalla vanhempiani soittamaan myös Rekon vanhemmille, että satelliittipuhelin on rikki, ja he joutuvat nyt kuuntelemaan kuulumiset vain radiosta.
Päivällä huolsin perämoottoriamme, joka on reistaillut jatkuvasti. Kaasuttimesta ei löytynyt roskia, molempiin tulppiin tuli hyvä kipinä ja kaasuttimeen tuli bensaa. Laitoin koneen kasaan ja nykäisin sen käyntiin, kai se siitä ropaamisesta korjaantui, vaikkei mitään vikaa löytynytkään.
Illalla Amiran kippari Reijo, johon olimme tutustuneet jo Lanzarotella, tuli käymään ja kuulimme heidän kokemuksensa Atlannin ylityksestä. Olivat tulleet yli Arc:n mukana yhdeksässätoista päivässä.

Keskiviikko  7.1.1998

Sijainti             Aika        Sää                Lämpötila (°C) Suunta
Bequia          22.15   aurinkoa                     28

Päivän ateria                 Päivän askareet
 kanakeittoa                 sukellus hylylle

Havaintoja
Tänään kävimme Callen kanssa sukeltamassa tässä lähistöllä olevassa hylyssä. Aamulla korjasin kumiveneemme perälautaa, että pystyisimme  kaikki kolme menemään siinä varusteinemme. Reko täytti sillä välin pullot.
Ahtauduimme kaikki Zodiaciin ja ajoimme Callen veneen luo. Matka sukelluspaikalle olikin yllättävän pitkä.  Meillä oli suuri lasti ja Calle sai taas kerran hinata meidät. Hylky oli noin 27 metrin syvyydessä oleva rahtilaiva. Viivyimme sitä tutkimassa noin kymmenen minuuttia, sitten oli aika alkaa nousta takaisin. Kaikenkaikkiaan sukelluksemme kesti 42 minuuttia, ja olimme siihen erittäin tyytyväisiä. Hylky oli upea ja näimme paljon erilaisia kaloja ja kasveja.                                                                                       Antti

Torstai  8.1.1998

Sijainti             Aika         Sää                                     Lämpötila (°C) Suunta
Bequia           23.15   aurinkoa, yöllä satoi lähes 250mm       28

Päivän ateria                           Päivän askareet
hagarena-sipulikeitto              hylyn etsintä

Havaintoja
 Tänään yritimme löytää toista tällä alueella olevaa hylkyä. Calle oli kuullut siitä sukelluskeskuksessa, mutta kun menimme kyselemään tarkempia ohjeita, kuinka sen löytää, he eivät kuitenkaan osanneet kunnolla selittää tai sitten halusivat vain pitää omana salaisuutenaan.
Lähdimme kuitenkin etsimään sitä ja sovimme, että jos emme viidessätoista minuutissa löydä hylkyä palaamme takaisin reiluun kymmeneen metriin loppuajaksi. Emme sitä löytäneet ja jälkeenpäin kuulimme, että olimme menneet liikaa pohjoiseen. Jos menemme vielä toisen kerran samaan paikkaan, uskon, että löytäisimme sen. Sukelluksen jälkeen kävimme Rekon kanssa hakemassa purjeemme korjauksesta ja sovin Callen kanssa, että haastattelen häntä huomenna Novan raporttiin.

Perjantai  9.1.1998

Sijainti             Aika        Sää                       Lämpötila (°C) Suunta
Bequia           21.30    aurinkoa                       28

Päivän ateria                         Päivän askareet
pizzaa ja popcornia               Novaan haastattelu

Havaintoja
Aamulla Reko ja Sanna lähtivät käymään St Vincentin saarella ja ajoin heidät jollalla puoli kahdeksan lautalle. Sitten sovin Callen kanssa haastattelu ysymyksistä Radio Novan raporttia varten. Emme ole oikestaan aikaisemmin tehneet haastatteluja englanniksi tai ruotsiksi, joten soitin vielä ohjelman tuottajalle ja kysyin, mitä mieltä hän on. Lopulta teimme haastattelun englanniksi niin, että siirtelimme luuria kädestä käteen. Calle oli erittäin hyvä haastateltava, ja hoidettuamme homman menimme rantabaariin pizzalle. Illalla Calle tuli vielä meille katsomaan Pulp Fictionia videolta. Vietimme "liksom hemma" -iltaa, söimme popcornia ja joimme kaljaa.

Lauantai  10.1.1998

Bequia              20.30   aurinkoista, sadekuuroja      27

Päivän ateria                                     Päivän askareet
 riisiä herkkusienikastikkeessa          sukellus

Havaintoja
Antti ja Reko yrittivät saada Johnssonia eli pikkuperämoottoria kuntoon, että pääsisimme sukeltamaan. Ropellista on yksi lapa poikki ja koneessa on vikaa. Käyntiin saivat, mutta epävarmalta kuulosti.  Sukelluspullot painavat niin, ettei niitä jaksa soutaa perässä. Niinpä kannatti mennä tällä isolla veneellä Moonholeen asti ihmettelemään hylkyä. Parkkeerasimme uloimmalle poijulle ja laskeuduimme siitä suoraan alas. Hylky ilmaantui taas ihan yhtäkkiä, niin kuin edellisellä kerrallakin. Sen vieressä lymyilivät taas isot meriahvenet, joista näimme vilauksen viimeksikin. Eivät sen rohkeammiksi olleet tulleet nytkään, uivat vain kiireesti karkuun. Angelfish-pariskunta nutusti edelleen hylyn keulassa kasvavaa koraillia. Happea varmaan kului tavallista enemmän, kun katseli komentosillalta hylyn yli avautuvaa näkymää . Paluumatkalla veneelle seurasimme tummaa rauskua, joka majesteetillisesti liihotti tiehensä.
Juuri ennen pimeää ehdimme takaisin satamaan. Auringonlaskun aikaan ihan huvittavan äänekästä meteliä pitäneet linnut ovat jo hiljenneet. Pian pitäisi musiikki soida. Rekolla on vatsa kipeä ja Antti liimailee perämoottorin lapaa. Taidamme siis tyytyä kuuntelemaan kilkutusta täältä käsin.                     Sanna

Sunnuntai  11.1.1998

Sijainti                 Aika         Sää                     Lämpötila (°C) Suunta
 Bequia               20.45    aurinko paistaa                30

herkkusienikeittoa                   dinghyn reunustus

Havaintoja
 Antti souti dinghyn rannalle ja alkoi sitoa köyttä sen ulkoreunaan puskuriksi. Lähdimme Rekon kanssa kiipeämään jyrkkää ja mutkaista tietä ylös Mount Pleasantille. Aurinko porotti kuin kerrassaan Saharassa, ja jo alkumatkasta piti pysähtyä kahville leipomoon. Siellä töissä oleva torontolaistyttö sanoi olleensa täällä jo yhdeksän kuukautta ja jo toipuneensa pahimmasta kulttuurishokista. Torontossa jos tarvitsit jotain, menit vain kauppaan ja ostit, mutta täällä ei sitä välttämättä valikoimissa ole.
Kannatti kuumuudessakin kavuta, sillä maisemat olivat uskomattomat. Alhaalla tyrskyäviä kallioita ja kaukana sinisessä meressä häämöttäviä saaria. Kun palasimme takaisin rannalle oli Antti jo viimeistelemässä reunusta.
Auringon laskettua  sousimme uudelleen rantaan. Tällä kertaa menimme grillijuhliin, jotka ison moottorialuksen miehistö järjesti asiakkailleen. Kuinka ollaakaan yksi heistä oli suomalainen Nina. Hän kertoi, että laivan vuokra miehistöineen on 112 000 mk/vrk. Tämänhetkiset 14 vierasta olivat olleet laivalla kolme viikkoa, joten summa alkoi lähennellä jo miljoonia. Charteroija oli Teksasista, kuten suurin osa vieraistakin. Eräs heistä, Nina kuiskutti, oli ZZ-Topin rumpali.
Kiittelimme kovasti tarjoilusta ja hienosta ilotulituksesta ja dingheilimme vastarannalle, jossa jammaili yhden miehen orkesteri. Sielläkin tapasimme suomalaisen. Dunckerin mukana ollut Jiri kertoili kokemuksistaan. Nyt hän on englantilaisessa venessä töissä ja haaveili jo juhannussaunasta järven rannalla.              Sanna

Maanantai  12.1.1998

Sijainti             Aika         Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
 Bequia           20.30   aurinko porottaa

sipulipastakeitto             surffaus, torakoiden lisämyrkytys

Havaintoja
Akuissa on taas jotain hämärää. Niihin piti lisätä vettä, eivätkä ne oikein tahdo lataantua. Virrat pääsevät niin alhaisiksi, kun ei ole sähköä, vaikka konetta käyttäisi kerran vuorokaudessa.
Antin mitta tuli täyteen ja  myrkytti puolet veneestä. Pikku torakoita oli alkanut vilistää ihan tyynyn vierestä. Myrkyn vaikutuksen ajaksi lähdimme kokeilemaan surffausta. Antti ja Reko ovat jo vanhoja tekijöitä, mutta minä ensikertalaisena putoilin lautalta ja viskelin mastoa alituiseen. Meinasin törmätä ranskalaisveneeseen, josta ehätti mies lohduttelemaan, että kyllä se siitä.
Haju veneessä oli voimakas, joten lähdimme kylälle lähettämään fakseja. Sähköt olivat poikki ja piti odotella vian korjaantumista. Olimme jo luovuttamassa ,kun näimme, että valot olivat syttyneet ja niin hupsahti melkein satanen parin paperin mankeloinnissa. Ravintolan englantilainen omistaja kertoi, että puhelut ovat täällä 'extremely expensive'. Halvempaa on soittaa kotimaastaan tänne kuin päinvastoin.           Sanna

Tiistai  13.1.1998

Sijainti           Aika        Sää                                Lämpötila (°C) Suunta
 Bequia         22.30    aurinko paistaa kuumasti              30

Päivän ateria                   Päivän askareet
  makaroonikanaa          aseiden haku tullista, koulussa vierailu

Havaintoja
Rekon kanssa teimme tutustumiskäynnin Anglikaaniseen yläasteeseen (Bequia Anglican High School). Meidät otettiin ystävällisesti vastaan ja kävimme kuuntelemassa mm. matematiikan ja kotitalouden oppituntia. Kotitaloustunnilla (home economics) oli myös poikia, vaikka aine on valinnainen. Tämän päivän tunnilla olivat aiheena erilaiset kirjontapistot. Oppilaat siellä olivat siististi pukeutuneet koulupukuihin ja lähettivät Suomeen terveisiä. Koulusta on myös yhteys nettiin.
Oppilaille ja opettajille voi lähettää emailia osoitteeseen:  bahs@caribsurf.com Päätimme lähteä huomenna aamulla jatkamaan matkaa, joten ilmoittauduimme tulliin hakemaan aseitamme.  Niiden kanssa lompsimme dinghylle.
Lähdin vielä hoitelemaan asioita ja palasin juuri ennen auringonlaskua rannalle huutelemaan kyytiä veneelle. Antti ja Reko olivat vedessä sukellusvehkeet päällä. He hinasivat dinghyn minulle ja sanoivat lähtevänsä pyydystämään eilen kallion kolossa lymynneen lobsterin. Melkein tyhjin käsin palasivat; lobsteri oli puolustanut poikasiaan ja katkaissut viiksensä mieluummin kuin antautunut ateriaksi. Olin iloinen sen puolesta.                             Sanna

Keskiviikko 14.1.1998

Mystique          21.00        aurinkoinen                      28

itä                 10             20                                    4

mysliä                        tutustumista Mystiqueen

Havaintoja
Lähdimme aamulla Sannan kanssa lähettämään lokeja eräästä atk-palveluja tarjoavasta yrityksestä. Yritystä piti Fiona, joka järjestää myös chartter-purjehduksia. Lankalinjan kautta kahdeksan kuvaa ja kahden viikon lokit menivat neljässä minuutissa. Sateliittipuhelimen kautta siihen olisi tuhraantunut ainakin 40 minuttia. Sateliittipuhelujen hinta olisi ollut 12 mk minuutilta. Nyt maksoimme 40 markkaa puolen tunnin yhteydestä. Kävimme lukemassa vielä omat postimme.
Kiitoksia vaan kaikille posti lähettäneille, eli Hannu Autiolle, Anja ja Antti Karille Luumäkeen, Antti Niemelälle sekä muille Justuksille, Eero Mänttärille ja muille Mänttärin suvun jäsenille, Juha Haikoselle; hyvin päästiin yli , John Orthweille; emme saaneet digitaalikameran kuvia Ericasta, Mauri Anttilalle, Mika Lietsalalle; kiitos ruokaohjeista Petri Sunille, Seppo Siiropäälle, Raimo Lehtovirralle: sateliittipuhelimen numero on +874 tai 870,-761388764 puhelin päällä varmiten 18-21 Suomen aikaa tai 24.00 jälkeen Suomen aikaa, Teija Nyqvistille Ruukin kouluun, Jarmo Hoville sekä Petri ja Henri Parkolle Luumäkeen.  Kiitoksia vielä kerran kaikille postia lähettäneille. Yritämme lukea postia aina tilaisuuden tullen ja päivittää kotisivujamme säännöllisemmin.                                      Reko

Torstai  15.1.1998

Sijainti              Aika        Sää                     Lämpötila (°C) Suunta
Mystiqua         21.00    aurinkoinen                  28

Päivän ateria                     Päivän askareet
  leipää kaupasta             retki saareen

Havaintoja
 Saavuimme eilen Mystiqueen, joka on saari 20 mailia Bequelta kaakkoon. Mystique on sinänsä mielenkiintoinen saari, että se on yksityisomistuksessa. Hallinnollisesti saari kuuluu kuitenkin St.Vinsentin alaisuuteen. Saaren omistaa Mystic-yhtiö, joka koostuu saarella asuvista ihmisistä. Saari oli pitkään yhden perheen omistuksessa ja saarella asui vain muutamia kalastajia. Vuonna 1968 päätettiin avata Mystique ulkopuoliselle ja perustettiin Mystic-yhtiö. Nykyään saarella on 140 yksityistä kotia. Saarelle on myös paljon vuokrattavia luksusasuntoja, jotka ovat todella uskomattomia. Asunnot sijaitsevat korkealla vuorten huipuilla uima-altaineen ja palvelijoineen. Jokainen asunto on vielä rakennettu oman tyylinsä mukaisesti edustaen jotain tiettyä aikakautta tai maanosan tyyliä. Valitettavasti niiden viikkovuokrat pyörivät siinä 100 000 markan tiennoilla. Mekin pääsimme niitä näkemään vain esitteistä. Monilla kuuluisuuksilla on myös mökkejä Mystiquella mm. Mick Jagerilla ja David Bowiella.
Lähdimme jalkaisin kartoittamaan tätä ihmettä. Täytyy sanoa, että saari oli kyllä siisti, roskia ei näkynyt missään. Selvä yksityisomistuksen etu. Kävelimme puistojen, tenniskenttien ja hevoslaitumen ohi kohti Macaroni-rantaa. Ranta oli aivan vitivalkoinen ja lähes tyhjä. Jatkoimme matkaa rantaa pitkin, kunnes löysimme rantakalliolla kulkevat kiviportaat, jotka veivät toiselle rannalle. Tämä ranta oli kaiketi yksityisomistuksessa. Päätimme kokeilla snorklausta. Menin ensin, Antti ja Sanna tulivat perässä. Löysin hienon koralliriutan ja paljon kaloja. Lähdin seuraamaan erästä suurta ahventa sukeltaen riutan seinää pitkin ja yhtäkkiä näin kolmimetrisen hain nukkuvan pohjassa. Säikähdyksestä toivuttuani hain Antin ja Sannan katsomaan hienoa eläintä. Sitten se yhtäkkiä lähti uimaan ja  pelästytti meidät pahasti. Se oli ensimmäinen kosketukemme haihin. Kuulimme, että kyseessä oli tavallisesti harmiton Nurse shark, joka kyllä puree tarvittaessa.                                    Reko

Perjantai  16.1.1998

Sijainti            Aika        Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
Mystique       21.00     aurinkoinen                       27

Päivän ateria                  Päivän askareet
leipää ja hilloa              puhelimem etsintää

Havaintoja
Sateliittipuhelimemme on yhä rikki, joten Radio Novan raportti piti siis antaa jostain muusta puhelimesta. Olimme kuulleet, että leipomossa olisi puhelin. Leipomossa oltiinkin ystävällisiä ja leipomon pitäjä olisi sanonut terveisetkin Suomeen, mutta linjoja ei ollut vapaana. Operaattori kehoitti meitä tulemaan hänen luokseen lentokentän viereen ja yrittämään sieltä. Matkalla tapasimme kouluun ruokatunnilta palaavan pojan. Kävimme vierailulla koulussa ja lupasimme palata, kun olemme tehneet raportin.
Puhelinlinja löytyikin sitten keskuksesta, jota hoiti yksin ystävällinen Patricia. Kohta Jere Teutari jo soittikin puhelimeen, joka todellakin oli palmun juurella. Matkalla poikkesimme vielä koulussa ja huomasimme pitävämme Sannan kanssa oppituntia Suomesta kolmelle eri luokalle. Oppilaat olivat ystävillisiä ja kyselivät paljon. Otin kuvia digitaalikameralla ja koulun johtaja oli innoissaan, kun kuuli kotisivuistamme ja halusi koulunsa kuvan nettiin. Ennen sitä hän pyysi jokaista oppilasta soittamaan koteihinsa ja kysymaan luvan kuvaamiseen. Koulu vastaanottaa postia mielellään ja voisi olla mahdollisesti kirjeenvaihdossa joidenkin suomalaisten oppilaiden kanssa. Koulussa ei ole internet-yhteyttä,  mutta perinteinen posti toimii. Koulu on ala-asteen kolmiopettajainen koulu, jossa on noin 30 oppilasta. Koulun osoite on:
                 Mustique Primary School
                 P.O Box 349  St. Vincent and the Grenadines
                 Caribbean

Reko

Lauantai  17.1.1998

Sijainti              Aika         Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
 Myreau          21.15      aurinkoinen                       28

keitto                      Myreaun ihmettelyä

Havaintoja
Eilen soitimme DHL:n toimistoon St. Vincentille ja kysyimme sateliittipuhelimestamme. He ilmoittivat sen tulleen jo ja että se on lähetetty Bequelle. Innoissamme sitten lähdimme Bequelle, mutta tänään, kun kävimme pakettia kaipaamassa, mitään ei ollutkaan tullut. Olivat sekoittaneet meidät johonkin muuhun Bequelle olevaan veneeseen. Sovimme, että paketti lähetetään perässä, missä sitten olemmekin.
Myreaun saari on 40 mailia Bequesta etelään. Hyvä tuuli koko ajan, sivumyötäistä. Myreau on uskomattoman köyhä saari. Vain muutamia taloa muistuttavaa tönöä ja jokapuolella roskia. Ystävällisiä ihmisiä kuitenkin. Käveltyämme saaren huipulle teimme tuttavuutta aasin kanssa, jonka riipaiseva hirnunta kuului veneelle asti. Maisemat olivat hienot ja aivan ylhäällä oli pieni kappeli. Löysimme rastan pitämän ravintolan, jossa istuimme hetken Bob Marleytä kuunnellen. Generaattorit tuksutivat sähköä taloihin. Saarella oli kuitenkin puhelin ja yksi auto, joka ilmeisesti ajoi edes taas saaren ainoaa ja jyrkkää tienpätkää. Saaren edustalle on uponnut 1. mailmansodan tykkivene. Aiomme huomenna sukeltaa sinne.                            Reko

Sunnuntai  18.1.1998

Sijainti                   Aika        Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
Union Island         23.20   aurinkoista, vähän pilviä        29

Päivän ateria                        Päivän askareet
 herkkusienikeittoa               saariin tutustumista

Havaintoja
 Aamulla Myreaulla kävimme katsastamassa hylyn, joka lepäsi noin kymmenen metrin syvyydessä. Löytäminen oli helppoa, poijulta vain alas köyttä pitkin ja siinä se oli. Bequian hylky oli hienompi, tästä kun ei ollut paljoa jäljellä. Pohja oli pudonnut pois laivan yrittäessä selvitä riutan yli. Virta oli kohtalainen, muttei haitannut. Yksi mureena nähtiin, mutta se katosi hylyn sopukoihin. Pieni ampiaiskala eli sergeant major tuli ihan maskin eteen ihmettelemään ja meni edeltä tietä näyttäen.
Matkasimme pari tuntia Palm Islandin kauniille valkoisille hiekkarannoille. Niiden lisäksi siellä on hotelli, jonka on perustanut hurjan purjehduksen ja haaksirikon Tyynellä merellä tehnyt Caldwell. Saari on pieni ja litteä ja sen keskellä on iso lietelammikko. Kuulimme, että vieressä olevalla Union Islandilla esiintyy fakiiri illalla.
Ankkuroimme siis sinne riuttojen väliin ja kävimme tarkastamassa ahtassa altaassa lilluvat Nurse sharkit. Komean näköisiä kolmimetrisiä otuksia, jotka antoivat koskea itseään. Nopeasti ne kuitenkin nappasivat, kun kalaa niiden kuonon edessä heilutti. Rasta-fakiiri tasapainoili pullojen kanssa ja pomppi naulojen päällä, kun Onion lauloi, että 'Jump, jump, jump'. Hänen langanlaihuudessaan oli kyllä enemmän katsomista kuin varsinaisessa esityksessä. Trinidadista saarelle esintymään tulleen Cindyn afrikkalaistyylinen tanssi ja limboesitys sen sijaan oli vauhdikas.                       Sanna

Maanantai  19.1.1998

Sijainti                     Aika         Sää                         Lämpötila (°C) Suunta
Union Island           22.30    aurinko paistaa ihanasti           30

Päivän ateria                    Päivän askareet
 puffetti lambilla              kylällä käynti ja sukellus

Havaintoja
Unionilla on isoja huippuja ja useampia kyliä. Roskaista on täälläkin, emmekä olleet ollenkaan varmoja, että se oli roskalaatikko, johon pussimme laitoimme. Kaupoissa oli tuhottoman kallista ja myyjät epäystävällisiä. Sukellusliikkeen musta mies oli kuitenkin ystävällinen neuvoessaan meille hyvät sukelluspaikat riutalta. Soitimme Perryn toimistoon St. Vincentlle, josta kerrottiin, että sateliittipuhelimen osa oli tullut tänä aamuna ja he laittavat sen  pienkoneeseen, jonka pitäisi olla Union Islandilla viiden aikaan.
Siihen oli vielä aikaa joten menimme sukeltamaan. Riutta on aina kaunista katseltavaa, vaikkei tällä kertaa muuta uutta nähtykään kuin maailman myrkyllisin kivikala. Sitä ei passaa mennä koskemaan, kun se liikkumatta ja hyvin naamioituneena makaa pohjassa. Jos kuitenkin kivikalan piikkiin tulee astuneeksi, ainoa tehtavissä oleva keino on äkkiä laittaa haava kuumaan veteen tai vaikka polttaa haavakohtaa liekillä. Myrkky on näet proteiinipitoista ja sakkaantuu kuumuudessa eikä näin pääse leviämään.
Palatessamme kuulimme koneen laskeutuvan ihan rannan vieressä olevalle pienelle kentälle. Terminaalin pihalla vuohi laidunsi nurmikkoa. Pakettia meille ei vain ollut, kehoitettiin tuleman huomenna uudestaan...                                        Sanna

Tiistai  20.1.1998

Sijainti                   Aika       Sää                 Lämpötila (°C) Suunta
 Grenada              21.00    sadekuuroja                27

Päivän ateria                       Päivän askareet
 keittoa veneellä                  purjehdus Grenadaan

Havaintoja
 Aamulla kävimmme katsomassa vuohta ja pakettia lentokentällä. Se oli onneksi tullut ja tullimies laski jo tullimaksuja. Vasta kun tähdensimme osan olleen Tanskassa vain korjattavana, hän sanoi kaiken olevan oukei. Antti kävi ilmoittamassa meidät saarelta lähteviksi sekä immigration-toimistoon ja tulliin. Oli parhaillaan lounasaika. Silloin ja virka-ajan ulkopuolella täytyy toimituksesta maksaa 14US$. Muuten on ilmaista.
Kiire meinasi tulla. Reko huomasi öljyjä tarkastaessan, että ohjausvaijeri oli hankautunut melkein poikki.  Pari säiettä oli enää ehjinä. Reko tuki niitä vähän ja uskoi, että jos vaijeriin ei kohdistu ylimääräistä painetta, se kestää kyllä.Voihan Renataa toki pinnallakin ohjata.
Lähdimme Unionilta PSV:lle eli Petit Saint Vincentin saarelle. Saari oli parin tunnin matkan päässä etelään. Ankkuroimme riutan eteen ja snorkkeloimme maihin. Siellä oli täysin valkoisia hiekkarantoja. Saarella oli hotelli, eikä juuri muuta. Kaunis paikka oli kuitenkin. Kävelimme saaren ympäri, mutta emme menneet sukeltamaan riutalle. Riutan toisella puolella olisi kuulemma ollut haita. Aikaisin nukkumaan.                     Sanna

Keskiviikko 21.1.1998

Sijainti                 Aika         Sää                      Lämpötila (°C) Suunta
 Grenada           21.00    aurinkoinen                     27

itä                15

Päivän ateria               Päivän askareet
keitto                          purjehdus Grenadaan

Havaintoja
Heräsimme klo 09.00 ja pääsimme lähtemään kohti Grenadaa klo 10.00. Purjehdus Grenadaan sujui ongelmitta. Sivutuuli keikutti, mutta toi hyvin perille. Kello oli jo sata eli niin paljon, että tulli oli kiinni. Maihin ei saa mennä ennen viranomaisille ilmoittautumista. Antti ja Reko eivät kuitenkaan voineet vastustaa kiusausta: Jahtiklubilla oli ollut kalastuskisa ja kolmemetrisiä marliineja punnittiin riippuvaa'assa. Ihmiset olivat kokoontuneet ihastelemaan 185 paunaisia eli noin 85 kiloisia jötiköitä. Kävin yhden viereen laiturille makaamaan ja isompihan se kala oli.
Itseasiassa Grenadan edustalla juuri noiden suurten kalastusjahtien ympärillä, jokin tarttui vieheesemme vetäen siiman poikki sekunnissa. Olen varma, että kyseessä oli marliini. Muuten emme uskaltaneet lähteä illalla maihin, vaan kävimme aikaisin nukkumaan.                               Sanna

Torstai  22.1.1998

Sijainti                            Aika        Sää            Lämpötila (°C) Suunta
St. George, Grenada     21.00      aurinkoinen         27

Päivän ateria                                     Päivän askareet
 puffetti, eli paikallista ruokaa             viisumin haku

Havaintoja
Ankkuri laahasi viime yönä. Aamulla olimme aivan kiinni takana olevassa veneessä. Ilmisesti mutapohja ei ole hyvä Bruce-ankkurillemme. Antti lähti hoitamaan tullausta ja kaikki meni hyvin. Aseet piti tunkea kassakaappiin ja viedä avain tulliin. Lähdimme etsimään Venetzuelan konsulaatia ja se löytyikin pienen etsimisen ja rankan kipuamisen jälkeen. Saimme hakupaperi viisumia varten, ja huomenna ne pitäisi tuoda takaisin kuvalla varustettuna.
St. Georgissa oli jo kaupungin tuntua. Mäkisiä ja sokkeloisia katuja, joilla uudet ja kiiltävät autot puikkelehtivat. Risteyksissä seisovilta poliiseilta ei kannata kysyä tietä. He ovat kiireisiä liikennevaloja, jotka valkoiset hanskat käsissään huitovat autoille. Jalkakäytäviä ei ole ja autoilijat tööttäilevät milloin kävelijöitä varoittaakseen milloin tervehtiäkseen heitä ja toisia autoilijoita.                                                 Reko

Perjantai  23.1.1998

Sijainti                             Aika         Sää             Lämpötila (°C) Suunta
St. George, Grenada      21.00      aurinkoinen          27

Päivän ateria                     Päivän askareet
 seisova pöytä                viisumien metsästystä

Havaintoja
Veimme paperit takaisin konsulattiin ja saimme  viisumit pienen odottelun jälkeen. Antti jäi veneelle tekemään Novan raporttia. Me Sannan kanssa teimme piknikin linnoitukselle, jossa nykyään sijaitsee Grenadan poliisilaitos. Tapasimme taksikuskin, joka lupasi 70 US dollaria vastaan ajeluttaa meitä koko huomisen päivän ympäri saarta. Taksikuskin nimi oli Ivan ja hän lupasi hakea meidät aamulla.
Soitimme myös sukelluslikkeeseen ja kysyimme mahdollisuudesta sukeltaa Bianca C:n hylylle. Bianca C on 200 metrinen risteilyalus, joka syttyi palamaan 1963 satamassa, ja kun palolle ei voitu mitään, se hinattiin St.Georgin edustalle. Aluksen takakansi on 35 metrissä ja keulakansi 70 metrissä. Sovimme sukelluksen hylylle sunnuntaiksi.
Antti oli saanut raportin väännetyksi ja päätimme lähteä tutustumaan hieman yöelämään. Busseja ja takseja ei eroita toisistaan. Molemmat ovat tummia pakettiautoja, jotka ohi ajaessaan tarjoavat kyytiä.  Bussikyyti maksoi 2 mk ja sisällä soi kovaa reggae-musiikki. Sugar Mill oli diskon nimi ja tunnelma todella tiivistyi marihuanan käryn voimistuessa. Olimme ainoat valkoihoiset. Lähes kaikki tanssijat olivat miehiä. Rytmi oli todella kiihkeää, eikä siinä voi suomalainen mies kuin ihmetellä, miten tumman miehen lantio vispasi ja jalat olivat kuin kumia. Sannan taakse tuppasi koko ajan tulemaan näitä ketkuja nylkyttämään, mikä on todella paikallinen tanssityyli, mutta saattaa ulkopuolisesta tuntua lähes rivolta. Katsoimme parhaaksi lähteä hyvän sään aikana.         Reko

Lauantai  24.1.1998

Sijainti                          Aika         Sää           Lämpötila (°C) Suunta
 St. George, Grenada   21.00   aurinkoinen            28

Päivän ateria                      Päivän askareet
 leipää ja sardiinia               retki Grenadan sisäosiin

Havaintoja
 Taksimatka Ivanin kanssa. Ivan haki meidät aamulla, kuten oli sovittu. Ivan osoittautui todelliseksi mausteiden ja kasvien asiantuntijaksi. Hän kertoi erilaisista ruuista ja paikallisista tavoista. Monta kertaa saimme hämmästyä saaren kauneudesta. Ensin ajoimme Condrad Fallseille. Ylenpänä oli toinen putous, jonne ei autolla päässyt, joten lähdimme kävelemään polkua pitkin. Polku muuttui sellaiseksi kivikoksi ja jyrkkyys oli sellainen, ettei ilman nelivetoa ollut mitään mahdollisuutta etenemiseen. Videokamera, digitaalikamera ja Nikon tietysti hieman hankaloittivat etenemistä. Mutta oli se vaivan väärti. Ja olihan se mahtavaa hypellä kiveltä toisellle pitkin virtaavaa jokea viidakon keskellä. Putous ylhäällä oli mahtava. Paikalliset sukeltelivat putouksen juurelta kivien alta fishshrimpsejä saadakseen proteiinia.
Menimme itsekin uimaan alenpaan vesiputoukseen. Minä Sanna kanssa snorklasin suuressa hiidenkirnua muistuttavassa altaassa, jonka putouksesta syöksyvä vesi on muovannut.  Altaassa oli rapuja, sekä pieniä monnia muistuttavia kaloja.Virkistavän uinnin jälkeen lähdimme jatkamaan matkaa kohti plantaasia.
Täällä maanviljely on hieman erilaista kuin Suomessa, Grenadalla voidaan kasvattaa mitä vain. Kasveille ei ole erillisiä peltoja, vaan kaikki lajikkeet kasvavat sekaisin luonnontilaisessa metsässä. Metsä on niin tieheä, ettei sinne voi tunkeutua muuten kuin jalan viidakkoveitsen kanssa. Sitten banaanit sun muut vain kannetaan käsin ihmisten ilmoille. Grenada on pelkkää vuoristoa, joten joskus hedelmät kasvavat niin jyrkillä rinteillä, että niiden hakeminen edellyttää todellista taitoa. Plantaaseilla työskentelevät ihmiset asuvat pakettiautoa pienemmissä kojuissa vailla mitään mukavuuksia, vettä tai sähköä. Tielle metsästä ilmestyi hurjannäköisiä miehiä valtavat veitset kourassa ja hedelmiä pään päällä. Otin heistä valokuvan. Jatkoimme matkaa kohti sademetsää. Pysäköimme auton ja Ivan otti banaaneita esille. Hetken kuluttua metästä tulikin apina, joka varmoin ottein vei banaanin. Neljännen banaanin jälkeen ajatteli Sanna syödä itse viimeisen. Tämä ei kuitenkaan käynyt apinalle, vaan kaveri tarrasi Sannan banaaniin kiinni kaksin käsin. Sanna piti kynsin hampain kiinni päivällisestään, mutta niin piti apinakin ja banaani katkesi. Olitsittepa nähneet Sannan surkean ilmeen.
Teimme vielä kolmistaan retken sademetsään Ivanin jäädessä pelaamaan krikettiä. Emme voineet tehdä pitkää retkeä, koska pimeä oli tulossa tunnin kuluttua. Ja se on sellainen aika, että jos siihen mennessä ei tule metsästä ulos, on jäätävä sijoilleen yöksi.                                         Reko

Sunnuntai  25.1.1998

Sijainti                          Aika       Sää         Lämpötila (°C) Suunta
St. George, Grenada    21.00  aurinkoinen         28

Päivän ateria              Päivän askareet
mysliä                        sukellus  Bianca C:lle

Havaintoja
Hivenen mietin, olemmeko tarpeeksi kokeneita sukeltamaan 40 metriin. Yritin kertoa Sannalle vaaroista ja mahdollisesta typpihumalasta. Sannaa taisi alkaa hiukan pelottaa, eikä hän oikein saanut nukutuksi.
Meidät haettiin veneeltämme klo 09.00,  ja mukanamme oli kaksi saksalaista vanhempaa herraa sekä oppaamme CT. Hän osasi asiansa ja kertoi meille, että veneen saavuttua paikalle on tärkeää sukeltaa heti, ettei virta kuljeta meitä pois hylyn päältä. CT otti kelan käteensä, josta lähti naru poijuun. Näin pinnalla oleva vene näkee, missä olemme ja osaa noutaa meidät. Pyysin CT:tä olemaan Sannan pari.  Mies  hävisi meren syvyyksiin uskomatonta vauhtia korvakorut välkehtien. Tuntui huimalta laskeutua yhä tummenevaan siniseen. Yhtäkkiä ruotsinlaivaa suurempi hylky oli edessämme. Olimme CT:n kanssa sopineet, että voimme Antin kanssa käydä syvemmällä, kun meillä on tietokoneet.
CT kiinnitti poijun hylkyyn ja lähti saksalaisten ja Sannan kanssa toiseen suuntaan, kun minä ja Antti lähdimme kohti keulaa. Menimme laidalle ja katsoimme hetken toisiamme, sitten hyppäsimme. Oli uskomaton tunne liukua valtavan laivan runkoa pitkin ympärillä pelkkää sinistä. Emme edes huomanneet, että olimme yllättäen 46,5 metrissä, kun pohja tuli vastaan. Tietokoneet näyttivät 2 min no deco time. Lähdimme pikkuhiljaa nousemaan takaisin hylyn kannelle. Uimme vielä hetken hylyn kannella ja sitten oppaamme irroitti poijun hylystä ja lähdimme kulkeutumaan virran mukana. Voimakas virta kuljetti meitä koralliriutan yläpuolella ja samalla teimme 10 minuutin turvapysähdyksen. Vene poimi meidät sitten merestä kyytiin ja kuljetti turvallisesti takaisin Renatalle.

Maanantai  26.1.1998

Sijainti                          Aika         Sää            Lämpötila (°C) Suunta
St. George, Grenada    17.30     tuulinen               23     180°

kaakko        15               10

Päivän ateria            Päivän askareet
 bredfruit                Lähtö Tobacoon

Havaintoja
Vastaista koko ajan. Lähdimme Grenadasta noin klo 17.00 niin, että ehdimme vielä valoisan aikana pois satamasta. Ensin purjehdimme jonkin aikaa, kun tuuli ei ollut täysin vastainen. Menin nukkumaan ja Antti jäi ensimmäiseen vahtiin.
Klo 23.00 huomasin veneen kääntyvän ja purjeiden lepattavan. Antti oli kääntänyt kurssin koska hän seurasi syvyysmittaria ja sen lukemat olivat laskeneet uhkavasti koko ajan, kunnes sitten lukema oli 1,5. Teimme pikaluodin painovyöstä ja totesimme alla olevan vettä enemmän kuin pari metriä. Sitten tein paikanmäärityksen kartalla ja havaittiin että Grenadan niemenkärjessä on todellakin hiekkasärkkä, joka on 10-30 metrin syvyydessä ja sitten harppaa äkkiä 700 metriin. Eli olimme tulleet särkän yli,  jolloin syvyysmittarimme näytti hetken aivain oikein ja sitten syvyyden ylittäessä 100 metriä se ei enää toimi, vaan näyttää yleensä mielivaltaisia pieniä lukuja.  Jäin vahtiin. Herätin Sannan aamulla.                                           Reko

Tiistai  27.1.1998

Sijainti                                     Aika         Sää        Lämpötila (°C) Suunta
Tobago, Trinidad ja Tobago   17.00 tuulinen                25     115°

kaakko         15-19        101                            20

Päivän ateria              Päivän askareet
mysliä                      perillä Scarborough'ssa

Havaintoja
Saavuimme Scarboroughun klo 17.30 läpimärkinä.Vuorokausi vastaista tuulta. Ihme, että vene kesti aaltojen iskut. Ryske oli välistä ilkeän kuuloista. Todella kurjaa. Koko vene oli aivan märkä, myös sisältä. Kirjastomme kaikki kirjat olivat läpimärkiä, kuivaruokavarastoomme on valununut merivettä. Aurinko ei enää paistanut, joten kuivattelu piti jättää huomiseen.
Tulli oli jo kiinni, joten maihin emme saaneet mennä. Kävimme nukkumaan märille patjoille ja lakanoille.                                                            Reko

Keskiviikko  28.1.1998

Sijainti                                      Aika        Sää             Lämpötila (°C) Suunta
Tobago, Trinidad ja Tobago    21.00    aurinkoinen              27

Päivän ateria             Päivän askareet
 intialaista                  tavaroiden kuivattelu, veneen siirto

Havaintoja
Antti lähti aamulla tulliin ja me jäimme kuivattelemaan kastuneita tavaroita. Antti palasi ja hänen oli vietävä aseet tulliin. Kävin myös itse maissa syömässä Antin kanssa intialaisessa pikaruokalassa. Tarjolla oli vuohta, kanaa ja nautaa riisillä ja jonkinlaisella vihannesmössöllä. Mausteista ja hyvää.
Päätimme vielä siirtää veneen Kallen veneen luokse saaren länsipäähän Buccoo Reefille. Kallen vene Kittywake kellui turvallisesti lahdenpoukamassa. Saavuimme perille klo 17.30 eli ehdimme vielä vilkaisemaan maisemia maistakäsin ennen pimeä tuloa. Kävimme Antin kanssa katsomassa hienoa hotellia, jonka perusajatuksena tuntui olevan se, että turistit aidataan omaan luksusmaailmaansa. Kivimuurilla oli eristettty uimaranta palmuineen, niin ettei kenenkään vain vahingossa tarvitse olla kosketuksissa paikallisten kanssa.                    Reko

Torstai  29.1.1998

Sijainti                                     Aika       Sää          Lämpötila (°C) Suunta
 Tobago, Trinidad ja Tobago  18.00   aurinkoinen          28

kanaa ulkona            elokuviin meno

Havaintoja
Aamulla snorklasimme maihin katsomaan Callen kotia. Calle asuu sukellusliikkeen yläkerrassa talossa, joka muodostuu harvaanlaudoitetuista pintalaudoista, ja joissa puun kuori on tallella. Laudoituksesta näkyy mukavasti läpi, mutta harva voi sanoa asuvasa hiekkarannalla palmujen katveessa. Callen ja hänen tyttöystävänsä Jennyn kanssa olemme lähdössä elokuviin katsomaan Titanicia.
Titanic teki meihin vaikutuksen ja Sannaa itki vielä kotimatkallakin. Elokuvat maksavat täälllä 8 mk ja yleensä sillä rahalla saa katsoa kaksi elokuvaa peräjälkeen. Titanic oli niin pitkä, ettei ollut toista esitystä. Otimme roudtaxin eli jonkun paikallisen autonkuljettajan, joka maksusta vie minne haluat. Väsyksissä kun olimme, halusimme nukkumaan veneelle.                                                                    Reko

Perjantai 30.1.1998

Sijainti                                      Aika      Sää         Lämpötila (°C) Suunta
Tobago, Trinidad ja Tobago   21.00    aurinkoinen         27

sukellusta!

Havaintoja
Hylky ja hait . Teimme Callen kanssa sopimuksen, että lähdemme sukeltamaan Maveric hylylle kello 10.00. Calle lainasi vedenalaista kameraansa. Sukellusliikkeen vene haki meidät Renatalta ja näin varusteiden siirto onnistui kätevästi. Hylky sijaitsee 30 metrin syvyydessä ja on upotettu vuosi sitten. Hyppäsimme veneestä PC:t tyhjänä veteen ja aloitimme laskeutumisen. Vastassa meitä odotti metrinen meriahven, joka antoi jopa koskea. Kaveri kiersi mukana koko ajan, tönien aina välillä ja katsoen suoraan silmiin. Kala oli selvästi ominut hylyn.
Sukelsimme hylyn sisälle kalan seuratessa koko ajan. Menimme jopa sisälle konehuoneeseen. Ensimmäistä kertaa hylyn sisällä! Ilmakuplat etsivät tietään pois poreillen katossa. Sitten ujuttauduimme portaiden kautta juuri ja juuri pullot selässä mahtuvasta reiästä kannelle ja ohjaamoon. 40 minuuttia  alhaalla ja sitten hitaasti ylös. Menimme takaisin sukellusliikkeeseen ja saimme kuulla, että Göran, liikkeen pitäjä, lähtee harppuunoimaan. Tietenkin ilmoittauduimme mukaan. Ajoimme Divers Dream- riutalle. Minulla oli harppuuna ja seurasin Görania. Hetken kierreltyämme näimme kaksi barracudaa. Göran ampui sekunnissa toisen ja toinen lähti pakoon. Barracuda tempoili kunnes sukellusveitsi vietiin sen niskasta läpi. Kummallista, että veri näyttää vihreätä veden alla. Verinen barracuda toisessa  kädessä Göran löysi nukkuvan kolmimetrisen Nurse sharkin. Göran yritti evistä ja pyrstösta nykien nostaa hain pois korallien välistä. Hurjan näköistä touhua. Ihme, että hai sieti moista rääkkäystä. Itsekin sitten ammuin lahnan näkoisen kalan. Juuri, kun aloin vetää kalaa luokseni, innostui puolitoistametrinen Nurse shark saaliistani. Göranin piti tökätä haita kuonoon, ettei se veisi kalaani. Sanna näki yli kolmemetrisen Nurse sharkin lisäksi myös merikilpikonnan. Onnistunut sukellus.               Reko

Lauantai  31.1.1998

Sijainti                                    Aika         Sää         Lämpötila (°C) Suunta
Tobago, Trinidad ja Tobago 21.00  aurinkoinen             28

Päivän ateria          Päivän askareet
barracuda             Göranin luose illaksi, kuvien lähetystä

Havaintoja
Menimme Göranin luokse syömään saamaamme Barracudaa. Göran asui mukavassa talossa, jossa oli suuri uima-allas. Göran itse on 42-vuotias ja tuli Tobagoon 6 vuotta sitten. Hän meni naimisin 22 vuotta nuoremman trinidadilaistytön kanssa ja jäi tänne asumaan. Alunperin hänkin oli matkalla maailman ympäri omatekemällään veneellä. Hän antoi meidän myös käyttää internet-yhteyttään. Lähetimme lokit ja paljon kuvia. Toivottavasti ne vain tulisivat pian nähtäviksenne. Kävimme myös vilkaisemassa kotisivujamme. Koulut voisivat lähettää jotain kysymyksiä tai tehdä jotain projekteja. Osallistumme mielellämme  mahdollisuuksien puitteissa projekteihin. Oli ikävää, että koko joulukuu puuttui sivuilta, vaikka olimme sen kuukausi sitten lähettäneet. Muuten ilta sujui hyvin kalaa grillaten.                                                                               Reko